12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    EagerB0bNerd

[coloursync] photoshop 7 probleem

Ik heb een lastig probleem met de kleurweergave in Photoshop 7. Beelden die ik open zijn niet goed van kleur. Ik dacht dat het kwam doordat mijn monitor niet gecalibreerd was. Dus na de workshop colormanagement van vorige week heb ik een eindelijk een colorimeter (Eye-One Display) gekocht en mijn beeldscherm gecalibreerd. Ik heb in de software de “easy” procedure gevolgd, die maakt het profiel en zet die zelf op de juiste plaats.

Maar het klopt nog steeds niet.
    Hieronder 2x het zelfde beeld, links geopend in Preview, rechts in Photoshop 7.Het is een digitale foto, maar een dia met een drumscan gemaakt geeft een vergelijkbaar beeld.

Dit zijn de instellingen die ik in Photoshop 7 gebruik
    (De RGB workspace staat hier op sRGB IEC1966-2.1 omdat de camera ook met deze kleurruimte werkt)

Het gekke is, als ik het beeld print ziet het er in de print preview wél weer goed uit, zie hieronder
    De print is overigens ook niét goed, maar dat is de volgende stap?

Dit zijn de instellingen onder systeemvoorkeuren/coloursync
    (vreemde is wel dat een schermafbeelding (Apple-shift 3 of 4) mijn monitorprofiel meekrijgt, en niet het profiel wat hier is ingesteld) Overigens lijkt het niet uit te maken wat ik hier instel.

Wie helpt me uit de brand ?

bedankt

Bijdrager
    Erik

hey Eager,

hmmm, ziet er idd gek uit.
    Wanneer je beeld geen ingesloten profiel bezit, en je deze opent in photoshop, pas deze het ‘niet-gemarkeerde RGB’ toe, oftewel het RGB dat ingesteld staat in je voorkeuren: sRGB.

Hetzelfde geldt binnen Preview, als er geen ingesloten icc profiel aanwezig is, wordt het standaard RGB profiel van je Colorsync voorkeuren gebruikt, dat ook als sRGB staat ingesteld.

De verschillen tussen beide apps doen mij denken aan een sRGB beeld (visueel als links) dat toch stiekem als AdobeRGB of groter (WideGamut) wordt behandeld.

Je screenshot geeft hierover echter geen uitsluiting. Zet ajb even onderin je document-venster (bij het driehoekje) ‘document profiel’ ipv ‘document grootte’, dan kan je zien welke kleurruimte er echt wordt gebruikt voor de foto. Alhoewel ik gezien je PS prefs wel denk dat het goed zit. Wat zegt Photoshop (of niet) tijdens het openen van het beeld?

Dat ie vervolgens in je print-preview er weer ‘goed’ uitziet vindt ik aan de ene kant maf, aan de andere kant logisch (gezien je instellingen).

Probeer anders ’s Afbeelding:Modus:Profiel toewijzen… en dan weer sRGB toe te kennen. Wellicht heeft het ingesloten profiel een probleempje?

Je afdruk opd e Epson 880 kan idd er minder uitzien. Ik heb getest met deze standaard Epson profielen (heb zelf ook de 880 thuis) en vindt ze iets geel, maar niet onaardig.

Wel is het belangrijk dat je de epson instellingen hebt staan op ‘No Color Correction’, omdat je de noodzakelijke correctie al in de pshop print-dialoog afhandelt.

Kan ik de betreffende afbeelding anders ergens op het web vinden?

Erik

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Hey Guru,

Dat jij nou degene moet zijn die reageert:D had ik natuurlijk ook op gehoopt ! Heb je nog wel tijd tussen de Panther excitement en de C perikelen ?

”Erik

Je screenshot geeft hierover echter geen uitsluiting. Zet ajb even onderin je document-venster (bij het driehoekje) ‘document profiel’ ipv ‘document grootte’, dan kan je zien welke kleurruimte er echt wordt gebruikt voor de foto. Alhoewel ik gezien je PS prefs wel denk dat het goed zit. Wat zegt Photoshop (of niet) tijdens het openen van het beeld?

Hij geeft geen waarschuwing. Bij het document profiel (linksonder) staat keurig sRGB IEC61966 2.1

Probeer anders ’s Afbeelding:Modus:Profiel toewijzen… en dan weer sRGB toe te kennen. Wellicht heeft het ingesloten profiel een probleempje?

Dit had ik ook al geprobeerd, met sRGB doet ie niets. Wat wel werkt, is als ik mijn monitor profiel eraan hang, dan is ie wél weer goed … En hij doet het niet alleen met dit beeld. Ik zal ook even kijken of ik ergens een goed RGB beeld heb wat wél een profiel heeft.

Je afdruk opd e Epson 880 kan idd er minder uitzien. Ik heb getest met deze standaard Epson profielen (heb zelf ook de 880 thuis) en vindt ze iets geel, maar niet onaardig.

De afwijking is veel ernstiger, het beeld lijkt wel gesolariseerd, er treedt een soort clipping op in de donkere partijen, alleen worden ze juist weer lichter. Ik had het printje heel snel ff gemaakt, ik zal alle instellingen nalopen. En het beeld is natuurlijk al niet goed om mee te beginnen.

de afbeelding (mijn zoon !) , heet IMG_1234.jpg en hij staat op http://www.hello.demon.nl

[bewerk] nog een vraagje: waar moet mijn (monitor) profiel eigenlijk staan ? HIj staat nu bij User/bibliotheek/colorsync/profiles, maar ik zie zeker zes verschillende locaties waar profielen staan..
    ik heb ook nog geprobeerd de Photoshop Color settings en de Photoshop Prefs weg te gooien en weer opnieuw in te stellen maar dat helpt ook niet[/bewerk]

bedankt alvast.

Bijdrager
    Erik

Hey Eager,

De digitale afbeelding die ik heb gedownload bevat geen ingesloten ICC profiel, althans een applescript herkent ‘m niet.

Dat Photoshop 7.0 zegt dat er een profiel inzit, haalt ie waarschijnlijk uit de EXIF header, waar de colorspace op sRGB staat, Pshop 7.0 pakt dan de EXIF header colorspace, ook al zit wel degelijk een profiel in.

Het blijft dan overigens wel vreemd dat ze beide sRGB’s anders afhandelen.

Probeer het volgende eens:
    – kopieer in photoshop het document eens naar een nieuw document
    – Converteer dat document naar bijvoorbeeld AdobeRGB, en bewaar het.
    – Sluit vervolgens alle documenten, en open het document in Preview en Pshop (behoud ingesloten profiel).

Het enige verschil wat je dan nog mag zien, is de wijze waarop beide apps de rendering naar het beeldscherm doen (de een geloof ik perceptueel, de ander relative colorimetric).

Wat je ook kunt doen is de plug-in voor Pshop downloaden, waardoor Pshop 7 de EXIF colorspace niet meer voor standaard aanneemt.

Meer info van adobe is hier te vinden:
    http://www.adobe.com/support/techdocs/2d4aa.htm

Suc6,

Erik

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Erik,

bedankt voor je tips.

Ik heb een nieuw document gemaakt, geconverteerd naar Adobe RGB en bewaard, zoals je hierboven uitlegt. Ze zijninderdaad vrijwel gelijk (in preview en Phohoshop) maar nog steeds te rood.

ik heb inmiddels ook een Mac met CRT monitor onder OS 9 gecalibreerd om de beelden hierop te bekijken. De foto was nog wel wat aan de rode kant maar lang niet zo extreem als mijn iBook. Ik heb daarna de iBook opnieuw gecalibreerd en het ziet er nu opeens heel anders uit. ook mijn menu’s, Safari etc ziet er anders uit.
    dus het leek erop dat er met de eerste calibratie iets niet helemaal goed is gegaan…

Als test heb ik een RGB image met ingesloten profiel geopend in zowel preview en Photoshop. Deze zijn nu exact hetzelfde. zie hier het prachtige resultaat :

Ook als ik nu een CMYK scan (schijnt te kunnen, scannen in CMYK:wink: ) open in Preview en Photoshop ziet het er vrijwel exact hetzelfde uit.

Blijft het probleem van de digitale foto’s. Ik heb de Ignore Exif Color Space plug-in geinstalleerd en de foto opnieuw geimporteerd en een nieuw profiel gegeven. Ik vind hem nog steeds niet goed. Zou natuurlijk ook kunnen dat ie gewoon niet goed IS. Het blijft natuurlijk een consumentengebeuren. Ik zal een testafdrukje laten maken bij de HEMA, met vier foto’s op een vel, kan ik toch het 20×30 profiel gebruiken.

anyway, ik denk dat het colorsync gebeuren uiteindelijk wel gaat lukken en daar ben ik heel blij mee !

nogmaals bedankt

EagerB0bNerd

Bijdrager
    The Photographer

Hee EagerBObnerd!

Ik denk, ook even kijken, en idd mijn photoshop (onder windhoosXPLee) zegt idd dat er een sRGB…-2.1 profiel is ingesloten, namelijk de canon sRGB versie..?

ik heb het ingesloten profiel behouden en de foto zag er perfect uit op mijn scherm.. (ook gecalibreerd met adobe gamma..) Dus de foto is verder met het profiel wat er nu bij zit gewoon prima in orde… Tenminste dat lijkt mij..

Zwaai Zwaai

— The Photographer —

Bijdrager
    EagerB0bNerd

OK Photographer,

Ja het klopt de foto is gemaakt met een Canon camera. Na het correct calibreren van mijn monitor is het aanvankelijke probleem wel minder geworden, maar ik ben nog niet 100% tevreden. Dus ik dacht dat het misschien aan de foto lag, nou zeg jij weer dat ie er perfect uitziet….

Ik vind de foto duidelijk te rood, en aangezien jij fotograaf bent ben je waarschijnlijk ervaren in het beoordelen van beelden.

MAAR:blijft natuurlijk wel de vraag of WAT jij ziet hetzelfde is als wat ik zie ? Als je de foto opent in iPhoto, hoe ziet ie er dan uit ? Als ik zou moeten aanwijzen wat de correcte/betere weergave is zou ik voor de iPhoto versie gaan. En iPhoto gebruikt geen colormanagement, zoals we sinds een week weten.

Ik zal een proefafdrukje laten maken bij de HEMA, zet ik hem er drie keer op, een keer zo, een keer kleurgecorrigeerd met Photoshop zodat ie visueel overeenkomt met het beeld wat ik in iPhoto zie en een keer geconverteerd met het HEMA kleurprofiel wat Erik gemaakt heeft.

Dan ben ik benieuwd als ik de foto naast mijn scherm hou…

bedankt en groeten

EagerB0bNerd

Bijdrager
    The Photographer

Hee EagerBObnerd,

ik vond het wel meevallen hoe rood de foto was, helemaal als ik hem naast een huidtoonfoto, die ik zelf met een Canon D30 en een Ixus S100, op mijn scherm bekeek. Ze waren alle drie bijna gelijk qua kleur(huidtoon). Ik kan hem helaas niet in iPhoto bekijken want ik heb nog steeds geen mac thuis, en waar ik nu ben draaien we uitsluitend OS 9.2.2…

Ik ben benieuwd hoe de fotoos zullen zijn als je ze hebt laten afdrukken.

Zwaai zwaai

— The Photographer —

(p.s als ik zeg dat hij bij mij niet te rood is, kan dat bij jou altijd nog wel zo zijn, idd vanwege de beeldscherm kalibratie.. ik kan pas “echt” oordelen als ik een daadwerkelijke afdruk heb..(en dan kan het ook nog zo zijn dat de frontier te rood staat ingesteld bij de HEMA..) en is het idd maar de vraag of ik wel helemaal 100% kleurecht ziend ben…):wink:

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”The

Ik kan hem helaas niet in iPhoto bekijken want ik heb nog steeds geen mac thuis, en waar ik nu ben draaien we uitsluitend OS 9.2.2…

Nou, de eMacs en iBooks zijn recentelijk wel érg goedkoop geworden, dus als het een geldkwestie is dat je thuis geen Mac hebt is het nu de tijd om er eentje aan te schaffen.

(p.s als ik zeg dat hij bij mij niet te rood is, kan dat bij jou altijd nog wel zo zijn, idd vanwege de beeldscherm kalibratie..

Als we allebei een gecalibreerd syateem hebben, en de foto heeft een (correct) profiel ingesloten zouden we allebei hetzelfde moeten zien, dat is nu juist het mooie van Colormanagement.

Ja, als ik een perfecte afdruk wil kan ik natuurlijk beter naar een professioneel lab gaan, maar ik ben juist benieuwd naar de Hema omdat ik hier in iPhoto een enorme berg foto’s heb die ik graag wil laten afdrukken. En niet te duur maar wel, binnen de beperkingen, zo goed mogelijk.

we zullen het zien

Bijdrager
    The Photographer

Ik wil ook wel een mac thuis… Ben druk bezig met een Powerbook 12″.. Volgende week denk ik….:lol: , maar dat is een andere topic

[size=9:e451ef6a3a](BTW, ik “Systeembeheer” al wel 4 mac’s mag dat ook??)[/size:e451ef6a3a]

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ok,

voor wie er zijn voordeel mee kan doen :

ik ben er eindelijk achter waar de fout zat. Tijdens het calibreren ging de monitor in de energiestand (donkerder)..
    Dus de colorimeter meet verkeerde waardes, en het monitorprofiel wat aangemaakt wordt klopt van geen kant.
    Ik heb de energiestand uitgezet en een nieuw profiel gemaakt. Gaat perfect. Ook een grayscale image ziet er nu eindelijk mooi neutraal uit.

Printen met de standaard (epson) profielen gaat redelijk, na wat experimenteren met de verschillenden instellingen.
    Een “custom” profiel zal de boel hopelijk nog verder verbeteren.

dus: tijdens het calibreren de energiestand uit !!!

Bijdrager
    The Photographer

Ok, dat is idd een erg handige tip..

BTW ik heb nu ook eindelijk een mac thuis.. PB 12″ 1GHz.. Maar daar is het scherm nog niet van gecalibreerd. Maar op de Iiyama zag de foto er wel iets anders uit, maar naar mijn beoordeling zou die er mee door kunnen. Hij neigde nu idd wel iets meer naar rood.. Ik ga dit zeker verder onderzoeken.

— The Photographer —

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.