30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    riniton

Cola over PowerBook

Van de week is er helaas een beetje Cola over mijn PowerBook 17″ gekomen.
    Er is wat Cola naast het muisgedeelte gevallen en er is een klein beetje Cola onder de pijltjes-toetsen gelopen.
    Dit is nu ongeveer 5 dagen geleden. Ik heb de PowerBook direct uitgeschakeld en de Cola weggedept met een doekje.
    Ik begin nu steeds meer te merken dat de pijltjes (links, onder, rechts) blijven plakken en langzamer omhoog komen. Ook maken ze een krakend geluid.
    Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb geen idee hoe ik de 3 toetsen los krijg, ziet er ingewikkeld uit.
    Heeft iemand een oplossing, en wat zou het kosten om dit te laten repareren/vervangen?

Bijdrager
    Robse

Een echte oplossing heb ik helaas niet voor je. Wel kan ik je aanraden om het goed te laten schoonmaken want Cola is zo’n beetje het ergste wat je in je apperatuur kan krijgen. Dat plakken en kraken van de toetsen komt door de suiker in de cola. Maar de cola veroorzaakt ook corrosie op je printplaten. Dus gauw laten schoonmaken is mijn advies. Maar misschien heeft iemand anders hier een betere oplosing.

Succes

Bijdrager
    Nikita

Kan je het hele toetsenbord niet loskoppelen (echt helemaal d’r uit halen dus) en ‘m dan gewoon goed schoonmaken? Tja, cola is en blijft een nogal aggressief goedje…

Bijdrager
    Masto

De cola is nu ingedroogd en tast het folie onder je toetsenbord aan. Da’s slecht nieuws….

Ik had hetzelfde een paar maanden terug. Ik heb er een nieuw toetsenbord in moeten laten zetten, want dat was ook aangetast. Gelukkig was de cola niet verder de pb ingelopen. De pb heeft onder het toetsenbord een soort van bescherming voor kleine hoeveelheden vocht. Het kostte mij uiteindelijk zo’n ongeveer 140 euro. Daarna geen problemen meer gehad.

Anyways: zelf oplossen zal je haast niet lukken, en het gaat zeker niet vanzelf over. Je zal echt naar een technische afdeling van een apple-dealer moeten gaan. Zij kunnen ook zien of er verdere schade is. Ik zou daar ook niet te lang mee wachten, er zit immers rotzooi in je pb.

Sterkte, ik vind het echt heel erg balen voor je. Ik weet nog hoe k… ik me voelde toen het mij gebeurde…

Bijdrager
    rss

Kan er weinig van zeggen maar het is wel DOM….

Bijdrager
    kwest

Damn, Cola lost zelfs roest op….
    Hopelijk is er niet teveel ingelopen en is het enkel beperkt tot je toetsenbord…

Bijdrager
    ePod

Rss… zeg dan niets. Dit soort reacties zijn pas dom.

Bijdrager
    ateazz

hey

je toetsenbord losmaken
    en spoelen met GEDISTILEERD water, ff op laten drogen, en gaan met die banaan

suc6

Bijdrager
    Robert de Groot

RSS, zeg dan niets, dat zal hij zelf ook wel weten..

Ik heb ooit koffie (met suiker) over mn toenmalige Toshiba Satallite laptop gegooid. Gevolg was dat alle linker toetsen (caps, shift, tab, 1, Esc) plakten totdat de Intel op bedrijfstemperatuur was (wat warm is, zoals we van Intel gewend zijn). Eenmaal afgekoeld plakte de zooi weer. Dit is zo gebleven totdat de laptop uit mn woning gestolen werd. Toen heb ik van het verzekeringsgeld een eMac gekocht (waar 6 weken later de bliksem insloeg)..

Ik zou voor een nieuw toetsenbord gaan. Kost wel wat, maar dat gun je je vriendin toch?

Bijdrager
    draaischaap
    ”ateazz”

hey

je toetsenbord losmaken
    en spoelen met GEDISTILEERD water, ff op laten drogen, en gaan met die banaan

suc6

Ik denk dat je alleen je toetsenbord wel ‘ff’ kunt laten drogen, maar zeker 1 dag, liefst langer.
    Als je ook je moederbord uitspoelt met gedestilleerd water, moet je zeker 3, liever 4 dagen drogen. (en uiteraard wel de batterij verwijderen).

Cola over mijn (gelukkig) externe toetsenbord jaren geleden lostte zeker niet vanzelf op, het duurde een paar maanden voordat de toetsjes echt muurvast kwamen te zitten.

Succes, klote voor je.

Bijdrager
    riniton

Welk nummer van Apple kan ik het beste bellen waar ik mijn vragen kwijt kan?

Bijdrager
    bbrother

Toetsenbord van een Powerbook 17″ kan er niet uit, die zit vast aan je top case met iets van 14 kleine schroefjes. Eruithalen is dus niet iets wat je zomaar zelf kan doen.

Wellicht dat de aangedragen tips met gedestileerd water iets helpen.

Probeer 0900-7777703, das Apple customer relations.

Bijdrager
    Masto
    ”riniton”

Welk nummer van Apple kan ik het beste bellen waar ik mijn vragen kwijt kan?

Ik heb goede ervaringen met de technikers van de MacHouse Amsterdam (020-5304160). Maar dan moet je wel in de buurt van A’dam wonen/werken om je pb er te kunnen brengen, lijkt me…

Wat al eerder gezegd werd: zelf ff je toetsenbord verwijderen is geen optie, tenzij je erg technisch bent aangelegd… En om zomaar met gedistilleerd water je pb door te spoelen lijkt me ook geen goed plan ..:P

Bijdrager
    Macwagen Polo

Hey riniton,

heb al veel laptops gezien met vanalles erover, van koffie tot katten pis, maar hier is zeker wat aan te doen…
    De toetsenborden van de Powerbook zitten vast op de topcase, bij apple vervangen ze dan ook direct de hele topcase, preciese prijs weet ik niet ui m’n hoofd, maar wat zeker eens te proberen valt is de toetsen aan de linkerkant op te tillen met een kleine platkop schroevendraaier, doe dit wel voorzichtig, je breekt de pootjes gemakkelijk. als je ze links los hebt kun je de toetsen naar rechts schuiven en zo de toesten er vanaf halen… je komt hier dan een veer mechanisme tegen dat onder je toetsen zit… Gedestileerd water er over (alleen over het toetstenbord, en niet over de hele powerbook:P ) en zeker een dag laten drogen…
    maar ik zou dit toch alleen doen als je jezelf hiertoe instaat ziet… je hebt kans dat je de rest ook nog aantast, wordt de reparatie een stuk duurder… :(

Suc6!!

Bijdrager
    riniton

Zojuist Apple gebeld. Die adviseerde mij om het toetsenbord na te laten kijken en schoon te laten maken bij een Apple Support Centre.
    Het is niet direct schadelijk maar toch wel verstandig om dit te laten doen.
    Ik zal morgen even bellen hoeveel dit gaat kosten en hoevel tijd het in beslag neemt!
    Bedankt allen voor de tips en snelle reacties!

Bijdrager
    QriZ24

Een beetje achteraf gelult, maar bij mijn powerbook wordt uit voorzorg niets gegeten en gedronken en er wordt niet bij gerookt.

Als je iets over je normale computer laat vallen, blijft het meestal beperkt tot je toetsenbord. Bij een laptop is in het ergste geval alles naar de haaien…

Bijdrager
    draaischaap
    ”QriZ24″

Een beetje achteraf gelult, maar bij mijn powerbook wordt uit voorzorg niets gegeten en gedronken en er wordt niet bij gerookt.

Macceren zonder koffie en peuk is een beetje als fietsen zonder zadel… :innocent:

Bijdrager
    marloez
    ”QriZ24″

Als je iets over je normale computer laat vallen, blijft het meestal beperkt tot je toetsenbord. Bij een laptop is in het ergste geval alles naar de haaien…

volledig mee eens! Bij mijn Powerbook ook geen eterij of drinken in de buurt!

Bijdrager
    arneblk

…en geen vette vingers.

Bijdrager
    I-think

en geen kinderen onder de 6 jaar is ook handig.
    Een jaar geleden werd zo’n “prachtig” oranje ibookie uit mijn handen getikt door mijn kleine nichtje,ze vond het kleurtje denk ik interressant of zo iets.
    Hle scherm er af gedonderd.
    Maar toen heb ik wel een powerbook terug gekregen dus zo erg was het nou ook weer niet,…………..:wink:

Bijdrager
    Klokhuis
    ”draaischaap”

Macceren zonder koffie en peuk is een beetje als fietsen zonder zadel… :innocent:

Helemaal mee eens. Het is toch maar een stuk gereedschap. Ik ken zelfs mensen die het stukje foam dat als je hem nieuw koopt tussen het toetsenbord en het beeldscherm zit constant weer gebruiken. Ik moet er niet aan denken iedere keer naar een andere ruimte te moeten lopen om een slok koffie of een hap brood te nemen en dan daarna ook nog es mn handen te moeten wassen. Of zijn er hier ook mensen die handschoenen dragen om de toetsen niet te bevuilen?;)

Bijdrager
    arneblk
    ”Klokhuis”

Ik ken zelfs mensen die het stukje foam dat als je hem nieuw koopt tussen het toetsenbord en het beeldscherm zit constant weer gebruiken.

…en daar schaam ik me niet voor :innocent:

Bijdrager
    Masto
    ”arneblk”
    ”Klokhuis”

Ik ken zelfs mensen die het stukje foam dat als je hem nieuw koopt tussen het toetsenbord en het beeldscherm zit constant weer gebruiken.

…en daar schaam ik me niet voor :innocent:

En ik dus ook niet… Met een apparaat dat bijna 3000 euro kost ben ik best voorzichtig. Dat stukkie zorgt er wel voor dat je scherm goed blijft. Het wordt zelfs aangeraden! Liever nog heb ik zo’n kek suede matje, maar die kan je volgens mij alleen nog maar via internet krijgen en dan zijn de verzendkosten hoger dan het ding zelf…. Dus gebruik ik dat stukkie foam ja :D

Bijdrager
    marloez

hmmm….dat stukkie foam kan ik me niet eens meer herinneren! Ik probeer wel zoveel mogelijk mn kat van mn powerbook te houden…beest weegt minstens 5 kilo en zn favo plek is bovenop mn bookje!!

Bijdrager
    arneblk
    ”Klokhuis”

zijn er hier ook mensen die handschoenen dragen om de toetsen niet te bevuilen?;)

Ik zit altijd zó achter mijn powerbook.

Zo kan er geen stof, speeksel, snot, zweet en andere lichaamssappen mijn powerbook bevuilen.

En het kleurt er ook nog goed bij…:wink:

Bijdrager
    J-roen

Ik heb de mijne nog nooit uit de verpakking gehaald.

Bijdrager
    snorder

mijn pb zit in een plexiglas box en wordt bestuurd door een machine en die machine stuur ik dan weer aan met 2 van die grote josticks. de box is bestendig tegen een atoombom dus er kan echt helemaal niks mee gebeuren…. en om niet te vergeten zit er ook een ingebouwde luchtfilter in met een interne luchtververser… hoe vet is dat??

Bijdrager
    Robert de Groot

Nu we het er toch over hebben, mijn iBookje had aandacht nodig… De hele tijd het scherm aan het knipperen (dus zwart wegvallen), zelfs toen ik zei dat ze moest ophouden ging ze gewoon door. Toen dacht ik aan een los contact… Toen maar herstarten en nu is ze weer vrolijk, want hoeveel ik ook met het scherm beweeg, ze verroert zich niet. Vrouwen zijn af en toe raar.

Bijdrager
    marloez
    ”snorder”

(..) hoe vet is dat??

zo vet dat je onderschrift zeker 140 pixels te hoog is!:wink:

Bijdrager
    snorder
    ”marloez”
    ”snorder”

(..) hoe vet is dat??

zo vet dat je onderschrift zeker 140 pixels te hoog is!:wink:

ik zal het aanpassen :wink:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.