19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Paul NGC

CMYK naar PMS

Ik heb in illustrator en indesign een huisstijl gemaakt met CMYK kleuren, omdat ik uitging van full color.
    Beetje stom achteraf, maar nu moet ik 1 kleur omzetten naar de PMS kleur.

Alleen ik heb geen waaier van Pantone om te kijken welke waarde hier het dichtst bij ligt.
    Iemand die mij zou kunnen helpen?

Het gaat om de kleur (paarse kleur):

Via photoshop zie ik dat 266 C dicht in de buurt komt, maar hoe betrouwbaar is Photoshop, omdat ik lees dat je eigenlijk een waaier nodig hebt?

Bijdrager
    shushishu

Je zou een Illustrator script “CMYKtoPMS” kunnen downloaden:
    http://www.adobe.com/cfusion/exchange/index.cfm?event=extensionDetail&loc=en_us&extid=1045730

Die gaat dan voor je kijken welke pms het dichtst in de buurt komt.

Bijdrager
    Blieper

Of gewoon in Illustrator (Let wel, dit is alleen voor CS3 of hoger):

Kleurengidspallet openen
    Klik op de kleur die je wilt converteren
    Klik in het venster ‘Kleurengidspallet’ op ‘Kleur bewerken’ (Actieve kleur)
    Kies in de kleurenwaaier (rechtsonder naast de CMYK voor welke waaier je wilt hebben
    Klik daarna rechtboven op het mapje met de + en je hebt de Steunkleur

Bijdrager
    Pokerface

Een ontwerper zonder PMS waaier? Dat is als een kapper zonder spiegel en schaar of een bakker zonder oven. Ga je schamen. Als je je ontwerper wilt noemen, moet je ook de gereedschappen kopen.

Pokerface (die zich er aan ergert dat iedereen zich maar ontwerper noemt omdat ze toevallig Illustrator hebben gedownload…)

PS Ik weet niet of dat bij jou het geval is, maar slim vind ik het niet
    Een oplossing: Kies de PMS die jij denkt dat er dichtbij zit (PMS 266) en zet die in Illustrator om in CMYK. Lijken de waarden op jouw ontwerp, dan neem je die en anders kies je wat anders.

Geblokkeerd
    Anoniem

De kleuren die Illustrator of Photoshop voor je kiezen komen niet altijd overeen hoor.
    ’t Best is nog altijd om een printje te maken, of gewoon zelf een PMS te kiezen als je
    geen puike printer heb.

Illustrator en Photoshop kunnen namelijk geen rekening houden met het soort papier
    waarop je drukt, dus kunnen de kleuren die zij uitkiezen voor je alsnog heel erg
    afwijken als het gedrukt is.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    McJohn

Wat ook werkt, maar ik niet zo superfan van ben en enkel gebruik als ik niet anders kan, zijn de CMYK waarden invullen in je Photoshop kleurkiezer en dan op “staalboeken” klikken en kiezen uit welke waaier je een PMS kleur wil gaan bekomen,… “Solid Coated”,…”Solid Uncoated”,..ect. Aangezien Photoshop alle kleurconversies via LAB gaat benaderen is dit relatief gesproken “betrouwbaar”. Doch, ik gebruik dit enkel en alleen als ik niet anders kan.

Illustrator gebruikt standaard (foute) CMYK waarden voor de weergave van het steunkleur. (dan offcourse weer via RGB gesimuleerd). Je kan in het staalpalet wel de optie aanvinken bij “opties voor steunkleuren” dat de software dit via LAB moet weergeven en dan kom je ongeveer, op een 0,1% na of zo, dezelfde waarden dat Photoshop aangeeft. Beetje zelfde effect dat je krijg als je in Illutrator “Voorvertoning overdruk” toepast.

Ik vind het ERG hatelijk dat Illustrator hierin 2 opties heeft,..uiteindelijk zou er maar 1 mogen zijn in principe.

Hoedanook,… als de bliksem PMS waaier(s) aanschaffen!!

Bijdrager
    GrizzDesign

Ik heb zelf in Illustrator ontdekt dat als je een PANTONE kleur aan je stalen-palet toevoegd en je dubbelklikt op de naam van de staal, krijg je een schermpje gelijk aan het scherm dat je krijgt tijdens het bewerken van een CMYK-staal.

Uiteraard zijn hier alle 4de velden inactief (niet aanpasbaar, PMS kleur staat nog steeds vast:P ), maar je kan dan wel zien waaruit de kleur is opgebouwd.

Bijdrager
    McJohn

En klik nu es in je staalpalet bovenaan op het pijltje waar je de opties voor je staalboek kan bepalen.
    Kies voor LAB en dubbelklik dan nog es op je staal. Deze zijn véél accurater. Misschien voor Violet C niet zo extreem veel verschil maar doe dit maar es met “PMS Orange 021 C” en “PMS 123 C”.:wink:

Je zal voor Violet C lezen: 88,63% – 99,61% – 0% – 0%
    en merken dat het icoon naast je staalboek zal veranderen.

Want als ik zo de waarden van de screenshots van voorgaande poster hierboven bekijk
    ga je eerder blauw uitkomen ipv paars. En volgens de waaier is Violet C,..paars en geen blauw. :D
    Toch niet zo accuraat die Illustrator op dat vlak als je volgens de standaardprocedure gaat werken.

Bijdrager
    F_Vervoort

UNCOATED: Kleur ligt het dichtst bij Violet met een afwijking van Delta 3 (wat toch wel veel is)

COATED Kleur ligt het dichtst bij PMS2587 met een afwijking van Delta 4,43 (wat nog veel meer is)

Ik vrees dus dat je een behoorlijke toegeving moet doen bij je omzetting naar PMS.

Volgende keer misschien toch in een PMS-waaier investeren

Greetzzzz

Bijdrager
    GrizzDesign

uncoated en coated zijn in principe exact dezelfde PMS kleuren.

Afhankelijk van welke de drukker gebruiker, waar het voor is, etc. zal het er dan uit zien als coated of als uncoated.

(dit heb ik mij laten vertellen – corrent me If I’m wrong)

Bijdrager
    iHaring

Wat je zegt klopt, coated of uncoated ligt het soort ondergrond waar het op gedrukt wordt, coated of uncoated papier.
    De inkt komt uit hetzelfde potje!

Bijdrager
    McJohn

Dat is juist! De grote kracht van PMS kleuren zit em in de vorm van de communicatie tussen ontwerpers en drukkerijen toe. Daarom weiger ik bestanden die bv zijn ingesteld als “PMS XXX “of “PMS XXX CV” (XXX = 3 of 4 cijfers) omdat ik daarmee toch maar voor de helft weet welke kleur het nou exact is dat de klant/reclamebureau voor ogen heeft.

De communicatie op dat vlak is al een stuk positiever dan vroeger en de benaming van C en U is ook belangrijk als je gaat digitaal printen op groot en kleinformaat. CVC bevat namelijk geen LAB waarden terwijl “C” dat wel heeft en dan zorgt dan weer voor een nauwkeuriger output. Ook al is het PMS vs CMYK verhaal nog vaak “trial and error”.

Bijdrager
    Thelma
    ”GrizzDesign”

uncoated en coated zijn in principe exact dezelfde PMS kleuren.

Afhankelijk van welke de drukker gebruiker, waar het voor is, etc. zal het er dan uit zien als coated of als uncoated.

(dit heb ik mij laten vertellen – corrent me If I’m wrong)

Uncoated X en Coated X zijn dezelfde PMS inkt die op verschillende papiersoorten een ander resultaat geven (vul voor X een getal in). Ook het gebruikte drukproces en inktlaagdikte zijn hiervan op invloed. Het domme van een PMS waaier is dat een staal de kleur aangeeft van een bepaalde inkt op een bepaalde papiersoort, i.p.v. de werkelijke kleur.

Bijdrager
    Bianco

Klopt. De aangegeven waarden in CMYK zijn sterk afhankelijk van allerlei factoren. Er kan wel leuk 2% K staan, maar er zijn maar weinig drukpersen en drukkers die dan vervolgens een 2% puntje kunnen drukken.

Bijdrager
    F_Vervoort

Mensen toch!
    De vraag van Paul NGC was “met welke PMS komt deze CMYK overeen?
    Vermits we niet weten op wat soort papier gedrukt wordt, gaf ik 2 mogelijkheden. PMS-C en PMS-U.

Het is juist dat dit dezelfde inkt is, maar de papiersoort kan een gigantische afwijking geven. (cfr. Thelma) Daarom heb ik 2 PMS-kleuren gegeven. Meet je PMS-waaier (C + U) maar eens op met een spectrometer.

Greetz

Bijdrager
    Martijn Snels
    ”shushishu”

Je zou een Illustrator script “CMYKtoPMS” kunnen downloaden:
    http://www.adobe.com/cfusion/exchange/index.cfm?event=extensionDetail&loc=en_us&extid=1045730

Die gaat dan voor je kijken welke pms het dichtst in de buurt komt.

Die dingen werken niet, dat moet je op ’t oog doen! CMYK boek kost 200 EUR, pantone waaier ernaast en klaas is kees.

Bijdrager
    rvanheukelum

Art Director’s Toolkit is je vriend … die toont de bijbehorende Pantone.
    Kijk bij de optie Swatch … de demo is 15 maal gratis te gebruiken.

Bijdrager
    Paul NGC

@ Allen

Bedankt voor de vele reacties. Ik ga ook zeker een waaier aanschaffen om dit soort situaties te voorkomen.
    Ik ben weer veel wijzer geworden. Nooit geweten dat illustrator niet de juiste CMYK waardes gebruikt.

Zoals het er nu naar uitziet komen 266 C en 267 C het meest in de buurt.

Bijdrager
    ozmaister
    ”Paul

Ik heb in illustrator en indesign een huisstijl gemaakt met CMYK kleuren, omdat ik uitging van full color.
    Beetje stom achteraf, maar nu moet ik 1 kleur omzetten naar de PMS kleur.

Alleen ik heb geen waaier van Pantone om te kijken welke waarde hier het dichtst bij ligt.
    Iemand die mij zou kunnen helpen?

Het gaat om de kleur (paarse kleur):

Via photoshop zie ik dat 266 C dicht in de buurt komt, maar hoe betrouwbaar is Photoshop, omdat ik lees dat je eigenlijk een waaier nodig hebt?

Het beste werkt met een kleurenwaaier cmyk waardes aflezen en dan terug zoeken in de waaier.
    Minder precies is als je bij color picker op color swatches klikt, dan is het de eerst kleur die hij laat zien.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.