12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesper

Comic KNAL maken

Jo luitjes,

Ik wil graag een KNAL maken in Illustrator zoals je die ook in comics ziet. Nu heb ik iets gemaakt als dit

Maar hoe krijg ik dit nou zo, dat alle boogjes dezelfde kromming hebben, en ze allemaal even lang zijn? Ik wil een perfecte knal hebben, in een perfecte cirkel. Iemand enig idee hoe ik dit goed kan doen?

Thx:)

Bijdrager
    kluivers

1 boogje maken en dan copy pasten, draaien en aan elkaar plakken. Maar het kan wellicht simpeler. zit er niet iets in powerpoint wat je kan “mis” gebruiken ?

Bijdrager
    Jesper

Als ik dat op die manier doe, moet ik hopen dat al die boogjes mooi aan mekaar aansluiten en moet ik ook nog es klooien om een perfecte cirkel te maken, dus dat werkt niet echt denk ik.

Bijdrager
    MacBeer

Dat kan wel wanneer je gebruik maakt van ‘intelligente hulplijnen’ en misschien een ster die je als leidraad kan gebruiken. Of een circel.

Bijdrager
    Sad

In photoshop zitten dat soort sterretjes en knallen en wolkjes bij de “custom shape tool” misschien heb je daar wat aan.

Bijdrager
    heholetsgo

Maak in Illustrator een cirkel en voeg ankerpunten toe d.m.v. ‘object’ >> ‘pad’ >> ‘ankerpunten toevoegen’.
    Vervolgens gebruik je het filter ‘vervormen’ >> ‘puntig en bol’ >> -40%

Wanneer je een ster i.p.v een crikel gebruikt ziet het er nog explosiever uit.

Bijdrager
    Jesper

Cool! Zoiets zocht ik, maar als ik nu een cirkel teken he, en dan wil ik ankerpunten toevoegen, is het dan ook mogelijk om precies op de helft van een boog, een anker punt toe te voegen? Ik voeg er dus 4 toe op de cirkel.

Ik ben gewend om alles precies uit te lijnen, centreren enz. Nu ik het er dan toch over heb, als ik het align venster heb, hoe kan ik dan een object centreren? Ik klik op het object en daarna op een button in het align venster, maar dan werkt ie niet.

Bijdrager
    Shark-o

Je kunt alleen uitlijnen als je meer dan één object selecteert. Eén object uitlijnen gaat natuurlijk niet (want waar wil je dat dan mee uitlijnen). Houdt er overigens wel rekening mee dat wanneer je bijvoorbeeld twee objecten hebt en je wilt de één centreren t.o.v. de ander, dat dan beide objecten verplaatsen. Een zeer irritante eigenschap van Illustrator, Freehand is (ook) op dit gebied beter.

En als ik in Illustrator ankerpunten toevoeg aan een cirkel krijg ik er automatisch vier extra (op gelijke afstand van elkaar), dus…

Bijdrager
    freshface

Zoiets?
    Dit is in illustrator gemaakt.

Bijdrager
    ZB-Rob

Mijn poging, met iets meer kromming en gelijkenis met de voorgestelde:

Bijdrager
    Shark-o

Of zoiets?:

Mmmmm, dat gaat niet helemaal goed. Ehm…maar hij staat dus in mijn fotoalbum.

Wat doe ik hier fout? kan iemand mij helpen?

Bijdrager
    ik-vlieg

Misschien een beetje een spoiler, maar is je eigen ontwerp niet veel mooier (eerste post)? Daar is het niet een ‘perfecte knal’ waar jij naar zocht, maar oogt het natuurlijker. Ik weet natuurlijk niet waar je het voor nodig hebt maar ik wilde even mijn licht erop laten schijnen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.