17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Ferdinand

CMYK PDF bestand -> z/w PDF Hoe te doen (HELP!!)

Probleem!:
    We hebben een PDF bestand dat er uit ziet als grijs, maar het grijs is opgebouwd uit CMYK. We willen dit als een zwart PDF bestand bewaren om naar een belichter te sturen. Hoe doen we dat?

Geprobeerd:
    in photoshop geopend -> te kartelig ook bij 1200 dpi
    Illustrator -> fonts niet meegeleverd
    geimporteerd in Indesign en wegschrijven via het printmenu als .ps bestand -> PDF blijft grijs

So please HELP!!!!

Bijdrager
    Drome

importeren in een opmaakpakket zoals quark of indesign en dan gewoon zwart/wit naar de belichter sturen.

Bijdrager
    TonE

Als het een goeie high res pdf is kun je hem vanuit Acrobat als tiff saven en daarna in PS omzetten naar grayscale. (heb de proef op de som genomen en het werkt)

Bijdrager
    Ferdinand
    ”Drome”

importeren in een opmaakpakket zoals quark of indesign en dan gewoon zwart/wit naar de belichter sturen.

Het moet eerst via een inslagprogramma dat alleen met PDF werkt, als ik het importeer in Indesign/xpress en dan via de printer naar een .ps bestand stuur dan komt er toch een grijze pdf uit, en het moet zwart zijn….

maar we gaan even je tip proberen

Bijdrager
    Drome
    ”TonE”

Als het een goeie high res pdf is kun je hem vanuit Acrobat als tiff saven en daarna in PS omzetten naar grayscale. (heb de proef op de som genomen en het werkt)

je krijgt een mooier resultaat als je de PDF direct in photoshop importeerd

maar:

Geprobeerd:
    in photoshop geopend -> te kartelig ook bij 1200 dpi
    Illustrator -> fonts niet meegeleverd
    geimporteerd in Indesign en wegschrijven via het printmenu als .ps bestand -> PDF blijft grijs

Dit voldoet dus niet aan de eisen.

Het moet eerst via een inslagprogramma dat alleen met PDF werkt, als ik het importeer in Indesign/xpress en dan via de printer naar een .ps bestand stuur dan komt er toch een grijze pdf uit, en het moet zwart zijn….

maar kun je het niet “daarna” vanuit quark/indesign naar de belichter sturen?

Bijdrager
    TonE

je krijgt een mooier resultaat als je de PDF direct in photoshop importeerd

Ook dat heb ik met hetzelfde bestand geprobeerd, in PS laten rasteren, het maakt geen enkel verschil. Dat houd dus in dat de gewraakte pdf al niet goed is gezien het feit dat ie in PS een rafelig resultaat krijgt.

Bijdrager
    DiZk

In Photoshop is er natuurlijk altijd kwali-verlies.

In acrobat postscript maken, en bij advanced op Composite Gray zetten.

dan distillen. Klaar is die Käse!

Bijdrager
    BenDover

Wat ook makkelijk is:
    Quite a box of tricks, plugin voor acrobat.

http://www.quite.com/box/index.htm

Bijdrager
    Ferdinand

Dank voor alle reakties, maar zowel de plug in als opslaan als .ps en weer door distiller halen geven een grijs resultaat en niet zwart zoals het moet worden …..

Bijdrager
    Zora la rousse
    ”Drome”

Importeer een PDF NOOIT in een opmaakpakket.
    Acrobat koppelen aan Photoshop, dan kan je de kleur vertalen in grijswaarden en de beelden weer terug zetten.
    Met Enfocus Pitstop kan je ook veel doen.

Bijdrager
    Eehhm…

Waarom niet, Zora?

Bijdrager
    servir frais

een pdf MAG en KUN je importeren in een opmaakprogramma zonder enig probleem ! althans dit is mijn ervaring(en).

Gewoonweg pdf via pitstop aanpassen of een simpele action die de pdf converteert naar zw/w! zo simpel is het!

Bijdrager
    Ferdinand

het lukt me nog steeds niet, het is een pdf met tekst in ± 85% zwart, en tekeningen met rasters van ± 50% zwart. Het grote probleem is dus dat de tekst op 100% moet komen maar dat de rasters op 50% moeten blijven, ik heb wat geprobeerd te doen in pitstop, maar dat lukte me niet.

Bijdrager
    WOZ

Dag Zora, waarom zou Ferdinant dit niet moeten doen? PDF is juist erg prettig mbt importeren in opmaapaketten (mits de combinatie Quark, PDF en PMS vermeden kan worden).

Het lijkt erop dat de PDF is gemaakt met een profiel dat afweek van het opmaakprofiel. Vandaar de full color zwart waardes. Dit is een helaas bekende bug… Pas op je profielen is het devies.

Ferdinant, vraag een nieuwe pdf aan als het lukt. Dit kost jou nu erg veel tijd en het blijft klooien. Ik zeg altijd maar: ‘Shit in, shit out’. Je kunt op een keuteltje poetsen wat je wilt, maar het blijft een keuteltje.;-)

Bijdrager
    BenDover

Als ik met Quite a box of tricks eerst alles naar grayscale omzet en dan “all text to black” gebeurd er precies wat jij nodig hebt.

Wat ik wel gemerkt heb met acrobat 6 is dat de schermverversing niet altijd goed werkt, een keer uitvergroten of verkleinen en dan is het weer goed. Als je dit niet doet lijkt het net of er niets gebeurd (tekst blijft dan een percentage).

“all text to black” werkt trouwens alleen met echte tekst, dus niet met outlines.

Bijdrager
    Ferdinand

Bedankt voor het meedenken, het is niet gelukt en de klant stemde uiteindelijk in met een flink gerasterd document…..

het ging helaas niet alleen om tekst maar ook om tekeningen en dat kon quick …. niet.

Bijdrager
    erwin

Je kunt via pitstop met Global change werken. Je klikt een item aan en kies dan bij global change de grab functie. Hierna geef je aan dat zwart 100 procent moet zijn en klikt op apply. Alles wat nu voldoet aan de grab kleur zal veranderen in 100 procent zwart. Je kunt deze actie ook nog bewaren als action een action list voor het automatiseren bij bv. meerdere documenten. suc6

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.