13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

CMS gezocht: wat raden jullie aan?

Voor een museumsite die ik onderhoud ben ik op zoek naar een goed content management-systeem. Het systeem dat achter deze site zit is geschreven door de originele beheerder, maar is volgens mij erg omslachtig en niet bepaald gebruiksvriendelijk — grotendeels omdat het uit z’n krachten gegroeid lijkt te zijn. Hierom loop ik al langer met de gedachte de hele site van de grond af opnieuw op te bouwen op een systeem dat makkelijk(er) in gebruik is.

In meer dan 15 jaar knutselen aan websites heb ik zelf nog nooit gebrek aan zo’n systeem gehad, dus het lijkt me een goed idee eens naar aanbevelingen te vragen. Ik zie bijvoorbeeld de namen Joomla! en WordPress vaak langskomen, maar de site van die eerste is zo chaotisch dat ik amper kan ontdekken waar ik zou moeten beginnen, en die tweede lijkt vooral gericht te zijn op blogs in plaats van op echte websites. Bij verder rondkijken naar andere systemen zag ik al snel door de bomen het bos niet meer …

De voornaamste eisen die ik aan het systeem stel zijn niet veel meer dan dat een aantal museummedewerkers zelfstandig dingen toe kan voegen (nu wordt dat eigenlijk altijd naar mij gemaild, als je het mij vraagt omdat ze de weg achter de schermen kwijtraken), dat het systeem dezelfde pagina in meerdere talen weer kan geven (volautomatisch of via een knop/vlag/o.i.d. waarop de gebruiker klikt), en liefst dat er een link op elke pagina staat waardoor een beheerder hem rechtstreeks kan veranderen (dit vanwege het vele zoekwerk dat ik op het moment moet doen om te eigenlijke inhoud van pagina’s terug te vinden).

Bijdrager
    twtp

Neem eens contact op met The Design Division. Een eigen CMS-syteem op basis van open-source code en ABSOLUUT prettig en gebruiksvriendelijk om mee te werken.

http://www.thedesigndivision.nl

Bijdrager
    chatsmit

Je eisen zijn niet zo hoog, volgens mij doet een standaard wordpress systeem met misschien een aantal extensie plugins precies wat nodig is. Meer op http://www.wordpress.org of http://nl.wordpress.org/

En wordpress is inderdaad in eerste plaatst bedoeld om te bloggen, maar er kan prima een statische website mee gemaakt worden. En vergeet niet dat ‘bloggen’ niks anders is dan gewoon nieuwe berichten plaatsen, iets dat zo te zien juist vaak op jullie huidige museum site gedaan wordt… Je moet je eenmalig verdiepen en dat kost tijd, maar daarna levert het jou en de medewerkers minder werk op. (Dus oppassen als je per uur betaald wordt;-) )

Wil je het nog simpeler, google op woorden als simple cms, most simple cms, tiny cms, enz.

Wat misschien ook wel handig voor je kan zijn is http://www.cushycms.com/

Bijdrager
    johnkeates

WordPress is voor blogs, en niks anders. Plugins verbouwen het, maar dat maakt het niet opeens een niet-blog-app. Dat is iets wat bij OMT ook niet duidelijk is; gewoon WP + Plugins en dan ‘werkt het wel’. Niet dus.

Je kan voor een grote site met meerdere beheerders enz. gewoon een enterprise-class syteem als Concrete5 gebruiken. In-line editing, automatische objecten invoer (afbeeldingen, video, audio, youtube, gmaps, enz enz), grote store met extra voorgeprogrammeerde blokken (bijv. een winkel, lijstenbeheerder).

Makkelijk zelf te implementeren zonder directe programmeerkennis, is gebaseerd op PHP5 / ZF.

Je neemt de huidige site, of het basis thema, en dan zet je dat aan de hand van 1 simpel instructiefilmpje om in een concrete5-theme, daarna kan je direct aan de slag.

http://www.concrete5.org/

Bijdrager
    Karim Bizid

Ik zou ook kiezen voor WordPress…

Alleen al omdat het een heel goed onderhouden systeem is.
    Regelmatig updates die het werken steeds makkelijker maken en indien relevant
    hebben ze ook voor een aantal smartphones een app om vanaf je mobiel te werken aan de site.

En ik zie zojuist dat ie er voor de ipad ook al is…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    chatsmit op 08 september 2010

Je eisen zijn niet zo hoog, volgens mij doet een standaard wordpress systeem met misschien een aantal extensie plugins precies wat nodig is.

Misschien is dat dan toch een goede plek om eens te beginnen. Ik zal het eens downloaden en wat proberen op m’n eigen computer om te zien hoe het werkt.

chatsmit op 08 september 2010

(Dus oppassen als je per uur betaald wordt;-) )

Dit is vrijwilligerswerk — het enige dat het mij echt oplevert is gratis toegang tot het museum:)

johnkeates op 08 september 2010

Je kan voor een grote site met meerdere beheerders enz. gewoon een enterprise-class syteem als Concrete5 gebruiken.

Een grote site zou ik het niet noemen, en hoewel er een paar mensen zijn met beheerderstoegang ben ik de enige “echte” op het moment. Zoals ik zei: vrijwilligerswerk.

Bijdrager
    ieperlingetje

Joomla is prettig voor leken die amper iets van CMS’en kennen, maar is ook wel beperkt. Mocht je graag wat meer opties hebben, wat je natuurlijk wel wat inwerktijd kost, dan ga je beter voor drupal.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb ook eens even Joomla geïnstalleerd, maar om dat voor leken te noemen … Nu zou dat voor mij niet zo’n probleem zijn, maar de hele gebruikersinterface staat me tegen — dit is weer zo’n product van KDE-gebruikers, volgens mij:)

Drupal kende ik niet, dacht ik, maar nu ik de site bezocht heb, herken ik aan dat druppelgezichticoontje wat er sinds kort gebruikt wordt door een forum dat ik regelmatig bezoek, en daar ben ik ook niet zo over te spreken … Maar misschien dat ik het ook even download om te zien hoe het werkt. Tot nu toe denk ik echter dat het WordPress met een paar plugins en een zelfgeschreven thema gaat worden, vooral vanwege het gebruiksgemak achter de schermen.

Bijdrager
    Japsuh

CMS Made Simple vind ik zelf ook wel een goede.

Bijdrager
    bram91

Dat WordPress alleen voor blogs zou zijn, ben ik het totaal niet mee eens. Het is niet voor niets dat de slogan pas geleden veranderd is van “Just another wordpress blog” in “Just another wordpress site”.

WordPress is prima om te bouwen naar een gewone site. Ik heb verschillende CMS systemen geprobeerd. Drupal, Joomla, WordPress. Maar ik vind WordPress veruit het fijnste werken. Erg gebruiksvriendelijk en een goede en duidelijke vormgeving. Er zijn ook tal van plugins te downloaden.

Het enigste nadeel is, dat je wel even wat tijd nodig hebt om het “eigen” te maken. Theme’s aanpassen, zelf theme’s maken, enz.

Bijdrager
    Ezri Dax

Joomla 1.6 is heel erg verbeterd en een stuk simpeler geworden. Joomla 1 en 1.5 vond ik een ramp, maar 1.6 (nog wel beta helaas).

Bijdrager
    Art-art
    Japsuh op 12 september 2010

CMS Made Simple vind ik zelf ook wel een goede.

3 Jaar geleden zonder enge CMS-kennis mee begonnen. Bevalt me nog steeds goed.
    Toevallig was ik recent voor een andere nieuw te bouwen site op zoek naar een CMS en, omdat ik toch helemaal opnieuw moet beginnen, heb ik maar eens Joomla en WordPress geïnstalleerd. Het heeft mij gesterkt in mijn mening dat CMS Made Simple een prima en relatief eenvoudig CMS is waarmee na wat meer verdieping ook veel variatie te maken is.

Bijdrager
    Ezri Dax

Ik ga een raad geven, zo oud als een koe, gewoon proberen op xamp, mamp of een andere amp. Mee spelen en dan blijft er één over.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.