17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Willem

Club oprichten om samen Objective-C en iOS App Development te leren?

Hallo,

In 2011 heeft iemand anders dezelfde suggestie al ooit gedaan maar ik geloof dat daar niets uit is voortgekomen. Vandaar en keer opnieuw.

Ben je ook bezig met het aanleren van Objective-C om uiteindelijk te leren hoe je apps voor iOS moet ontwikkelen? Ik ook!
    Ben bezig met online cursussen en boeken, en ik dacht dat het een goed / leuk idee zou zijn om een club te vormen van mensen die op dezelfde manier bezig zijn.

Voordelen van een club kunnen volgens mij – onder andere – zijn:
    – kennis uitwisselen: wat jij niet weet, weet misschien iemand anders wel
    – gezamenlijk studeren en oefenen en resultaten met elkaar bespreken
    – discipline: bij mij werkt het in ieder geval altijd beter om met anderen samen te werken, desnoods als “stok achter de deur”

Wie geeft interesse? Ik denk zelf aan een frequentie van eens per 2 of 3 weken.

Ik hoor het graag. Groet,
    Willem

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Programming In Objective-C van Steve Kochan is heel goed om mee te beginnen.

Bijdrager
    Verwijder

Waarom raadt iedereen het boek van Kochan aan, is het omdat het door iedereen wordt aangeraden? Ik vind het niet zo geweldig. Het zou geschikt zijn voor beginners en ervaren programmeurs. Dat lijkt me sterk: het is het een, het ander of iets er tussenin. In het begin gaat het vrij snel en worden dingen niet uitgelegd. Ook zijn de verwoording en voorbeelden soms wat krom.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Er zijn natuurlijk ongelooflijk veel boeken om Objective C te leren.

Ik heb destijds ook opzoek gegaan naar een goed boek, Ik heb het hier op OMT gevraagd, maar ook op andere communities. Het grootste deel raadde dit boek aan, dus deze is het ook geworden.

Het is inderdaad goed voor beginners (zoals ik toen was). De basis van programmeren wordt behandeld. Voor de rest gaat het in op de Objective-C/OOP specifieke dingen.

Er zullen vast genoeg betere boeken zijn, maar dit is de enige die ik heb gelezen. Mij is het goed bevallen.

Als jij een beter boek weet zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn voor anderen hier.

Bijdrager
    koen

Een sterke aanrader voor iOS programmeren is het boek van Hillegass, er is zojuist een nieuwe versie uitgekomen met updates voor iOS7.

Leren programmeren is niet alleen een taal leren, het is veel meer een denkwijze, en het kan wel jaren duren voor je dat enigszins onder de knie hebt.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Ik doe inmiddels HBO Informatica en ik kan je vertellen dat beginnen met programmeren (Objective-C) een hele goeie keuze is geweest. Daardoor heb ik de basis van programmeren als onder de knie en ook OOP (handig voor JAVA).

Dat heb ik allemaal van alleen dat boek geleerd.

Die van Hillegas heb ik ook nog naar zitten kijken. Het werd het andere boek door de suggesties van anderen.

Als je de basis van programmeren kan is de rest een stuk makkelijker.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    e.abrahamse

Willem, dit is een uitstekend initiatief. Zelf heb ik veel geleerd van de verschillende versies van de iTunesU CS193P course van Paul Hegarty en de Lynda.com cursus ā€žObjective-C Essential Training” (inmiddels een Xcode 5 versie). Zoals hierboven al gezegd is het leggen van een goede basis voor het denken in OOP en effectieve design patterns (zoals MVC in iOS) een enorme stap in de goede richting. Zonder deze basis blijkt het steeds weer lastig om tot goede ideeĆ«n voor effectieve code te komen.

Voor het aanleren van Objective-C zijn er veel boeken (Beginning Objective-C, Learning (Objective-)C for the Mac, Objective-C for absolute beginners, Programming Objective-C 2.0). Ook de documentatie van Apple, zoals BigZ aangeeft, is van onschatbare waarde voor beginners. Let bij het kopen van het boek van Kochan dat je de zesde versie koopt. Deze is actueel tot aan Xcode 5 en ARC, zodat je niet al te veel hoeft te schakelen tussen oude en nieuwe Objective-C technieken.

Als er daadwerkelijk animo is, ben ik een serieuze kandidaat om mee te doen. Laat het mij dan even weten.

Links:
    > http://www.apress.com/programming/objective-c/9781430243687
    > http://www.lynda.com/Objective-C-tutorials/Objective-C-Essential-Training/143328-2.html

Bijdrager
    verwijderd-profiel

@thebigz Aan Apple’s Developer Centre heb je inderdaad heel veel, maar voor iemand die nog geen programmeer ervaring heeft is niet heel leerzaam. Je weet niet waar je moet beginnen en het is hele droge stof.

@Topic Ik ben nu ook al een poosje niet meer met Objective-C bezig geweest, als hier iets uit ontstaat wil ik ook wel meedoen, ik zou er graag verder mee gaan.:)

Bijdrager
    Verwijder

Als jij een beter boek weet zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn voor anderen hier.

Welk boek het meest geschikt is is van veel dingen afhankelijk. Ik koop zelf geen boeken, ze verouderen snel en dezelfde informatie is wel ergens gratis op Internet te vinden. Zie Xcode leren voor iedereen!

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Klopt, maar uit een boek lezen vind ik toch fijner dan van een computer.

Bijdrager
    Willem

Dus…. gaans een club oprichten of niet? Vooralsnog lijken de meeste reacties te gaan over het aanschaffen van boeken – niet over het onderwerp dat ik in deze post heb gestart….

Volgens mij 2 concreet geĆÆnteresseerden (e.abrahamse, Dr.User) en ik zelf dus:-)

ik woon in de regio Den Bosch, waar wonen jullie?

Bijdrager
    Plainey

Zelf heb ik ook met dit idee ‘geworsteld’, maar dan op basis van een Google Hangout.:) Misschien een idee?

Handiger vooral omdat:

– geen restricties aan locatie.
    – max 10 videochats tegelijkertijd/150 tekst.
    – eventueel te broadcasten op Youtube.

Bijdrager
    maxtje

Ik zou ook wel graag meewerken in een groep aan een applicatie !
    Heb wel al genoeg ervaring om een applicatie te maken, een heel klein voorbeeldje van een applicatie van mij vind je hier.
    Laat maar hier eens wat weten met verdere informatie en beslissingen!

Mvg

Bijdrager
    e.abrahamse

Ik krijg het gevoel dat er toch wat van de grond aan het komen is. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er niet meer studenten Informatica en geĆÆnteresseerde OMT-ers met andere kwaliteiten zijn die hun horizon willen verbreden en zich in Objective-C willen verdiepen.

Vooralsnog is het zo dat voor het ontwikkelen van applicaties meerdere disciplines noodzakelijk zijn. Afhankelijk van de richting waarin ontwikkeld gaat worden (in iOS voor iPhone/iPad of OS X) is er meer nodig dan uitsluitend deelnemers die zich met het programmeren in Objective-C bezighouden. Misschien zijn er mensen die kennis hebben van UI ontwerp en hun ervaring met de Apple Guidelines als hun kennis en kunde willen inbrengen. Wellicht zijn er ontwerpers die het ontwerp grafisch willen vormgeven. Wie weet lopen er wel meer mensen rond met een briljant idee voor een app voor speciale doelgroepen (ouderen, kinderen, etc.). Welke webmaster heeft een idee over een blog binnen OMT? Wie heeft ervaring met krachtige mogelijkheden om op een effectieve manier onze ideeƫn en projecten te delen?

Laten wij in eerste instantie vooral onze krachten bundelen om van elkaars kwaliteiten te kunnen leren. Ik woon in Hoogland (gem. Amersfoort). Wellicht kunnen we via Skype een eerste contact leggen. Stuur daarvoor even een PM.

Bijdrager
    patrick_weel

Ik sta op het punt om op mijn 27ste het roer om te gooien en mijn huidige werk vaarwel te zeggen. Mijn interesse is groot als het gaat om het programmeren van apps met name voor het Apple platform. Ik zou graag een HBO studie (voltijd of deeltijd) willen volgen die mij een solide basis geeft om een goede programmeur te worden. Heeft iemand tips? Ik neig naar HBO Informatica.

Bijdrager
    rsluman

Ik zie nu pas deze thread: juist hierom ben ik, eind vorig jaar, begonnen met de iOS Academie (www.iosacademie.nl, maar ook op YouTube, Facebook enz,). Als ik daarmee qua platform en ondersteuning iets kan betekenen: graag!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.