13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    alfonzo

cmyk + 1xpms: hoe rgb beeld separeren naar 5 kanalen?

Hallo

Ik heb waarschijnlijk de kans om een iets in vijf kleuren te drukken (cmyk + PMS). Het loont de moeite omdat er op de foto een object staat in heel fel inktblauw (+- pms 072). Een kleur die bij standaard omzetting naar cmyk helemaal wegvalt.
    Een rgb beeld separeren naar vijf kanalen, is niet iets wat je standaard in photoshop kan. Is hier speciale software voor of een kleurprofiel?

Groet
    Fons

Bijdrager
    nookie

Misschien heb je hier wat aan.
    In het verre verleden heb ik dit een keer gedaan.
    Toen opgeslagen als een DCS 2.0 bestand.

Printing spot colors

Bijdrager
    Bianco

Heel fel blauw lijkt me geen 072, daar dat eigenlijk een niet bloedende versie van reflex blue is. PMS 072 is redelijk te benaderen met C100, M85, Y0, en K04, voor zover ik weet. Anders check je even de Color Bridge waarin zowel de PMS kant met een voorbeeld staat, en de andere kant met het resultaat in CMYK.

Bijdrager
    alfonzo

nookie, jouw methode dient enkel om binnen een vijfde pms kanaal iets toe te voegen. Voor duidelijk omlijnde vormen is dit te doen, voor subtiele overgangen tussen cmyk en pms heb je volgens mij een stukje software of een kleurprofiel nodig dat het beeld interpreteert binnen de met pms uitgebreide kleurenruimte. Weten welke informatie van je rgb beeld naar welke cmyk/pms kanaal moet, is in dat geval veel te complex om zelf te doen. Ook de maximale inktbezetting moet immers mee in rekening worden gebracht.

Bijdrager
    alfonzo

Bianco, omzetten naar cmyk geeft niet de gewenste uitstraling. Ik ben echt op zoek naar een uitbreiding met een soort Yves Klein Blue (Reflex Blue, PMS 072,…).

Bijdrager
    Bianco

PMS 286 is een 96% match voor Yves Klein Blue. Verdere waarden in CMYK 100 Cyaan en 90 Magenta.

Bijdrager
    Richele

Je kunt hem niet als pms kleur separeren, je kan wel in het kanalen venster een pms kleurkanaal aanmaken en daar je dan het deel wat je in de pms kleur wil hebben in copieeren

Bijdrager
    alfonzo

Ik heb ondertussen antwoord gekregen van Pantone. Zij wijzen mij op volgend product: Ink tools for Photoshop van Esko. Heeft er iemand ervaring hier mee?

Bijdrager
    Bianco

€ 6500 voor een Plugin? Die zou dan zowat automatisch bestanden moeten aanmaken is mijn idee…

Bijdrager
    alfonzo

6500 euro is inderdaad te duur aangezien ik het maar één keer nodig heb. Gelukkig bieden zij een demo zonder beperkingen aan die 4 uur actief is. Net tijd genoeg om de omzetting te doen. Belangrijker vind ik de ervaringen van anderen.

Bijdrager
    janvanes

Separation Studio is specifiek bedoeld voor zeefdrukkers, maar is misschien ook best interessant voor anderen. En: goedkoper dan Ink Tools, met een demo die wat langer te gebruiken is.

Bijdrager
    AppelJuice

Zou je niet gewoon met twee afbeeldingen gaan werken?

In de originele afbeelding maak je een selectie of een uitknippad om het object heen wat in PMS gedrukt moet worden. Dit object knip je uit de originele afbeelding en plak je in een nieuwe afbeelding. Zorg ervoor dat het object vrijstaand blijft (of op een transparantie achtergrond staat) Sla nu een afbeelding in CMYK op (de afbeelding zonder het PMS object) en sla de afbeelding met het vrijstaande object op als grijswaarden TIFF.

In InDesign plaats je beide afbeeldingen op elkaar, de bovenste afbeelding is dan de TIFF die je weer kunt in kleuren met de juiste PMS kleur.

Bijdrager
    Pokerface

Misschien makkelijk om de afbeelding te uploaden. Dat praat wat makkelijker. Het in een apart kleurkanaal zetten lijkt me de optie, maar hou dan wel rekening met rasterhoeken en moiré.
    Ik heb wel ervaring met Esko software, maar niet met deze plugin. Professionele tools zijn duur helaas.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.