11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    gobiuspictus

cmd + R

Ik krijg mijn iMac met geen mogelijkheid meer in de Recovery modus. Heb de Mac nu al 100 X opgestart met zowel de toetsencombinatie cmd + r als cmd + option + r, zonder enkel resultaat, Mac wordt gewoon opgestart;!.
    Werk met een bluetooth toetsenbord en heb het op verschillende momenten geprobeerd(voor de Chime, tijdens de Chime en na de Chime en alles ertussenin).
    Het gaat om een iMac eind 2009, El Capitan 10.11.6, zelf geknutselde Fusiondrive 1,25GB
    Wat is de clou????

Bijdrager
    McPim

Het kan inderdaad een gedoe zijn om met een BT keyboard precies op het goeie moment de toetsen in te drukken. Als je een wired keyboard hebt kun je dat proberen maar dat had je zelf al verzonnen neem ik aan.

Maar staat er wel een recovery partitie op je Mac? Typ eens ‘diskutil list’ in Terminal, in het lijstje moet dan ‘Apple_Boot Recovery HD’ staan.

(CMD+Option+R heeft trouwens geen zin, dat is voor Internet Recovery en dat ondersteunt een iMac 2009 niet)

Bijdrager
    gobiuspictus

Dit is wat in “diskutil list” staat.

/dev/disk0 (internal, physical):
    #: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
    0: GUID_partition_scheme *250.1 GB disk0
    1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1
    2: Apple_CoreStorage Fudion 249.7 GB disk0s2
    3: Apple_Boot Boot OS X 134.2 MB disk0s3
    /dev/disk1 (internal, physical):
    0: GUID_partition_scheme *1.0 TB disk1
    1: EFI EFI 209.7 MB disk1s1
    2: Apple_CoreStorage Fudion 999.3 GB disk1s2
    3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk1s3
    /dev/disk2 (internal, virtual):
    0: Apple_HFS iMac_FusionDrive +1.2 TB disk2
    Logical Volume on disk0s2, disk1s2
    E8B964EA-968E-4A42-96E3-F4A34C598EE9
    Unencrypted Fusion Drive

Bijdrager
    McPim

Je zegt dat je de Fusion drive zelf geknutseld hebt, dus ik vermoed dat daar het probleem zit. Als ik dit even snel lees hoort je Apple_Boot Recovery HD op disk0 te staan (dat is je startup disk) en Apple_Boot OS X op disk1. Daarom gebeurt er niks als je met CMD+R probeert te starten. Hoe je dit op kunt lossen is een ander verhaal:wink:

[EDIT] Bij nader inzien neem ik bovenstaande tekst terug! Net even gekeken op een iMac met Fusion Drive en het diskutil lijstje lijkt precies op dat van jou, dus de Recovery HD op disk1… Tja, dan zou ik toch weer bij stap 1 beginnen: eerst proberen met een wired keyboard?

Bijdrager
    gobiuspictus

Hartelijk dank McPim!
    Heb geen wired keyboard meer, allemaal weggeven. Als ik eraan denk zal ik iemand de zijne/hare vragen.
    Ik geef het op, misschien komt het goed als ik straks Sierra het geïnstalleerd .
    Thanks!

Bijdrager
    McPim

Jammer.. Heb het nog ’n keer geprobeerd op een oudere iMac met BT toetsenbord, het lukt mij ook niet. Je hoort ná de chime CMD+R te drukken, maar ik lees ook dat het pas werkt als je het groene lampje op het BT toetsenbord aan/uit hebt zien gaan. Probleem is dat de Mac dan al aan het starten is.. Misschien dat het bij wat oudere hardware om die reden gewoon niet lukt omdat BT niet snel genoeg actief is.

Bijdrager
    gobiuspictus

Denk dat die fusiondrive té snel opstart.
    Ga een wired toetsenbord regelen!
    Jouw laatste bericht geeft mij weer hoop.
    Bedankt

Bijdrager
    McPim

Succes!

Bijdrager
    McPim

(Trouwens, ik neem aan dat je het oude model BT keyboard hebt maar toch een leuk weetje, het nieuwe BT Magic Keyboard kun je ook ‘wired’ gebruiken door ‘m met een lightning kabel aan te sluiten. Die connector is dus niet alleen om ‘m op te laden.. Typisch Apple:wink: )

Bijdrager
    gobiuspictus

Nieuwe toetsenbord besteld en is binnen.
    Nu werkt cmd + R wel
    Bedankt voor alle moeite!!!

Bijdrager
    McPim

Goed om te horen!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.