25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    BobOsXTiger

colour classic

ik vond gisteren een oude mac colour classic :Pin de kelder van m’n oma.
    Toen ik hem aanzette kwam er een zeer klein :finderoud: op het scherm, daarna een diskette ( of floppie) met een vraagteken op. Dus ik heb een diskette nodig voor hem weer op te starten.

Weet één van jullie een site zijn waar je zo’n diskette kan kopen ? ? ?
    Of heeft een van jullie zo een diskette liggen ? ? ?

Bijdrager
    MacBeer

Het OS dat je daarvoor nodig hebt is meen ik gratis te verkrijgen. Apple heeft deze versies vrijgegeven als ‘abandonware’.
    Op deze site kun je alle systeemversies van 0.79 tot en met 7.5.3 downloaden.

Welke versie het beste op jouw machine draait weet ik niet.

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    migel

lolllll

Bijdrager
    Yaris

Als je mac wil proberen waarom koop je dan niet een mac mini met Tiger erop ? Sorry hoor, maar ik begrijp niet waarom mensen absoluut nog met OS 7 willen werken.

Bijdrager
    MacBeer

OS 9 en ouder is leuk voor de hobby… maar iemand die kennis wil maken met de Mac koopt zich een MacMini zoals Yaris al aangaf. OS 9 en ouder is te vergelijken met Windows 3.11 als je OSX vergelijkt met Windows Vista.

Bijdrager
    Nikita

Basilisk is leuk om mee te spelen, maar wil je MacOSX leren kennen heb je d’r geen drol aan. Beter koop je dan ook daadwerkelijk een echte Mac (voor zo’n 200 euro heb je al een heel goeie iMac G3). Daar kan je dan OSX op draaien, waar je veel meer aan hebt dan System 7 (dat is uit 1994 ofzo?)

@ Yaris: Basilisk ondersteunt alleen 68k versies van MacOS.

Bijdrager
    migel

lolllll

Bijdrager
    MacBeer

Maar je kijkt naar een systeem dat in de verste verte niet lijkt op het systeem dat je krijgt als je een nieuwe Mac koopt.
    Da’s net zoiets om bij de groenteboer naar een aardappel gaan kijken als je een meloen wil hebben :lol:

Bijdrager
    Freek.

Of een peeceetje met DOS d’rop te kopen om kennis te maken met WindowsXP.

Bijdrager
    migel

lolllll

Bijdrager
    Nikita

Tuurlijk, alleen moet je ook wel op het goeie punt beginnen. Er is ook nog ’s nauwelijk nog software voor Systeem 7 …

Bijdrager
    migel

lolllll

Bijdrager
    BobOsXTiger

Maar ik hou van ouwe macs, ik ga er niet echt op werken, dat doe ik op mijn iBookje

als de aarde een appel was, was winddoos een rotte plek, als de aarde een :apple: was, was die plek er al uitgebeten ! !

Bijdrager
    Nikita
    ”BobOsXTiger”

Maar ik hou van ouwe macs, ik ga er niet echt op werken, dat doe ik op mijn iBookje

Tuurlijk, ’t is een leuk ding :wink:
    Die andere reacties waren voor migel.

Bijdrager
    migel

lolllll

Bijdrager
    Lucas Raggers

Lees ook dit artikel, daar staan links naar oude software. Precies wat je zoekt.

Bijdrager
    aToMac
    ”MacBeer”

OS 9 en ouder is leuk voor de hobby… maar iemand die kennis wil maken met de Mac koopt zich een MacMini zoals Yaris al aangaf. OS 9 en ouder is te vergelijken met Windows 3.11 als je OSX vergelijkt met Windows Vista.

Sorry hoor, maar Win 3.11 komt niet eens in de buurt System 1.0. Windows 95 begon pas aardig de Mac te benaderen.

Bijdrager
    BobOsXTiger

Merci voor alles, t ga lukken, wel met 19 diskettes ma ja swatt
    Merci

als de aarde een appel was, was winddoos een rotte plek, als de aarde een was, was die plek er al uitgebeten ! ![/i]

Bijdrager
    sanne

Bob, ik heb hier een werkende Colour Classic staan: hij werkt op OS 7.6.1. Hij hangt in het netwerk via Ethernet en kan zelfs de Mac OS 10.4 nog als server op de desktop mounten. Ik gebruik hem als wisselend foto-lijstje:-)

Ik heb er een opstart-diskette voor, en wellicht ook wel het systeem gecompressed op een aantal HD-diskette’s. Want als ik diep in mijn geheugen graaf, denk ik dat de manier is geweest waarop ik het systeem geïnstalleerd heb.

Bijdrager
    boerke

Ik hou me wel aanbevolen voor een mooie werkende colour-classic..(voor weinig natuurlijk)

ik zoek trouwens nog een goed keyboard voor een macplus+ (iemand die ‘m toch weggooit in a’dam)

@BobOsXTiger
    wouw…jij hebt nog diskette’s
    is wel een leuk probleem…je kan inderdaad het ouwe os wel gratis downloaden…
    maar dan…

Bijdrager
    sanne
    ”boerke”

Ik hou me wel aanbevolen voor een mooie werkende colour-classic

Ze staan soms wel eens op de Appledag te koop.

Bijdrager
    boerke

Maar ik kom nooit op de appledag

Geblokkeerd
    Anoniem

tweedehandsmac.nl

Bijdrager
    olbo

Ze zijn moeilijk te krijgen!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.