25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Thibaut

Combo Update

Hallo iedereen,

Ik heb een paar vraagje’s ivm met Combo Update’s:

1. Wat is juist het verschil met een gewone update en wat doet het ongeveer?
    2. Klopt het dat het zou kunnen helpen om je Mac weer wat sneller te maken of problemen in programma’s op te lossen?
    3. Is het zinvol om dit soms te installeren?
    4. Mag je een combo update van dezelfde versie installeren? Bv: CU versie 10.6.4 installeren op Mac OS X 10.6.4.
    5. Dit is dan toch de laatste combo update he?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

1. Een CU kan oudere versies opwaarderen, bv. 10.6.1 naar 10.6.4.
    2. Soms wel, soms niet.
    3. Gaat automatisch met Software Update
    4. Dat kan, maar het is een beetje zinloos.
    5. Ja.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Even iets genuanceerder, want het lijstje van Waffle is niet 100% correct. (punt 3 klopt b.v.b. niet)

Een combo update bevat alle veranderingen die in individuele updates waren doorgevoerd. M.a.w: CU 10.6.4 bevat alle veranderingen van 10.6.1 t/m 10.6.4
    Via “Software Update” worden echter alléén de individuele updates aangeboden, dus nooit een CU. Die moet je met de hand downloaden vanaf de Apple site. Als je dus 10.6.0 opnieuw zou installeren dan zie je in de lijst van software update in eerste instantie 10.6.1 staan. Installeer je dat, dan wordt daarna 10.6.2 aangeboden etc. Maar i.p.v. op deze wijze het hele rijtje af te gaan, ben je sneller klaar als je met de hand de (laatste) CU installeert. (Of de op 1 na laatste als b.v.b. bleek dat de laatste versie van het OS voor ernstige problemen zorgde)

Het installeren van een combo update terwijl je al op die versie zit, kan nuttig zijn om een probleem op te willen lossen. Maar dit werkt dan alleen als het corrupte systeem bestand gedurende de individuele updates ooit een keertje mee veranderd was. Zo niet: dan blijft het probleem bestaan omdat het systeem bestand dan nog steeds corrupt is.

Bijdrager
    Vinhelper

Aanvulling op Waffle:

1. Dus, het heeft alle veranderingen die in de verschillende voorgaande updates zaten in 1 pakket, vandaar dat daarom de omvang van een combo update groter is.

2. Nee, je Mac sneller maken hoeft zoiezo niet, en een probleem in een programma los je vaak sneller op door een nieuwere of oudere versie van het programma te downloaden/installeren, of het weg te gooien en opnieuw te installeren.

Het kan wel helpen om een probleem in Mac OS X (in het systeem zelf) op te lossen, bijv. de prullenmand leegt niet meer, of je krijgt de bevoegdheden niet goed hersteld. Maar vaak horen specifieke problemen bij een bepaalde updates, dus de voorbeelden zijn echt voorbeelden, geen feiten.

3. Alleen als je dus bijv. 10.6.2 hebt en de nieuwste versie is 10.6.5. Maar als je al 10.6.4 hebt, en de nieuwste versie is 10.6.5, dan moet je gewoon de update 10.6.5 installeren, en niet de combo. Maar Software-update regelt alles voor je, geen zorgen, je hoeft dit niet handmatig allemaal te doen.

4. Je vervangt dan bestanden door dezelfde bestanden. Zinvol? Nee. Alleen bij: zie punt 2.

5. Ja.:wink:

Bijdrager
    fatboysmart
    hendrik op 04 september 2010

Via “Software Update” worden echter alléén de individuele updates aangeboden, dus nooit een CU. Die moet je met de hand downloaden vanaf de Apple site. Als je dus 10.6.0 opnieuw zou installeren dan zie je in de lijst van software update in eerste instantie 10.6.1 staan. Installeer je dat, dan wordt daarna 10.6.2 aangeboden etc. Maar i.p.v. op deze wijze het hele rijtje af te gaan, ben je sneller klaar als je met de hand de (laatste) CU installeert.

Sorry Hendrik, maar dit is echt klinklare onzin. Als je bijvoorbeeld 10.6.0 vers zou installeren, en daarna een software update doet, dan wordt keurig de Combo 10.6.4. aangeboden. Dit is altijd al zo geweest, in ieder geval terug tot Tiger en ik vermoed al langer.

Bijdrager
    Thibaut

Bedankt iedereen!:wink:
    Ben nu weer veel slimmer geworden :lol:, had al wat over CU gelezen maar nu snap ik het tenminste allemaal.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    fatboysmart op 05 september 2010

Sorry Hendrik, maar dit is echt klinklare onzin. Als je bijvoorbeeld 10.6.0 vers zou installeren, en daarna een software update doet, dan wordt keurig de Combo 10.6.4. aangeboden. Dit is altijd al zo geweest, in ieder geval terug tot Tiger en ik vermoed al langer.

Probeer het dan maar eens, want je krijgt toch echt de stapsgewijze updates aangeboden i.p.v. gelijk de laatste combo update. (Zelf meegemaakt toen ik na een crash Leopard opnieuw moest installeren.)

Want ga eens na: stel dat alles goed loopt, maar dat je na de 10.6.4 update door een bug daarin een ernstig probleem hebt, en besluit om een clean instal te doen (want je gebruikt TM niet) zodat je weer bij de versie zit waar je Mac mee uitgerust was, b.v.b. 10.6.0. Hoe wil jij dan weer op 10.6.3 komen (de laatste versie dus die goed draaide) als je via software update gelijk de combo update 10.6.4 aangeboden zou krijgen? Dan zou je namelijk naar de Apple site moeten gaan , zoeken naar 10.6.3 en met de hand moeten downloaden waardoor die combo update vanuit jou gezichtspunt voor joker in de update lijst staat. Maar je zou dan eerst ook 10.6.1 t/m 10.6.2 moeten pakken want je kunt niet met een losse update gelijk van 10.6.0 naar 10.6.3 gaan. Dáárom staan de “losse” updates in de lijst van software update zodat je stapsgewijs kunt updaten tot aan het gewenste versie nummer.

En als je mij niet geloofd: open software update en zoek in het Mac help venster eens op “update”. Dan kom je verscheidenen treffers tegen. Maar typ nu eens “combo” in, de enigste treffer is “combo drive”. Nergens in dit help document komt dus de tekst “combo update” voor….

Dit geldt overigens ook voor andere update’s. Er staan bij mij namelijk twee losse Logic updates in de lijst: 9.0.2 en 9.1.1. Ook hier dus geen “combo” update van alleen 9.1.1, maar gewoon twee individuele updates…

Bijdrager
    Sascha
    hendrik op 04 september 2010

Via “Software Update” worden echter alléén de individuele updates aangeboden, dus nooit een CU. Die moet je met de hand downloaden vanaf de Apple site. Als je dus 10.6.0 opnieuw zou installeren dan zie je in de lijst van software update in eerste instantie 10.6.1 staan. Installeer je dat, dan wordt daarna 10.6.2 aangeboden etc. Maar i.p.v. op deze wijze het hele rijtje af te gaan, ben je sneller klaar als je met de hand de (laatste) CU installeert.

Fatboysmart heeft hier gelijk volgens mij. Toen ik Snow Leopard vers installeerde, kreeg ik via Software Update keurig de Combo Update voorgeschoteld hoor…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In deze link zie je o.a. dit staan:

Met ‘Software Update’ kunt u echter niet álle software op uw Apple updaten. ‘Software Update’ maakt contact met de servers van Apple en kijkt alleen of er updates zijn voor software die standaard op uw computer geïnstalleerd is

Volgens mij staan op die servers géén combo updates. Want als je opnieuw geïnstalleerd hebt kan die server niet meer “weten” wat jou hoogste versie nummer was. Er wordt dan alleen gekeken naar je huidige versie en vervolgens wordt de eerst volgende “losse” update aangeboden en niet een uit de lucht gegrepen combo die je misschien niet eens wilt installeren. Ik heb gelukkig zo’n combo update zelden nodig gehad, maar ik kan mij niet herinneren dat ik ooit het woord “combo” in de lijst van software update heb zien staan, alleen de z.g.n. “delta” updates.

In de Wiki staat o.a. dit over het programma “software update“:

Software Updates consist of incremental updates of the Mac OS and its applications, Security Updates, device drivers and firmware updates

Een combo update, wat dus niet genoemd wordt, is dus geen “incremental” update…

Bijdrager
    Pieterr

Ik weet niet wie er gelijk heeft. Ik ben wel benieuwd hoe het zit, maar het is met net iets teveel moeite om op deze zonnige zondagmiddag een clean install van SL te doen om erachter te komen wie er nu gelijk heeft.:lol:

Bijdrager
    fatboysmart

Hendrik… sorry, maar het blijft onzin wat je zegt.

Software update kijkt wat de huidige versie van je software is, en geeft dan de update die nodig is om zo snel mogelijk weer helemaal up-to-date te zijn. Loop je dus 1 update achter, dan krijg je een Delta, maar zijn het er meer dan 1 (bijvoorbeeld als je 10.6.1 of 10.6.2 hebt) dan krijg je de Combo aangeboden.

Apple gaat er vanuit dat je altijd zo veel mogelijk up-to-date wilt zijn, en gaat echt geen rekening houden met die 0,1 % van de mensen die de laatste update niet willen hebben. Voor die 0,1% die perse niet de laatste versie wil hebben zijn er de handmatig te downloaden updates op de apple website.

Bijdrager
    Sascha

Ik ben er van overtuigd dat Fatboysmart het wel degelijk bij het rechte eind heeft…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hendrik… sorry, maar het blijft onzin wat je zegt.
    Software update kijkt wat de huidige versie van je software is, en geeft dan de update die nodig is om zo snel mogelijk weer helemaal up-to-date te zijn. Loop je dus 1 update achter, dan krijg je een Delta, maar zijn het er meer dan 1 (bijvoorbeeld als je 10.6.1 of 10.6.2 hebt) dan krijg je de Combo aangeboden.
    Apple gaat er vanuit dat je altijd zo veel mogelijk up-to-date wilt zijn, en gaat echt geen rekening houden met die 0,1 % van de mensen die de laatste update niet willen hebben. Voor die 0,1% die perse niet de laatste versie wil hebben zijn er de handmatig te downloaden updates op de apple website.

Even los van de vraag wie er nu gelijk heeft (ik kan nergens een schriftelijke bevestiging of ontkenning vinden in een Apple document) is het inderdaad zo dat Apple jou altijd de laatste updates stuurt via Software Update. En zolang elke nieuwe update goed gaat, is er niets aan de hand en heb je de combo update gewoon niet nodig. Maar vergeet niet dat elke update die je dan over een bepaalde periode gekregen hebt een stapsgewijze Delta update is, een géén combo update.

Pas bij een probleem wat uiteindelijk om een clean instal vroeg en waarbij je later e.v.t. die laatste update wilt vermijden zou je dus niets aan die combo update hebben als hij in de lijst van Software Update komt te staan. Afgaande op het aantal mensen dat hier op OMT vraagt: “hoe down-grade ik naar versie huppeldepup” zal dat wel wat hoger liggen dan 0,1%. Maar zelfs als het zoals jij zegt maar 0,1% is, dan betekent dat dus dat juist een combo update maar zelden nodig is. En dáárom denk ik dat juist die zelfde combo update alleen via de site te downloaden is en niet in de lijst van Software Update voorkomt (dat is immers maar 0,1% ???). Of denk je dat Apple al die combo updates op de servers waar Software Update contact mee maakt bewaard voor 0,1% van de gebruikers? (zo kun je het namelijk ook bekijken, en dat is geen onzin, maar logica)

Bijdrager
    fatboysmart

Inderdaad bewaard apple alle combo’s op hun server. Als je daar zoekt dan kun je daar elke willekeurige combo vinden, dus 10.6.2, 10.6.3 en 10.6.4

Heb je al gedacht aan mensen die een nieuwe Mac of zo kopen die al enige tijd ergens op voorraad heeft gestaan? Daar staat misschien nog wel 10.6.0 op voorgeinstalleerd. Op het moment dat ze hem voor het eerst opstarten, zal softwareupdate direct 10.6.4 combo aanbieden.

Zie hier de combo’s die je nog kunt downloaden van Leopard (10.5)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik weet best dat die combo’s allemaal nog te krijgen zijn, maar waar het nu even om gaat is: staan die ook allemaal op de server (want daar heb je er natuurlijk meer dan 1 van) waar Software Update contact mee maakt? Zo niet: dan loopt het downloaden van al die bewaarde combo’s dus via je browser. (Of dan toch in ieder geval als het om de oudere gaat)

Bijdrager
    Vinhelper

Damn, ik heb nooit een machine moeten updaten die meerdere x.x.?-updates achterliep, dus ik weet niet of er combo of losse updates in Software update verschijnen:cry:

Bij de weg: wat is een Delta-update? Nog nooit van gehoord…:slant:

Bijdrager
    fatboysmart

Delta update is een ‘enkele’ update, dus van bijvoorbeeld 10.6.3 naar 10.6.4. Deze bevat dus alleen de wijzigingen t.o.v. de vorige versie. De combo bevat alle wijzigingen vanaf de 10.6.0 versie.

Bijdrager
    Vinhelper

Snap ik, ik wist alleen niet dat dat een delta-update heet.

Nu wel, dank je!:wink:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je een beetje afweet van wiskunde, dan weet je dat het teken delta (of te wel: ? ) gebruikt wordt om een toe of afname in een gegeven uit te drukken. Of te wel: een verschil. (in dit geval dus tussen twee versie “stappen”) Dus onlogisch is de keuze van het woord “delta” dus niet.

Moderator
    unSOUND

Combo-updates worden wel degelijk aangeboden via de software-update. Als je bijvoorbeeld 10.4 of 10.5 installeerd krijg je gelijk de update naar de meest recente versie, deze staat dan in de Software Update vermeld als “Gecombineerde Mac OS X update”. Zelfde geldt voor QuickTime, waar je van 7.2 gelijk naar 7.6.6 gegooid wordt.

TENZIJ de update een nieuwere versie van bepaalde software vereist.

De updates van iPhoto bijvoorbeeld. Als je op 2 machine iPhoto 7.0 hebt staan, zal de ene machine een update krijgen naar 7.0.2, en een andere machine een update naar 7.1. iPhoto kan namelijk pas updaten naar 7.1 als je QuickTime 7.5 of hoger hebt. Heb je dus een oudere versie van QuickTime krijg je een individuele update aangeboden, is jouw QuickTime up-to-date krijg je direct een combo-update van iPhoto.

Bij Snow Leopard zijn tussen de OS X updates door diverse (grafische) patches geweest, het kan dus zijn dat een combo-update dan niet wordt aangeboden, maar eerst een update naar de OS X versie die de grafiche patch vereist, gevolgd door de patch, gevolgd door de volgende update. In die gevallen die je dus niet in één keer een update naar de laatste versie.

Bijdrager
    Sascha

Dat is een heldere uitleg, unSOUND ! :thumbsup:

Bijdrager
    Pieterr

En met de uitleg van unSOUND kunnen we concluderen dat beide kampen in mindere of meerdere mate gelijk hebben. Een prettige afloop van een inhoudelijke discussie.:lol:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat vind ik ook.
    Het komt er dus op neer dat het gewoon per Mac configuratie kan verschillen. In ieder geval heb ik het nog nooit meegemaakt dat er een combo werd aangeboden van het OS op zich, en dat zal dan wel komen omdat ik alle delta’s gelijk installeer en ik sinds dat ik internet heb (Nov. 2006) nog nooit opnieuw heb hoeven te installeren.

Maar ook bij andere software kan ik mij niet herinneren dat ik het woord “combo” heb zien staan. Misschien wordt er dan wel een bepaalde update overgeslagen voor mijn Mac, maar noemen ze dat niet altijd een combo (?). Zo heb ik b.v.b. op dit moment twee Logic updates staan (9.0.2 en 9.1.1) Er staat verder alleen “The update is recommended for all users of Logic Pro 9”. Ik neem aan dat 9.1.1 ook de veranderingen van 9.0.2. bevat, maar het woord combo staat er niet bij… :slant:

Moderator
    unSOUND

Bij een OS X update noemen ze het een gecombineerde update, bij andere software wordt het niet in de naam vermeld of het om een combo gaat of niet…

Bijdrager
    Vinhelper

Dank unSOUND voor je uitleg.:thumbsup:

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.