5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    tomc

CMYK kanalen probleem

Hallo,
    In photoshop zit ik met het volgende probleem: ik heb een lijntekening gemaakt ,die in photoshop gescand en vervolgens met Photoshop gekleurd. De CMYK kanalen bevatten de kleuren die ik aangebracht heb met photoshop het kanaal “Zwart kopie” bevat de lijnen van mijn tekening.

Als ik dit bestand wil opslaan als een JPG dan krijg ik enkel de kleuren te zien die ik heb aangebracht in Photoshop en dus niet de tekening zelf

in photoshop (schermafbeelding):

Als JPG:

Weten jullie hoe ik dit moet oplossen? alvast bedankt.

Bijdrager
    janvanes

Ik zou het zo doen:

– Een nieuw (zwart/wit) document aanmaken, exact even groot als je bestaande Photoshop-document.
    – Kopieer beide zwart-kanalen van je tekening naar 2 aparte lagen in het nieuwe document
    – Zet dan in het nieuwe document de bovenste laag op “multiply” (ik gebruik de Engelstalige versie; in de NL versie zal het wel “vermenigvuldig” heten)
    – Kies “merge visible” of Command-shift-E, zodat de 2 lagen tot één laag gecombineerd worden
    – Kopieer dan deze laag terug naar het zwarte kanaal van je je bestaande document.

Bijdrager
    Pier

Verdiep je even in het gebruik van “Lagen” (layers) in Photoshop. Het werken in kanalen is hier totaal niet voor geschikt.

Linkje

Moderator
    Night

Dat ben ik niet helemaal met je eens, Pier. Het moet wel degelijk in een kanaal gekopieerd worden, nl. in het zwartkanaal van laag 2 (welke uiteraard op ‘vermenigvuldigen’ staat). Anders krijg je een opbouwzwart dat ook de CMY kanalen gebruikt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Pier heeft gelijk, het inkleuren van plaatjes gaat het handigst door de kleuren en de lijnen in verschillende lagen te houden, met de lijnlaag bovenop, evt met de lijnlaag op Multiply. Kanalen zijn hiervoor niet geschikt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.