11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Knarf

Cold Startup Black Screen ellende

Mijn dual Mac G5 is onbruikbaar geworden…
    Ik heb heel lang gedacht dat het aan mijn beeldscherm lag en kon mij niet voorstellen dat er iets met het paradepaardje van Apple aan de hand zou zijn… totdat ik anderhalve maand geleden op deze site mensen met hetzelfde probleem ontdekte. (Macosx. Topsite!)
    Er is iets mis met de Radeon 9600 videokaart die bij (een bepaalde serie?) 2 x 2-Ghz G5 Powermac’s voorkomt. Het staat bekent als ‘Cold startup black screen’. Voor degenen die het nog niet kennen: bij iedere ‘koude start’ moet de mac diverse malen worden geherstart totdat de videokaart wordt ‘herkent’. Toen de diagnose éénmaal gesteld was vond ik de zielsverwanten overal op het net.

Nou heb ik een éénmansbedrijfje. Ik kan mijn computer niet een week missen voor reparatie. Echter na wat onderhandelen met Apple kon ik bij Card Services, Rotterdam een nieuwe videokaart laten installeren. Dus op zich netjes geregeld.
    De regel is echter: wel een nieuwe, maar geen ander type videokaart. Zo zijn de G5’s gebouwd, zo werken ze, en met dezelfde componenten worden ze gerepareerd. Ik hield dus gewoon dezelfde problemen… en dus weer bellen met Apple.

Ondertussen had de G5 totaal zo’n 500 onnodige herstarts gemaakt, wat z’n levensduur nu eenmaal niet ten goede komt. Ik heb toen Applecare aangeschaft. Ik was het erg zat om tussen kastje en de muur te blijven zitten en men komt aan huis repareren dus dat leek me een goede zet met het oog op toekomstige naeffecten van het probleem.
    Dat duurde echter nogal lang… dus ik weer contact gezocht. Men was de reparatiestatus vergeten… Ook dat kan gebeuren… Natuurlijk… Habba habba habba…
    Sinds anderhalve week zit er dus op zich weer wat schot in. De laatste berichten zijn echter dat er een nieuw moederbord wordt besteld. Of het gaat helpen, ik weet het niet. Het wachten is op de bestelling.

En toen ging die dood… na 50 keer herstarten ben ik afgelopen vrijdag er maar mee opgehouden…
    Apple gebeld. 10 keer gehoord dat ze het heel vervelend vonden maar men kan niets voor mij doen. ‘Het wachten is op het moederbord voor de reparatie’. En ‘nee, er is geen leentoestel’.
    Nou kan ik natuurlijk (naast Applecare) nogmaals 350 euro uittrekken en een nieuwe videokaart kopen… maar lost dat wat op.
    Ik kan niet meer werken vanwege een probleem dat niet door mij veroorzaakt is. Ik heb hier al bakken tijd in zitten. Ik heb nog steeds geen zicht op wanneer er gerepareerd wordt. En ik weet niet of de volgende reparatie het probleem zal verhelpen, want moederbord of videokaart; ik lees bij de discussiegroepen dat er ook machines zijn waarbij het probleem weer terugkomt.

Wie heeft (nog steeds) dezelfde problemen? En wat doe jij eraan?

Groet.

Frank

Bijdrager
    aToMac

Die Radeon 9600 hebben een slechte serie gehad, waardoor zich de problemen aandienden die je hierboven omschreven hebt. Ik heb dit probleem ook gehad, en mijn Mac is vier(!) weken weggeweest, door wat foutjes van een bekende Authorised Apple Reseller.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp is, dat je wel 500 keer herstart hebt. Op het moment dat je door hebt dat je dit probleem hebt, dan zorg je er toch voor dat hij nooit meer uit of in deep-sleep gaat?

Heel veel succes ermee, en hoop dat het allemaal snel goed komt!

Bijdrager
    vogel
    ”Knarf”En

En dan betaal je zo’n driehonderd euro voor AppleCare, om dit te horen???
    Ik geloof dat Apple nog heel wat te leren heeft, willen ze hun marktaandeel omhoog krijgen.

Bijdrager
    servir frais

en natuurlijk zuller er wel een paar zijn die het maar niet willen inzien dat het mijns inziens nog nooit is gebeurd in het pc-wereldje dat een paradepaardje een stokoude steenezel is maar in een mooie verpakking.

ik bedoel hiermee komaan we moeten durven zeggen dat apple serieuze fouten maakt, en het verwondert me echt dat dit niet tijdens tests aan het licht kwam…

servir frais

Bijdrager
    Roggie

Ik heb hier ergens iets over gelezen. Opstarten en ‘blind’ restarten door control en ejectknop en daarna ‘r’ (van restart) in te drukken. Daarmee schijn je de grafische kaart wel aan de praat te krijgen. Het is een noodoplossing, maar hij werkt dan tenminste wel.

Bijdrager
    Tomaat
    ”servir

[…]en het verwondert me echt dat dit niet tijdens tests aan het licht kwam…

tja..het is toch ook niet een probleem wat bij elke machine met deze hardware configuratie optreed, ofwel?

Bijdrager
    Knarf

Wat ik alleen niet helemaal begrijp is, dat je wel 500 keer herstart hebt. Op het moment dat je door hebt dat je dit probleem hebt, dan zorg je er toch voor dat hij nooit meer uit of in deep-sleep gaat?

Ik heb hier honden als kat rondlopen die bij een dolletje de G5 ’s nachts via de muis weleens laat ontwaken. Als ie dan in een beeldstuip terecht komt (je krijgt dan strepen op je beeldscherm als een soort ladders) is een bijkomend fenomeen dat de fan steeds harder loeien totdat het echt eng wordt. Ik vind de G5 dus onbetrouwbaar.
    Misschien zie ik spoken maar mocht er iets doorbranden dan zit ik niet te wachten op vonkende toestanden tijdens mijn welverdiende slaapje. Er liggen ook nog twee kinderen…

Kreeg overigens net een telefoontje van Apple. ‘Geen leenmachine. Moederbord is onderweg. Hoop voor u dat het binnen een paar dagen opgelost is.’

Bedankt voor de reacties.

Frank

Bijdrager
    thomdebom

ik heb dit probleem ook al een jaar…
    Ik heb inmiddels de standaard truck om de computer met ctrl + commando + eject-knop de computer te laten herstarten. En ’s nachts laat ik hem op sluimer staan. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe (of 2e-handse) videokaart. Een Radeon 9600 durf ik niet meer aan, tenzij die nieuw is.
    Weet iemand waar je een nieuwe of 2e-handse videokaart voor rond de 100 euro kunt krijgen die gelijkwaardig of beter is dan de Radeon 9600?
    Heb al ebay, marktplaats en 2ehandsmac geprobeerd, maar daar staan of geen/nauwelijks, of geflashde PC-kaarten en die wil ik niet want ik heb een display met een ADC-connector…

Bijdrager
    Freek.

In april ’04 ook zoiets gehad met een toen nieuwe G5 1.8 Dual. Viel gelukkig binnen de garantietermijn. Op afspraak bij HTR Rhenen laten repareren. Moederbord vervangen (wachttijd was ± 1 dag).
    Voor het hele draadje: Hard- of softwareprobleem G5 1.8Ghz DP?

Tsja… AppleCare, service enzo. Ik zweer bij een goede betrouwbare huisleverancier. Ook als de garantie verlopen is. Ik heb ze gevonden.

Bijdrager
    remcodb2

Sja ik heb het ook al eens ervaren met een defecte mini, de service van apple is gewoon ruk.

Bijdrager
    thomdebom

Ik had met apple gebeld. Ze zeiden dat ik naar een Repair center moest gaan (MacHouse in de Raadhuisstraat). Als het inderdaad dat probleem was en het was bekend bij Apple kreeg ik gratis een nieuwe videokaart (want ik zit al ruim een jaar over de garantie en heb geen Apple-care). Ik naar MacHouse, aardige gasten. Zei stelde vast dat het idd om de videokaart ging. Nog een belletje naar Apple (20 minuten). En toen werd de nieuwe kaart in bestelling gezet. Volgende dag een belletje, dat de nieuwe videokaart er was. Ik ophalen, installeren, en hij werkte meteen. Nu maar hopen dat het hele probleem is opgelost. Maar ik denk het wel!

:apple: :D

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.