30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)
  • Q:
    Bijdrager
    driesdk

CMS gezocht

Ik maak op dit moment een website voor een vriend.
    Ik doe dit gratis, maar ik zou graag een klein CMS inbouwen zodat hij zelf zijn foto’s en wat teksten kan veranderen, ik wil niet de hele tijd dingen moeten veranderen wanneer hij wat nieuws wil zeggen op zn site.

Nuja, er zijn heel veel CMS’en en bij grote klanten bouw ik dan wel iets moois in.
    In dit geval zoek ik iets wat ik echt niet kan vinden, het moet echter gratis zijn, vermits ik zijn site ook gratis maak.
    Ik zoek;

Een CMS waar hij gewoon in een klein venstertje kan inloggen (een div die opent ofzo met javascript), en vanaf dan kan “in place” editen dus de velden die ik vind dat hij mag veranderen kunnen dan veranderd worden door een wysiwyg editor. Hij kan dan op save klikken, en dan moet het klaar zijn, en zijn website aangepast.
    Ik zou dus tags willen inbrengen in de html of php die er voor zorgen dat die bepaalde div editbaar is ofzo.

Helemaal tegek zou zijn, als dat zelfde systeem ook een fotogallerij had, maar dat is niet zo belangrijk, daar kan ik nog een ander script voor pakken desnoods.

Weet er iemand zo een simpel systeem? en gratis?
    Merci

Bijdrager
    BloomPod
    Bijdrager
    iGerbert

Joomla is wel gratis, maar voor een leek niet simpel.

Een cms wat dan meer begrijpelijk is Website Baker.
    http://start.websitebaker2.org/nl/introductie.php
    Project heeft een jaartje wat stil gestaan maar er is sinds kort weer ontwikkeling.
    Ik zou het zeker eens proberen.

Bijdrager
    Hailstorm
    Bijdrager
    Livebox
    ”Hailstorm”

WordPress

Wordpress is geen CMS :innocent:

Joomla is een goede optie. Heeft ook een grote community waar je terecht kunt met je vragen. Tevens word er volop ontwikkeld voor Joomla. Zijn dus erg veel gratis extensies en templates te vinden hiervoor.

En veel is gedocumenteerd in NL

Bijdrager
    Predator
    ”Livebox”
    ”Hailstorm”

WordPress

Wordpress is geen CMS :innocent:

Hoezo niet? Ik wilde dit namelijk ook aanbevelen. Werkt perfect (ook voor ‘leken’)

Geblokkeerd
    Anoniem
    Bijdrager
    kaydie

Volgens mij is LightNEasy wat je zoekt…

Bijdrager
    driesdk

sorry, misschien heb ik niet gezegd dat ik iets heel simpels wil, voor een kleine website waar ik gewoon wil dat de persoon de tekstjes op een makkelijke manier kan aanpassen.
    Hij weet er echt niets van, en ik heb geen zin om een heel joomla systeem met templates te maken voor een simpele site van 5 pagina’s.

Ik wil gewoon met tags in divs kunnen zorgen dat hij maar enkele tekst delen ofzo kan aanpassen.
    Ik ga eens kijken wat jullie aanraden tot nu toe.

Bijdrager
    Dr. Maddox

WordPress geen CMS?! lol wat versta je dan onder content management?!

Bijdrager
    Livebox

WordPress is een webblog applicatie en geen volwaardig CMS zoals bijvoorbeeld Jooma of Drupal.

Echter zijn er nu wel wat meer extensies beschikbaar die doen lijken of WP een (volwaardig) CMS is maar dat is deze (nog) niet.

Joomla is een stuk flexibeler met haar modules, plugins etc. Ook met het plaatsen van deze extensies op de pagina. Template is makkelijker in te delen met module posities per pagina.

Een module plaatsen zoals addsense is bij Joomla zo gebeurd maar bij WP word dit al stuk lastiger.

Belangrijkste vraag is dan ook wat zijn je verwachtingen van de site die je wil bouwen. WP is zeker een leuke optie, maar kan helaas nog niet mee hobbelen met de volwaardige CMS pakketen als bijvoorbeeld Drupal en Joomla.

Belangrijkste is om aan te geven wat je verwacht van een CMS. Op bais hiervan kan men gerichter advies geven;)

Bijdrager
    driesdk

@ Livebox:

Ik denk dat ik toch gezegd heb wat ik verwacht?
    Ik wil dat ik het CMs met frontend werkt, makkelijk voor de gebruiker te veranderen is, en ik moet kunnen zeggen welke tekstvlakken hij mag veraderen. Joomla is te groot voor wat ik nodig heb. WordPress is niet wat ik zoek. En ik heb ook geen zin om op de wordpress manier templates te gaan maken.
    Meer heb ik niet nodig, een fotogallerij is optioneel, en fijn, maar niet nodig.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Je hebt het telkens over “volwaardige CMS”

Volwaardig is geen vereiste voor CMS. Content management system zegt het al. Dat je modules mist zegt niks over het systeem. Wanneer je een betaalde CMS aanschaft zal het “kaal” ook niet veel verschillen van wordpress. Functies als newsletters en FTP panels ontbreken misschien maar voor de rest zal het een prima CMS zijn. Sterker nog, completer dan de meeste basis paketten.

Edit: WP heeft wel een FTP

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”driesdk”

@ Livebox:

Ik denk dat ik toch gezegd heb wat ik verwacht?
    Ik wil dat ik het CMs met frontend werkt, makkelijk voor de gebruiker te veranderen is, en ik moet kunnen zeggen welke tekstvlakken hij mag veraderen. Joomla is te groot voor wat ik nodig heb. WordPress is niet wat ik zoek. En ik heb ook geen zin om op de wordpress manier templates te gaan maken.
    Meer heb ik niet nodig, een fotogallerij is optioneel, en fijn, maar niet nodig.

Met Concrete 5 edit je gewoon op de pagina zelf (zo ziet het er voor de gebruiker uit). Er staat dan onderin je pagina een inlog link zodat je dingen kan aanpassen. Ik denk dat dat is wat jij zoekt.

Inactief
    Anoniem

Jup, ik raad ook wordpress aan, werkt prima.

Bijdrager
    vishaakje

Misschien dat edit point wel wat is?
    Kan je specifieke lappen tekst bewerkbaar maken, verder geen poespas.

Bijdrager
    Hailstorm
    ”Livebox”
    ”Hailstorm”

WordPress

Wordpress is geen CMS

LOL! Volgende keer niet zomaar iets roepen. En Joomla zuigt qua flexibiliteit met code.

Inactief
    Anoniem
    ”Hailstorm”
    ”Livebox”
    ”Hailstorm”

WordPress

Wordpress is geen CMS

LOL! Volgende keer niet zomaar iets roepen. En Joomla zuigt qua flexibiliteit met code.

Wordpress kan je inzetten als CMS!!

Bijdrager
    Hailstorm

Mijn reactie was dan ook gericht aan Livebox.

Inactief
    Anoniem
    ”Hailstorm”

Mijn reactie was dan ook gericht aan Livebox.

mijne eigenlijk ook…

Bijdrager
    Dr. Maddox

Die van mij ook!

Bijdrager
    Jor1

ik zeg: WordPress (en joomla de deur uit!)

of bouw zelf iets simpels, kun je lekker helemaal zelf aanpassen aan klant. nog leuk om te doen ook:)

Bijdrager
    Sumar

Werp een blik op/in http://php.opensourcecms.com/ . Kun je zelf testen.

Bijdrager
    ermo

heeft desbetreffende vriend geen mac? ik zou zeggen 1x laten zien hoe iWeb werkt, ftp server ff voor hem invullen en klaar !!!

Bijdrager
    The_J
    ”ermo”

heeft desbetreffende vriend geen mac? ik zou zeggen 1x laten zien hoe iWeb werkt, ftp server ff voor hem invullen en klaar !!!

Zo heb ik dat ook gedaan.

Voor alle andere gevallen kan je het beste een simpele Ajax editor inbouwen met login. Geen CMS nodig.
    Gezien het erg simpel is wat je wil kan je gewoon een pagina maken met login, en daar een aantal linkjes plaatsen naar bewerkpagina’s. Dit is vrij eenvoudig en kan je met bijv. Xinha doen als je uitgebreid wil of WYMeditor & TinyMCE voor het simpelere werk. Gewoon een simpele PHP backend en klaar is je bewerkbaarheid. Logins kan je ook door apache laten doen (als je dat gebruikt en .htaccess mag gebruiken van je provider)

Bijdrager
    vishaakje
    ”The_J”
    ”ermo”

Zo heb ik dat ook gedaan.

Voor alle andere gevallen kan je het beste een simpele Ajax editor inbouwen met login. Geen CMS nodig.
    Gezien het erg simpel is wat je wil kan je gewoon een pagina maken met login, en daar een aantal linkjes plaatsen naar bewerkpagina’s. Dit is vrij eenvoudig en kan je met bijv. Xinha doen als je uitgebreid wil of WYMeditor & TinyMCE voor het simpelere werk. Gewoon een simpele PHP backend en klaar is je bewerkbaarheid. Logins kan je ook door apache laten doen (als je dat gebruikt en .htaccess mag gebruiken van je provider)

En als je dus niet de boel zelf er tussen wil coden, maar omdat het misschien een semi-vriend is waar je niet al te veel tijd aan kwijt wil zijn met net gecode oplossingen zou ik zeggen. Hack edit-point er tussen:)

Daarmee kan je stukken tekst edit-baar maken achter een inlog en met een WYSIWYG editor.

Bijdrager
    The_J
    ”vishaakje”
    ”The_J”
    ”ermo”

En als je dus niet de boel zelf er tussen wil coden, maar omdat het misschien een semi-vriend is waar je niet al te veel tijd aan kwijt wil zijn met net gecode oplossingen zou ik zeggen.

Zo veel coden is het niet. Als je efficient en snel kan coden natuurlijk, wat me het geval lijkt als men vriendendiensten ‘even opknapt’:)

Geblokkeerd
    Geanonimiseerde gebruiker

Ik zou ook eens naar WordPress kijken:
    http://www.bos89.nl/new-wordpress-cms-theme/
    http://www.bos89.nl/wordpress-as-cms-in-five-steps/

Flexibel en veel plugins om het naar je zin aan te passen.
    En templates maken is heel eenvoudig, zie google en
    http://codex.wordpress.org/Theme_Development%5B/code%5D

Bijdrager
    The_J
    ”mstegink”

Ik zou ook eens naar WordPress kijken:
    http://www.bos89.nl/new-wordpress-cms-theme/
    http://www.bos89.nl/wordpress-as-cms-in-five-steps/

Flexibel en veel plugins om het naar je zin aan te passen.
    En templates maken is heel eenvoudig, zie google en
    http://codex.wordpress.org/Theme_Development%5B/code%5D

Ik weet niet of je de rest van de posts gelezen hebt, maar het is vaak genoeg voorgesteld on met verschillende redenen niet geaccepteerd. Onder andere door dat:

– het geen CMS is maar een Blog-systeem
    – het maken van een template voor WordPress te veel werk is

CMS staat voor content management system, WordPress is een Blogging en Publishing system. (Zo zegt de ontwikkelaar)

Geblokkeerd
    Geanonimiseerde gebruiker

CMS is publishing….;)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.