8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

cmd + F vindt geen spotlightopmerkingen

Ik heb al mijn foto’s een spotlight-opmerking gegeven met de naam van al degenen die op de foto voorkomen.Ik heb het hier over foto’s die in een findermap staan , dus niet in iPhoto.
    Als ik op mijn ene iMac met cmd + F het zoekvenster oproep en dan kies voor spotlightopmerking / bevat en dan de naam van een persoon ingeef , dan krijg ik al de foto’s te zien waar die persoon op staat. Heel handig.
    Maar , ik heb ook een tweede iMac , en ook daar staan al die spotlightopmerkingen ingevuld. Het eigenaardige is dat ik daar bij een zoekactie op die spotlight-opmerking geen enkele foto vind.
    Als ik een zoekaktie doe op naam van het bestand dan werkt alles perfect , maar in de namen van die bestanden staan natuurlijk niet al de namen van de personen op de foto , dus daar heb ik niets aan.
    Weet iemand waar het probleem kan zitten dat het op de ene mac feilloos werkt en op de andere niet ? Kan men de computer een zoekactie laten doen naar spotlight opmerkingen of zo iets ?

Bijdrager
    Hansi2124

Heel handig: gebruik Spotlight om Spotlight te zoeken;-)
    Ze staan in Systeemvoorkeuren. Waarschijnlijk zijn er andere items op de ene Mac aangevinkt t.o.v. die andere Mac.

Bijdrager
    mowat

Dat is het niet Hansi.
    In mijn spotlightvoorkeuren staat op beide mac’s altijd alles aangevinkt.

Bijdrager
    michelvdb

Herindexeer Spotlight. Open Systeemvoorkeuren > Spotlight > tab Privacy en klik + waarna je map(pen) in het veld ‘over te slaan’ schuift. Verwijder die map(pen) uit het Privacyvak en stop Systeemvoorkeuren.

Images herindexeren met Terminal gaat het als volgt:

<br />
    mdimport -r /System/Library/Spotlight/Image.mdimporter<br />

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor de tip Michel. Dat proberen we eens.

Bijdrager
    mowat

Ik heb het geprobeerd maar zonder resultaat.
    Ik heb nog eens nagezien welke bevoegdheden de mappen en afbeeldingen erin hebben en daar kwam ik bij een verschil uit.
    Een aantal afbeeldingen is wel te vinden met de spotlightopmerking.
    Die hebben de bevoegdheid : Administrators : lezen en schrijven en everyone : enkel lezen.
    Degenen die niet te vinden zijn hebben de bevoegdheid : administrators : lezen en schrijven , everyone : enkel lezen en daarbij staff : geen toegang.
    Nu heb ik geprobeerd de hele map en submappen de eerste bevoegdheid te geven en dat toe te passen op alle onderdelen , maar de bevoegdheid staff: geen toegang laat zich niet verwijderen. Ik heb het eveneens geprobeerd in enkele afbeeldingen , na invoeren beheerderpaswoord , staf te verwijderen met de – , of de bevoegdheid lezen of lezen en schrijven toe te kennen , maar alles blijft staan op staff: geen toegang.
    Misschien zit daar het probleem ? Maar hoe krijg ik die staff : geen toegang weg ?
    PS het maakt geen verschil of ik de zoekopdracht of de bevoegdheidswijziging doe vanuit een eigenaarsaccount , een tweede beheerdersaccount of een gebruikersaccount.

Ik dacht een oplossing gevonden te hebben. Als je een afbeelding naar een USB stick versleept , en nadien weer terug naar de iMac dan krijg je nieuwe bevoegdheden en daar kan je die “staff” wel in aanpassen. Maar , dan ben ik wel de spotlightopmerking in de afbeelding kwijt en ik wil die liefst niet opnieuw in enkele duizenden foto’s gaan intikken.

Bijdrager
    mowat

Ik ben nog wat verder op zoek gegaan naar de juiste omschrijving van die Staff.
    In een Engelstalig forum stond ook de vraag , maar slechts met een gedeeltelijk antwoord.
    Vraag : “I see myself with read/write and categories marked “staff” and “everyone” having read privileges. I don’t want anyone else having access to my files, obviously, and am wondering what staff and everyone are all about , so who falls into staff and who falls into everyone?”
    Antwoord : “”Staff” is Mac OS X Leopard’s way of reffering to the Unix user group “users”. It basically means that all users on your computer have access to files that “Staff” are allowed to access, other then the guest account.” Op de juiste omschrijving van “everyone” bleef men het antwoord schuldig.

Maar als “staff” dus slaat op alle users , wat is dan het nut van “everyone” , want dat is volgens mij toch ook iedereen. ( of is die everyone dan enkel het gastaccount?

Om het in te passen in mijn probleem : de foto’s waarbij “staff” staat met geen toegang ,laten mogelijk spotlight niet toe voor zoekacties. Maar “everyone” staat wel op lezen , dus als everyone “iedereen ” zou betekenen dan zou spotlight toch overal zoektoegang in moeten hebben.
    Het lijkt me dat de dingen hier mekaar wat tegenspreken. En het eigenaardige is dus dat die “staff” niet kan gewijzigd of verwijderd worden en “everyone” wel.
    Op mijn iMac met Tiger 10.4.11 is de bevoegdheidsindeling anders georganiseerd , daar had je eigenaar , groep en iedereen , dus daar had je die vragen niet.
    Hopelijk kan iemand me zeggen hoe ik dit kan oplossen .

Bijdrager
    mowat

@Michel,
    Ik heb de zaak opgelost met je advies in intermactivity.
    Batchmod heeft mijn bevoegdheden aangepast en bij die operatie zijn ook de spotlightopmerkingen bewaard gebleven en cmd + F vindt de bestanden nu zonder problemen terug.
    Bedankt voor de tip

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.