5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Erik

Colorsync uitdaging…

Wat een heerlijk forum toch.
    En wat fijn om te zien dat er mensen hier bezig zijn met Colorsync!

Ik ben al tijden op zoek naar een klein stukje broncode voor Colorsync,
    en helaas heeft Apple er niet een compleet stukkie op de Dev site op staan.

Ik ben benieuwd of er hier iemand met het volgende raad weet:

Om middels Colorsync een kleur te kunnen converteren, heb je 2 profielen nodig; je source profile (src) en je destination profile (dst), deze moeten worden samengevoegd in een ColorWorld (cw).

Eerste info alhier (ColorWorld):
    http://developer.apple.com/documentation/GraphicsImaging/Reference/ColorSync_Manager/colorsync_mgr_ref/function_group_4.html#//apple_ref/c/func/NCWNewColorWorld

Vervolgens wil ik graag kleurnummers (bijv. RGB of CMYK waarden) via de ColorWorld omrekenen van (src) naar (dst).

Dit gaat middels (MatchColors):
    http://developer.apple.com/documentation/GraphicsImaging/Reference/ColorSync_Manager/colorsync_mgr_ref/function_group_4.html#//apple_ref/c/func/CWMatchColors

Nu is dat nog niet het enige,
    tijdens die ColorMatch functie, wil ik ook graag een RenderingIntent aangeven (bijv. Perceptual, Relative, Absolute).
    Ik dacht dat ik het ergens in de Colorsync Manager Reference heb gezien, maar weet niet meer waar…

Ander voorbeeld (sample codes Image Matching):
    http://developer.apple.com/samplecode/Sample_Code/Cocoa/ColorMatching.htm

OK, maar waarvoor heb ik het nodig?
    Eigenlijk wil ik dit geheel gebruiken in Applescript. Ik ben (zoals je hierboven wellicht al gemerkt heb) geen C/C++ wonder, maar met Applescript kan ik aardig uit de voeten, en ben dus wellicht ook in staat om middels ‘call method’ de boel aan te sturen. Applescript kan wel hele mooie colorsync dingen met afbeeldingen doen, maar kleurnummers vertalen kan het niet.

Concreet:
    – Applescript levert middels een ‘call method’ de (src) en (dst) profielen (POSIX path) en een Rendering Intent.
    – Op basis hiervan moet een ColorWorld in elkaar geknoopt worden
    – Vervolgens stuurt het Applescript een array met bijv. CMYK waarden naar de ColorWorld, en die levert de geconverteerde waarden terug in whatever soort formaat (string, array, …)

Er hoeft geen interface aan te hangen, ‘slechts’ de functie die werkt,
    ik heb me proberen te verdiepen in de C/C++ materie, maar ik word er compleet krankjorum van…

Is er iemand die deze uitdaging aan wil gaan?

Erik

Bijdrager
    ridesmet

Erik,

Ik heb een C programma draaiende dat de conversie uitvoert tussen source en destination kleurruimte. Ik ben nu op zoek naar de rendering intent. Hou een oogje op het forum voor verdere status en mogelijke oplossing.

Cheers,

Ringo

Bijdrager
    Erik

hey Ringo,

mag ik aannemen dat je met die CLI ‘icclu’ bedoeld?

of heb jij een andere tool gevonden (littlecms misschien?)?

Groeten,

Erik

Bijdrager
    ridesmet

Erik,

Ik bedoel hiermee dat ik mijn eigen programmeerkunsten bovengehaald heb om een command line programmaatje te schrijven dat de conversie uitvoert. Ik ben dus zelf de ColorSync API aan het uitpluizen.

Ringo

Bijdrager
    Erik

OK, dat klinkt helemaal goed.

Heb je die cli al beschikbaar voor testje?

Groeten,

Erik

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.