30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:
    Bijdrager
    Eagle Eye

CMD+W sluit hele programma af

Sinds ik een schone installatie heb gedaan van OSX 10.8 Mountain Lion werken bij sommige programma’s (Contacten, Agenda, Herinneringen, Notities) het afsluiten ineens anders.
    Als ik nu op het rode afsluitknopje klik, sluiten bovenstaande programma’s helemaal af. Normaal gesproken sloot je vroeger het venster. Ook bij de toetsencombinatie CMD+W wordt het hele programma afgesloten.
    Heeft iemand anders hier ook “last” van?

Bijdrager
    Hansi2124

Is altijd al zo geweest. Dat zijn Apple programma’s met slechts 1 venster.

Bijdrager
    heliasje

heb geen rood, geel of groen bolletje, zijn bij mij allemaal grijs. Hoe kan dat dan ???

Bijdrager
    Hansi2124

Dan is dat venster/programma niet op de voorgrond:wink:
    Klik eens op dat venster of ga eens over de bolletjes….

Bijdrager
    AppleStef

Dat komt door de “Automatic Termination” feature in Mountain Lion. (zit sinds Lion in OS X)

Mocht je het willen uitschakelen kan het m.b.v. deze Terminal code:

<br />
    defaults write -g NSDisableAutomaticTermination -bool TRUE<br />

Bijdrager
    Eagle Eye

Voorzover ik weet is het al jaren zo bij OSX dat je met CMD+W alleen het venster sluit en niet het programma. Bij mij sluit het programma helemaal af met CMD+W.

Bijdrager
    Hansi2124

Dan heb ik je zojuist blijkbaar iets nieuws verteld…..

Bijdrager
    Eagle Eye

Ja, dank je wel Hansi1224!

Bijdrager
    Eagle Eye

En bedankt AppleStef voor de oplossing!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    metoalent op 27 augustus 2012

Voorzover ik weet is het al jaren zo bij OSX dat je met CMD+W alleen het venster sluit en niet het programma.

Dat was vroeger (tot en met Tiger of Leopard) inderdaad de regel, maar ook toen al waren daar uitzonderingen op. Nu is de richtlijn dat een programma stopt wanneer het laatste venster dichtgedaan wordt, als het programma dan geen functies meer heeft waarvoor het open zou moeten blijven staan.

Waar dit op neerkomt is dat programma’s die met documenten werken open blijven (zodat je naar het programma over kunt schakelen om onmiddellijk een nieuw document te maken), evenals programma’s zoals Mail (dat haalt om de zoveel tijd berichten op, en berichten die je zelf typt zijn in feite documenten) of iTunes (dat speelt ook zonder vensters door). Programma’s die echter één hoofdvenster hebben en niks doen zonder dat venster, stoppen — denk bijvoorbeeld aan iPhoto of iCal.

Bijdrager
    mowat

Dat was minstens ook onder snowleopard nog zo dat enkel het venster afgesloten werd en dat je nadien via “programmanaam”/stop “programmanaam” nog het programma moest afsluiten.
    Ik zit nu te werken op Snowleopard en heb zojuist even uitgetest met teksteditor/adresboek/rekenmachine/iTunes enz en alles werkt zoals hierboven beschreven in twee stappen.(ook indien dit het enige of laatste venster is)

Bijdrager
    Hansi2124

Ook Systeemvoorkeuren?

Bijdrager
    iep
    metoalent op 27 augustus 2012

Voorzover ik weet is het al jaren zo bij OSX dat je met CMD+W alleen het venster sluit en niet het programma. Bij mij sluit het programma helemaal af met CMD+W.

Dat is nog steeds zo. Het is echter ook al jaren zo dat applicaties die nooit meer dan 1 scherm kunnen hebben bij het sluiten van het enige venster dan ook maar direct afsloten (het zou niet zinnig zijn om die open te houden). Meest bekende daarvan is Systeemvoorkeuren. Met Mountain Lion is het aandeel van applicaties waar dit voor geldt uitgebreid met o.a. Notities.

Dit veroorzaakt wat verwarring omdat meer dan 99% van de applicaties meerdere vensters kunnen hebben en dus niet zullen afsluiten als je met cmd-w het allerlaatste venster afsluit.

Bij iTerm2 is het overigens instelbaar. Je kunt daar instellen of hij wel of juist niet moet afsluiten als het laatste venster ook gesloten wordt. In bepaalde situaties is dat afsluiten van de app ontzettend handig.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier (d.w.z: SL) sluit systeemvoorkeuren als je het venster sluit. Het zelfde geldt voor de calculator maar niet voor iCal. In de regel kun je stellen dat als een (Apple) programma geen “Nieuw” heeft staan in het “Archief” menu (het kan dan geen nieuw document maken) dit programma dan gesloten wordt als je het enige venster sluit.

(Systeemvoorkeuren mist zelfs het complete Archief menu)

Bijdrager
    AppleStef

@hendrik ijzerbroot:

En toch worden ze allebei gesloten als je het venster sluit.:wink:

[s]Die regel geldt dus niet voor Lion en ML.[/s]

[EDITED]

Bijdrager
    mowat

Klopt Hansi , Systeemvoorkeuren sluit blijkbaar wel met cmd+W af , maar de meeste andere blijkbaar niet ( heb indertussen nog enkele veelgebruikte progs geprobeerd als Mail , pages, numbers , grapher en die sluiten ook allemaal in 2 stappen af.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Applestef
    Bedoel je dat notities/agenda sluit als je een venster sluit terwijl je ook een nieuw venster kunt openen zoals bij b.v. de tekst editor? Dat is dan stom en erg onlogisch… (of sluit de tekst editor nu soms ook?)
    iCal onder SL (wat nu dus de agenda is) heeft een soortgelijk menu maar wordt niet gestopt als je het venster sluit en dat lijk me logisch aangezien je een nieuw venster kan openen.

Nu weet ik weer waarom ik nog op SL zit…

Bijdrager
    AppleStef

Nee, bij Notities en Agenda kun je geen nieuw venster aanmaken, dus daarbij geldt je regel eig. nog wel (foutje van mij dus daarnet).

MAAR: Met Teksteditor kan je wel een nieuw venster aanmaken, en dat sluit ook helemaal af als je het laatste venster hebt gesloten. Dus je regel geldt niet altijd, maar meestal wel.

Lastig inderdaad…

Bijdrager
    SanderTreur

CMD + W = Venster afsluiten
    CMD + Q = Programma afsluiten

Zo is het bij mij en nooit anders geweest (OS X 10.8).

heliasje op 27 augustus 2012

heb geen rood, geel of groen bolletje, zijn bij mij allemaal grijs. Hoe kan dat dan ???

De kleur van de bolletjes rood, geel en groen kan je bij systeemvoorkeuren blauw/grijs maken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    SanderTreur op 28 augustus 2012

CMD + W = Venster afsluiten

CMD + Q = Programma afsluiten

Zo is het bij mij en nooit anders geweest (OS X 10.8).
    Lees m’n eerdere bericht in deze thread eens?:)

Bijdrager
    Hansi2124
    mowat op 27 augustus 2012

Klopt Hansi , Systeemvoorkeuren sluit blijkbaar wel met cmd+W af , maar de meeste andere blijkbaar niet ( heb indertussen nog enkele veelgebruikte progs geprobeerd als Mail , pages, numbers , grapher en die sluiten ook allemaal in 2 stappen af.

Omdat die dus ook meer dan 1 venster actief kunnen hebben, zie mijn eerdere opmerking:

Hansi2124 op 27 augustus 2012

Is altijd al zo geweest. Dat zijn Apple programma\’s met slechts 1 venster.

Moderator
    unSOUND

iPhoto en Aperture kunnen ook meerdere vensters hebben, en toch sluiten ze af als je het venster sluit… Die logica heeft nooit echt geklopt.

Bijdrager
    Hansi2124

Hoe krijg je in iPhoto dan meerdere vensters tegelijk open? Ik kan die optie niet vinden….

Moderator
    unSOUND

Een foto bewerken in een apart venster bijvoorbeeld…

Bijdrager
    Hansi2124

Die optie is zeker goed verborgen….:wink:
    Waar kan ik die vinden?

Moderator
    unSOUND

Rechter muisknop.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb geen muis aan mijn MBP. Ik kan ook geen toetscombinatie vinden hiervoor. Die optie lijk ik dus niet te hebben….

Bijdrager
    stavos

Ik heb geen muis aan mijn MBP.

Daarom kun je nog wel “rechts klikken” met je trackpad.. :slant:

Rechter muisknop op een MacBook Pro

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, ik loop al wat langer mee om dit te weten.:wink:
    Maar ondanks jouw “tip” krijg ik die optie niet te zien…..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    AppleStef op 27 augustus 2012

Nee, bij Notities en Agenda kun je geen nieuw venster aanmaken, dus daarbij geldt je regel eig. nog wel (foutje van mij dus daarnet).

MAAR: Met Teksteditor kan je wel een nieuw venster aanmaken, en dat sluit ook helemaal af als je het laatste venster hebt gesloten. Dus je regel geldt niet altijd, maar meestal wel.
    Lastig inderdaad…
    Dat moet dan sinds Lion om een of andere duistere reden veranderd zijn, want als ik onder SL werkend via alt-cmd-W alle vensters sluit blijft de TekstEditor gewoon open en zo hoort het.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.