8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Achille.S

Combinatie iPad en Macbook pro

Ik denk eraan om een iPad Pro aan te schaffen, maar twijfel nog over bepaalde zaken en zou graag wat ervaringen horen.

Ik werk nu met een Macbook Pro, waar ik zowel in vrije tijd als tijdens de lessen (student) mee werk. Ik denk eraan om een iPad Pro met pencil te kopen om makkelijk handgeschreven notities te nemen etc. Ik vraag me af of een iPad gebruiken in combinatie met een Macbook wel handig is? Is een iPad dan eerder overbodig of vullen deze toestellen elkaar goed aan?

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?

Moderator
    Night

Als het je alleen om de handgeschreven notities gaat, kun je beter (en goedkoper) de gewone iPad nemen met type 1 pencil.
    Ik weet niet wat je allemaal doet op je MBP, maar heel veel taken kun je ook op een iPad doen. Zelfs de Microsoft Office suite is beschikbaar voor iOS.

Er zal dus een heel stuk overlappende functionaliteit zitten als je de MBP én een iPad (Pro) wil gaan gebruiken. Het voordeel van de iPad is natuurlijk wel dat hij een heel stuk compacter en lichter is.

Bijdrager
    nnsa

In mijn beleving (en toepassingen) is er een grote afstand tussen een iPad Pro en een Macbook Pro. Een vergelijking met een Macbook komt al meer in de buurt.

Een Macbook (Pro) is een productie-machine en kan alles. Veel makkelijker file/opslag systeem.

Een iPad Pro is een consumeer machine, waar je een beetje op kan produceren. Een muis is geen pencil en andersom. En kan bijna alles op een andere manier. Lastig file-systeem, probeer er maar eens even een usb-stick/harddisk op aan te sluiten. Wel een heel veilige omgeving qua virussen/malware etc.

Als het tot de financiële mogelijkheden behoort, vullen de devices elkaar perfect aan.

Bijdrager
    Shmoo

Bespaar je de moeite…

Bijdrager
    Shmoo

Dit is het enige waar de iPad Pro en Apple Pencil echt uitblinkt. Als je dit soort dingen niet van plan bent of kunt, dan kun je beter de moeite en vooral het geld besparen.

Men het irritante is, dit ziet er zo eenvoudig uit.

Bijdrager
    monty python

Gebruik beide in combinatie en ben er heel tevreden over. De iPad Pro om handgeschreven notities bij te houden maar ook als 2e scherm om office files te vergelijken en/of aan te vullen. Met Duet kan je ook makkelijk een echt 2e scherm gebruiken indien nodig, werkt zeer snel en zeer goed.

De notities neem ik via PDF expert en lopen via iCloud ook via de MPB. Dropbox gebruik ik ook voor beide en kan je makkelijk files dubbel gebruiken (2 tabbladen op 2 schermen, altijd een moelijke). iPad gebruik ik ook om presentaties te geven, zeer makkelijk en praktisch (uitzoomen grafieken, gedetailleerde tabellen, filmpjes, etc …). Dat werkt beter dan een MBP.

Ook kan je vlot een pdf maken van een excel dashboard en dan notities op krabbelen of aanduiden, net zoals je vroeger zou doen op een fysiek rapport. Erg praktisch als je dat met 2 aparte schermen wil doen.

In office 365 kan je ook beperkte wijzigingen via iOS doen, al is dat letterlijk beperkt. Bestanden gaan ook veel sneller open, en je zoekt iets sneller en makkelijker. Op verplaatsing heb je de luxe van een 2e scherm en dat is erg praktisch, want op 1 scherm blijft het sukkelen.

Los daarvan is de iPad voor allerlei zaken privé ook daarna te gebruiken. Ik heb de 12,9″ en dat vind ik toch net iets te groot, al is het wel erg leuk als 2e scherm.

Erg tevreden over deze werkwijze, al moet ieder voor zich uiteraard de meest praktische zoeken.

Bijdrager
    sjoerdrei

Ik gebruik ze ook naar volle tevredenheid. Ja het is wel een luxe probleem maar als je de kans hebt.

Op mijn bureau ligt standaard de MacBook Pro aan een extern scherm. En naar school neem ik afwisselend mijn Air of iPad mee. En als ik echt zware programma moet draaien gaat de Pro mee. MacBook is voor typen echt wel fijn. Maar ik merk dat ik voor aantekeningen veel vaker de iPad er bij pak (bij vakken als dynamica, statica, wiskunde, enz omdat de aantekeningen niet echt typewerk is maar vaak teken werk) ook is de iPad tijdens het studeren wel echt een aanvulling. Hier heb ik vaak studiewijzers of formulebladen op en op de Air Blackboard.

Bijdrager
    Bugsy

Ik gebruik mijn MacBook Pro alleen nog voor het maken van PowerPoint presentaties sinds ik een iPad Pro heb met ipadOS beta. Er is verder letterlijk niets waarin de MacBook beter is voor mijn zakelijk gebruik.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.