3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    kpr

combineren van partities

Hoi,

Ik heb een 500 gig(in praktijk 465 echte GB) grote externe harde schijf en die ik wilde gebruiken om bestanden uit te wisselen tussen Windows en OSX. Deze harde schijf heb ik dus onderverdeeld in twee partities, eentje van 65 in FAT32 en eentje van 400 gig in HFS+(journaled). De partitietabel is ingedeeld volgens de GUID-manier. Nu blijkt windows daar niet mee om te kunnen gaan, bovendien blijk ik windows eigenlijk nooit te gebruiken :). Ik wil de twee partities dus combineren. De 400 gig grote partitie is op zo’n 15 gig na nokvol en ik heb ook nergens een tweede schijf om de data ergens te ‘stallen’.

De vraag is dus: hoe doe ik dit zonder data-verlies? via google vond ik al van alles om middels ‘diskutil resizeVolume’ een partitie te splitten zonder verlies, maar nergens iets om partities samen te voegen. ‘Diskutil mergePartitions’ blijkt dit te kunnen, maar wist wel alles. De 400 gig grote partitie is op zo’n 15 gig na nokvol en ik heb ook nergens een tweede schijf om de data ergens te ‘stallen’. Het lijkt me dat dit moet kunnen, daar bootcamp hetzelfde doet als je windows weer verwijderd.

Bijdrager
    Turbanus

Helemaal niet nodig. Je kunt hem voor windhoos formateren. Dan kunnen zowel jouw windhoos als de Mac hem belezen en schrijven….:wink:
    Mischien had je dat ook wel even kunnen zoeken hier…..

Bijdrager
    kpr

Dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Mijn externe schijf heeft momenteel 2 partities: 1 fat32 en 1 HFS+.(journaled) Aangezien ik windows niet gebruik is de fat32-partitie overbodig geworden en wil ik die dus samenvoegen met de HFS+. Mijn vraag is dus: Hoe doe ik dat zonder dataverlies?

Zelf heb ik al iPartition gevonden die dit kan, maar ik vind € 34 wat veel voor een programma wat ik eenmalig gebruik.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.