29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

CMYK kleuren op het beeldscherm, gedrukt het zelfde ?

Beste mensen,

ik heb even een vraag het zit namelijk zo:

Ik heb een brochure gemaakt en ik wil hem fullcolor laten drukken. Nu heb ik verschillende soorten grijs tinten gebruikt in mijn brochure hoe weet ik zeker dat ik de juiste kleuren krijg op mijn gedrukte versie van mijn brochure ?

Ik heb trouwens ook slagschaduw gebruikt d.m.v photoshop op verschillende afbeeldingen, hoe weet ik zeker of dit perfect zo wordt gedrukt als hoe ik het zie op mijn beeldscherm?

Ik heb mij laten vertellen, een printje mee te leveren bij de drukker, maar mijn printer print de kleuren al helemaal niet perfect!

Hoe doen jullie dat meestal? (zonder dat je met pms kleuren werkt)

(want meestal verschillende kleuren per beeldscherm neem ik aan)

Bijdrager
    z

Dat weet je niet.
    Je scherm is RGB.
    Je zou wel dezelfde kleuren moeten krijgen als de waarden die je hebt ingegeven.
    Om zeker te zijn: bestel een pantone waaier. (proces coated)

Bijdrager
    z

… of vraag of je in de waaier van de drukker mag kijken

Bijdrager
    mac-addict

maar in zo een pantone waaier zitten tog alleen patone kleuren dat zijn tog geen cmyk kleuren ?

En ik heb hier een pantone waaier trouwens, die gebruik ik meestal als ik van een cmyk kleur de patone waarde wil weten.

(mijn drukker zit trouwens in Belgie, dus een beetje ver om er even snel heen te rijden)

Bijdrager
    Tomac5

Je kan verschillende kleurenwaaiers kopen. Ook die met CMYK kleuren.
    Tis even een investering maar je hebt er veel profijt van.

Bijdrager
    mac-addict

mm okay dus als ik het goed begrijpt moet ik zo’n cmyk waaier kopen en die op mijn beeldscherm plaatsen en daarmee de kleuren vergelijken en dan de kleurcode die op mijn waaier staat noteren en als bijlage toevoegen als ik mijn bestand verstuur naar mijn drukker?

En what about die slagschaduw hoe kom ik zeker te weten dat dat ook goed afloopt ??

Bijdrager
    Martijn Snels
    ”z”

Dat weet je niet.
    Je scherm is RGB.
    Je zou wel dezelfde kleuren moeten krijgen als de waarden die je hebt ingegeven.
    Om zeker te zijn: bestel een pantone waaier. (proces coated)

Wat is dat nu voor ’n onzin. Als je Full-Color (CMYK) drukt kan je wel Pantone kleuren gebruiken maar die zijn nog niet ’t zelfde als op de waaier als je ze CMYK drukt. Gebruik netjes een CMYK Color scale boek (kost 200 EUR bij vanbeekdesign.nl)

Bijdrager
    iJohan

Het overeenkomen kan alleen als je lcd scherm gekalibreerd is op de workflow!
    Dat betekend dat; de pers, proof printer en het lcd scherm de zelfde waardes gebruiken! Dan pas komen de kleuren overeen! Echter is de wel een duur proces en moet om de 14 dagen worden herhaald!

Bijdrager
    McLoe

En niet te vergeten: calibreer je beeldscherm eerst, hardwarematig, en stel in Photoshop de juiste RGB- en CMYK-profielen in. Zie http://www.nidf.nl/page3/assets/NIDF-norm.pdf
    Maar ik mag hopen dat je dat al goed zat :P

Bijdrager
    z

Martijn wat je onzin noemt snap ik niet. Je stukje is me niet duidelijk.

Je hebt pantonekleuren en pantonekleuren
    1 gemengde kleuren uit een potje (en zijn niet CMYK) deze kleuren zijn wel te ‘benaderen’ in fullcolor drukwerk. Met gemengde potjes kun je veel meer kleuren maken. Fel blauw bijvoorbeeld
    2 pantone cmyk

In dit geval gaat het om full colordrukwerk. Hiervoor heb je een waaier; pantone proceswaaier met cmyk waarden

Mocht je bv in illustator 20m 100 y invoeren kan dit grofweg oranje op je scherm zijn maar bij drukken altijd een goede kleur oplevenen: namenlijk wat je ingevuld hebt :20m en 100y. =geel

Dus wil je een mooie kleur: pak een proceswaaier, zoek een kleur uit. Negeer dat dit als oranje (of welke afwijking dan ook) op je schem staat en drukken maar.

kalibrenen van je beeldscherm is handig (zeker doen) maar geeft een benadering.

Bijdrager
    MacTS

Proefdrukken! Het duurst, maar kan het beste resultaat opleveren. Bovendien, het door jou gewenste drukresultaat komt niet automatisch tot stand want er zitten een aantal stappen tussen (bestand rippen, platen belichten) om nog maar niet te spreken over de technische staat van een pers, het rastertype of het feit dat niet iedere drukker met dezelfde densiteiten en kleurgeving werkt. Laat hetzelfde bestand door twee drukkerijen drukken en ik garandeer je dat je niet zonder meer exact hetzelfde resultaat krijgt.

Moderator
    Poezenbeest

Op zich kan je met een PMS-waaier gewoon in full-color werken…. er zijn alleen een paar kleuren, waar je erg mee moet oppassen. Zo komt Orange (ik meen de 032, heb al jaren geen waaier meer) er in full-color nog wel eens zalmroze uit, Reflex Blue komt er ook nooit lekker uit en dus alle kleuren die daar op gebaseerd zijn ook niet (veel paars-achtigen).

Ik geloof dat hetd e tweede staenkaart is en de derde, waar alle basiskleuren op staan (o.a. Warm Red, Rudemine Red en de genoemde Orange en Reflex Blue), daar moet je vanaf blijven met full-colorwerk. In de rest van de waaier gaat het prima, tenzij een kleur enorm gebaseerd is op een van deze kleuren. Zo komt een kleur als PMS 185 (brandweerrood) prima uit een full-colordruk.

Degene met het beste verstand hiervan is natuurlijk je drukker, dus die kan je altijd bellen. Als de kleur belangrijk is, kan je altijd overwegen om eens offerte te vragen om deze in een extra drukgang (of als het kan in dezelfde drukgang) mee te laten draaien. Klant betaald immers…

Bijdrager
    mac-addict
    ”z”

Martijn wat je onzin noemt snap ik niet. Je stukje is me niet duidelijk.

Je hebt pantonekleuren en pantonekleuren
    1 gemengde kleuren uit een potje (en zijn niet CMYK) deze kleuren zijn wel te ‘benaderen’ in fullcolor drukwerk. Met gemengde potjes kun je veel meer kleuren maken. Fel blauw bijvoorbeeld
    2 pantone cmyk

.

VAn jouw stuk wordt ik ook niet echt wijzer ? wat is het verschil nou tussen 2 dezelfde woorden of is dit een tikfout?!

Ik snap er geen bal van als iedereen door elkaar praat, en ik had altijd begrepen dat als je gaat druken met pantone kleuren of met CMYK kleuren. Want anders kom je veelste duur uit ? Ik weet trouwens nieteens of het mogelijk is om beide te gebruiken bij een druk proces. Maar wat ik hier uit opmaak is dat er een waaier bestaat die cmyk -pms kleuren bevat ? En vanuit die waaier zou ik de kleuren moeten kiezen en invoeren in mijn document. En ookal geeft mijn beeldscherm een afwijkende kleur op mijn beeldscherm tog moet ik aanhouden aan de kleurcode die op de waaier staat geschreven?

Ik wil gewoon zeker weten dat mijn kleuren van de drukker komen zoals ik ze heb opegmaakt anders klopt het namelijk niet meer! Qua contrast van de afbeeldingen etc. Want ik gebruik verschillende grijs tinten, en als de drukker dat dalijk fout gaat drukken dan kan het erg verkeerd gaan!

Ik denk dat ik maar voor de zekerheid met het bestand naar een andere drukker ga en terplekken uitleg vragen want ik heb het gemaakt op mijn macbook en die kan ik dus gewoon meenemen en zo kan de drukker gelijk zien welke kleuren ik wil.

Lijkt me beter denk ik want ik wordt hier dus niet echt wijzer van :| (en mijn bestand bevat dus ook oranje)

Bijdrager
    bupaul

Je kunt natuurlijk bij de drukker om een matchprint vragen.
    Deze is (bij een goede drukker) gelijk aan het gedrukte resultaat.
    De matchprint kan de drukker naar je toe sturen met bv.: een koerier of de post.
    Het kalibreren van een beeldscherm heeft altijd zin maar zoals ijohan al aangeeft moet deze aan de specificaties van de drukker zijn aangepast.
    Pms of kleurwaaiers is nuttig als je inderdaad kijkt naar de waarde die op de waaier staat en niet op je beeldscherm.

Bijdrager
    Mezzanine
    ”Zerk”

Op zich kan je met een PMS-waaier gewoon in full-color werken…. er zijn alleen een paar kleuren, waar je erg mee moet oppassen. Zo komt Orange (ik meen de 032, heb al jaren geen waaier meer) er in full-color nog wel eens zalmroze uit, Reflex Blue komt er ook nooit lekker uit en dus alle kleuren die daar op gebaseerd zijn ook niet (veel paars-achtigen).

Ik geloof dat hetd e tweede staenkaart is en de derde, waar alle basiskleuren op staan (o.a. Warm Red, Rudemine Red en de genoemde Orange en Reflex Blue)..

Idd. alleen is Orange 021 en met Rudemine bedoel je Rubine red of Rhodamine red :?
    Ik kan het beste een machtprint/iris-proef aanraden, want ik denk dat het kalibreer proces iets te hoog gegrepen is

[size=7:1f50ccc3cd]als je het verschil tussen digitale media RGB en gedrukte media CMYK niet weet[/size:1f50ccc3cd]

Bijdrager
    z

Remly schreef:

wat is het verschil nou tussen 2 dezelfde woorden of is dit een tikfout?!

pantone is een bedrijfsnaam met tig manieren om een kleur op te bouwen en ook kalibratie aparartuur.
    een ‘pantonekleur’ zegt dus opzich niet zoveel.

Je hebt pantone kleuren en pantone kleuren, net zoals je auto’s en auto’s hebt . Of in jouw belevingswereld pc’s en pc’s. Waarin de laatste ‘pc’ ongetwijfeld voor mac staat. :wink:

Bijdrager
    mac-addict

aahaa.. mmm kdenk dat ik dat stuk wel een beetje begrijp … dus pantone is een merk / bedrijfsnaam die de kleuren bedacht heeft ? Maar pantone is ook de benaming van een bepaalde soort kleur? het is zowieso een naam van een bepaald soort kleur ? :| of heb ik het nu weer verkeerd ?

Bijdrager
    iJohan
    ”Remly”

aahaa.. mmm kdenk dat ik dat stuk wel een beetje begrijp … dus pantone is een merk / bedrijfsnaam die de kleuren bedacht heeft ? Maar pantone is ook de benaming van een bepaalde soort kleur? het is zowieso een naam van een bepaald soort kleur ? :| of heb ik het nu weer verkeerd ?

Klopt! Het is een van de internationale standaards!

Bijdrager
    MouseMighty

[boos]Leer in godsnaam een ander vak![/boos] Zo, dat is eruit en overigens niet alleen gericht aan de TS maar aan meerdere mensen die hier denken een zinnig antwoord te geven. Even de tijdmachine gebruiken en naar de oorspronkelijke vraag:

”Remly”

Ik heb een brochure gemaakt en ik wil hem fullcolor laten drukken. Nu heb ik verschillende soorten grijs tinten gebruikt in mijn brochure hoe weet ik zeker dat ik de juiste kleuren krijg op mijn gedrukte versie van mijn brochure ?

Ik heb trouwens ook slagschaduw gebruikt d.m.v photoshop op verschillende afbeeldingen, hoe weet ik zeker of dit perfect zo wordt gedrukt als hoe ik het zie op mijn beeldscherm?

Hoe doen jullie dat meestal? (zonder dat je met pms kleuren werkt)

(want meestal verschillende kleuren per beeldscherm neem ik aan)

Vraag 1: Waarmee heb je die brochure gemaakt? (Dus welke applicatie)
    Vraag 2: Grijs tinten? en je zegt net Fullcolor? Uitleg?
    Vraag 3: Slagschaduw Photoshop hoeft geen probleem te zijn. Wat is de effectieve resolutie van je beelden en zit er een profiel aan of niet?
    Vraag 4: Welk beeldscherm gebruik je?
    Vraag 5: Fullcolor is in principe zonder steunkleur (anders heet het namelijk fullcolor met 1 (of meerdere) steunkleur(en). Cyaan Magenta Geel en Zwart (ook bekend als CMYK).
    Vraag 6: Als je toch FC (fullcolor) gaat drukken wat is dan het Pantone probleem? Ja Pantone is een “fabrikant” van kleuren er komt ook een nieuw kleurensysteem aan. Pantone GOE.
    Vraag 7: Een PMS waaier met CMYK waarden en die naast je beeldscherm hangen en dan er vanuit gaan dat het die kleuren worden? Ja dat kan, net zoals je kan verwachten dat via het knopje “automatische opmaak” in InDesign een kant en klare brochure krijgt voorgeschoteld op je beeldscherm van je eigen tekst en afbeeldingen zoals jij dat wil.

Een van de redenen waarom men gebruikt maakt van Pantone kleuren is dat deze overal hetzelfde dienen te zijn. Je zou een bestand dat correct is (met daarin bv 2 pms kleuren) door twee verschillende drukkerijen laten maken en die versie’s zouden kwa kleur dan exact hetzelfde moeten zijn. (Dat was het principe immers?). Kijk anders maar even op http://www.kleurmanagement.nl voor nog meer info. Ik zie hier reactie’s staan van mensen die pretenderen vaklui te zijn waarvan ik zeg…hoe durf je dit te zeggen! Ik pretendeer echt niet alles te weten of het beter te weten maar dit gaat totaal de verkeerde kant op.

Bijdrager
    mac-addict

Vraag 1: Waarmee heb je die brochure gemaakt? (Dus welke applicatie)
    Indesign

Vraag 2: Grijs tinten? en je zegt net Fullcolor? Uitleg?
    Mischien heb ik dit verkeerd beschreven maar ik heb dus een donker grijze achtergrond met daar op weer wat vlakken getekend die weer een donkerdere kleur grijs zijn.

Vraag 3: Slagschaduw Photoshop hoeft geen probleem te zijn. Wat is de effectieve resolutie van je beelden en zit er een profiel aan of niet?
    300DPI en ik heb mijn photoshop instellingen niet verandert dus ik denk dat er een standaard profiel aan zit ?
    Vraag 4: Welk beeldscherm gebruik je?
    Het scherm van een macbook 13″

Vraag 5: Fullcolor is in principe zonder steunkleur (anders heet het namelijk fullcolor met 1 (of meerdere) steunkleur(en). Cyaan Magenta Geel en Zwart (ook bekend als CMYK).

Dat begrijp ik, ik vond het al zo raar dat ik fullcolor kon afdrukken met pantone kleuren ? Dan is het toch geen fullcolor meer. En stel ik zou dat op die manier doen dan zou het mij alleen meer geld gaan kosten neem ik aan.

Vraag 6: Als je toch FC (fullcolor) gaat drukken wat is dan het Pantone probleem? Ja Pantone is een “fabrikant” van kleuren er komt ook een nieuw kleurensysteem aan. Pantone GOE.
    Dat snap ik ook wel ik heb geen pantone probleem, mensen van hier hebben mij advies gegeven om pantone kleuren te gaan gebruiken, ik wilde alleen weten hoe ik de zelfde kleuren krijk als hoe ik die op mijn beeldscherm zie.

Vraag 7: Een PMS waaier met CMYK waarden en die naast je beeldscherm hangen en dan er vanuit gaan dat het die kleuren worden? Ja dat kan, net zoals je kan verwachten dat via het knopje “automatische opmaak” in InDesign een kant en klare brochure krijgt voorgeschoteld op je beeldscherm van je eigen tekst en afbeeldingen zoals jij dat wil.

Is dit een vraag?

Ik heb wel een aantal goeie antwoorden gekregen want zo’n matchprint is denk ik gewoon de oplossing als ik zeker wil zijn van de kleuren. En anders zou ik denk gewoon pms kleuren moeten gebruiken.

En ik voel me ook aangesproken over wat jij zei leer eens goed je vak! Daarmee ben ik op dit moment bezig. Ik ben een student en weet nog niet alles. Want op school vertellen ze niet zo heel veel over dit soort zaken!

Bij mij in iedergeval niet (mijn course dan)

En waarom wil jij dat ik een ander vak leer ??
    Je bent echt niet verplicht om te antwoorden hoor, want ik merk dat je echt zomaar gefrustreert overkomt terwijl dat niet de bedoeling is van mijn post :x

Bijdrager
    MouseMighty

Vraag 1: InDesign dus…versie?
    Vraag 2 over grijs..ik snap er nog steeds niets van waar bestaan je grijze kleuren uit dan? Als dat alleen zwart is (en dat zou het ook moeten zijn als je het over alleen grijs hebt) waarom ga je dan in vredesnaam FC drukken?? Neem dan idd (percentage’s) van Pantone Black.
    Vraag 3: foto’s opgeslagen als? sRGB? CMYK? Bitmap?
    Vraag 6: dat weet je dus alleen met een (proef)druk of icm met hardwarematige calibratie, gebruik van juiste kleurprofielen in je bestanden en dan nog.. kleur is en blijft iets subjectiefs dat komt omdat elk mens andere ogen heeft.

Toevoeging op het laatste stukje:
    Dan moet je een andere school zoeken! Sorry maar dit zijn echt essentiële basisbegrippen in de wondere wereld van DTP/druk. Dus vraag ernaar op school hoe wat en vooral waarom! DTP/druk lijkt een makkelijk digitaal kunstje, iedereen kan “toveren” met Word, CS3 downloaden, een bordje bij de deur hangen en klaar! Dat moet iedereen zelf weten maar uiteindelijk ga je een keer ongelooooofelijk op je muil met een opdracht. Heb jij het geld om een herdruk te betalen voor een klant? Zet anders voortaan in je vraag ook er even bij dat je student Grafische weet ik veel wat bent. Nu lijkt het namelijk op een vraag van een “zolderkamerpiloot” (zie zin over Word, CS3 en bordje). Iedereen moet ergens beginnen, hey ik ben zelf ook ooit eens begonnen en het is ook een leuk en interessant vak maar , oh, oh, blijf alert (zeker als er verkeerde suggesties gedaan worden!). Overigens waarom zit je drukker in België? Woon je daar (vlakbij?). Het is vaak lonender om een drukker dicht in de buurt te hebben voor het persoonlijke contact. Zeker als je nog een beginner bent!

Bijdrager
    mac-addict

Ik loop stage bij een bedrijf die daar altijd bij een drukker al het drukwerk laat drukken.

Vraag 2 over grijs..ik snap er nog steeds niets van waar bestaan je grijze kleuren uit dan? Als dat alleen zwart is (en dat zou het ook moeten zijn als je het over alleen grijs hebt) waarom ga je dan in vredesnaam FC drukken?? Neem dan idd (percentage’s) van Pantone Black.

Het zijn gewoon vlakken bijv 1 is zwart en dan heb ik het percentage vermindert naar bijv. 60 ofso ( weet het niet uit me hoofd) Maar er zitten ook afbeeldingen in het bestand (kleur) dus dan is het toch normaal dat ik het fullcolor laat drukken ?

En ik ga ook inderdaad naar een andere school, want veel leer je daar inderdaad niet. Je hebt het veelste druk met andere onzinnige dingen die helemaal niet in de praktijk voorkomen zoals wiskunde bijv :| ik leer liever alles over photoshop en illustrator of indesign (en dan mischien gemengt met wiskunde die daar bij komt kijken) (maar dat is weer een heel ander onderwerp)

En ik werk met CS3, maar ook al was ik zo ’n ” zolder piloot” dan maakt dat opzich ook niet zoveel uit is alleen maar goed dat mensen het vragen toch!? Zodat je ze mischien kan door verwijzen naar een webiste of een andere oplossing waar ze de antwoorden wel kunnen vinden.

Bijdrager
    MouseMighty

Dus even resume. Je InDesign bestand bevat vlakken in diverse gradaties van zwart en fullcolor afbeeldingen? Ja dan zal je in fullcolor moeten drukken anders zie je niet veel van de afbeeldingen. Zoals je ziet is het geven van (juiste) info zo belangrijk.
    Ik hoop dat ze op die andere school ook een betere cursus/leraar Nederlands voor je hebben. Klinkt stom maar een goede Grafisch Ontwerper (staat bij je beroep in je profiel, zet daar even “in opleiding” achter) of DTP-er moet ook werk na kunnen kijken op taalkundige fouten (zo kan een meerwaarde zijn voor je klanten).
    De “pest” van zolderkamerpiloten is dat ze de markt voor professionals aardig kunnen verzieken. En die website had ik ook al genoemd kleurmanagement.nl bijvoorbeeld. Het gaat er ook niet om dat ik iemand geen antwoord wil geven of helpen, helamaal niet zelfs. Je moet alleen wel goed beseffen dat er een vorm van kennis moet zijn waarom je iets vraagt en waarom iets werkt/niet werkt. En voordat je antwoord ergens op geeft moet je wel weten wat je zegt/welk antwoord je geeft (uiteraard dient zo’n antwoord toch een juiste kern van waarheid te bevatten:wink: )!!

”Wijze

Je kan beter iemand leren vissen dan hem/haar elke dag een verse vis moeten brengen

Bijdrager
    mac-addict

Mjaa! daar heb je gelijk in maar ik zie dit forum gewoon als een forum waar je alles mag vragen wat je wil en op welke manier dan ook. En als je soms een taalfoutje maakt is het niet zo erg op het forum als je het maar niet bij een klant doet inderdaad maar als jij zo precies ben dan moet jij ook maar even naar jouw spelling gaan kijken.

Thnx voor je hulp :)

Bijdrager
    Mezzanine
    ”Remly”

maar als jij zo precies bent, dan moet jij ook maar even naar jouw spelling gaan kijken.

Thnx voor je hulp :)

Bijdrager
    MouseMighty
    ”Remly”

Mjaa! daar heb je gelijk in maar ik zie dit forum gewoon als een forum waar je alles mag vragen wat je wil en op welke manier dan ook.

Dat vind ik nogal een uitspraak! Ik neem aan dat als je iets vraagt je ook graag een antwoord wil hebben? Dan maakt het zeker wel uit hoe je iets vraagt. Overigens mag je op dit forum ook niet alles vragen (lees de regels maar even). Een tikfoutje her en der mag van mij best wel. Overkomt mij ook maar “Je hebt het veelste druk” , hoeveelste druk 1e? 5e? 234e druk? “(en dan mischien gemengt met wiskunde…)” gemengt..ja ik mengte de verf :wink: Ik zal er verder over ophouden maar hoop dat je wel het belang van correcte spelling en grammatica ziet. Als was het alleen maar om netjes iets te kunnen vragen en respecte te tonen voor de intelligentie van je mede forumgebruikers, degene die je kunnen helpen aan het antwoord dat jij zoekt.

Bijdrager
    mac-addict

Anders reageer je de volgende keer gewoon niet lijkt mij beter dan heb jij geen last meer van mijn foutjes :)

:wink:

En jij maakt ook aardig wat foutjes + je bent geen eens een moderator:lol:

En ik heb trouwens genoeg feedback van jou gehad dus meer heb ik niet nodig dank voor u medewerking :D

Bijdrager
    MouseMighty

Weet je wat? Dan zoek je het toch op een andere manier? Maakt niet uit hoor. Kan ik straks lachen in het “Mijn ontdekking van vandaag topic” dat je drukwerk verknald is doordat je het verkeerd gemaakt/aangeleverd hebt. Doe je dat, voel ik niets van jij waarschijnlijk wel :D

Bijdrager
    Mezzanine
29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.