One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Webdiensten » Cloudopslag automatiseren

Cloudopslag automatiseren

Profielfoto van Superdude

Superdude op 06 mei 2017 #

Hallo, ik heb sinds kort een cloudopslag bij Stack (1000Gb gratis!). Nu wil ik m.b.v. een programma mijn foto’s automatisch op bepaalde uren naar die clouddienst uploaden. Ik wil eerst mijn foto’s encrypten met Cryptomator en daarna uploaden naar de clouddienst.

Ik heb al iets geprobeerd met Automator maar dat is me niet gelukt. Wie kan me hiermee verder helpen?

Ik gebruik Stack als WebDav dienst. De eerste keer doe ik een volledige backup, daarna wil ik incrementele backups doen. De WebDav van Stack verwacht een password en volgens mij gaat Automator daar de fout in.

In ieder geval bedankt voor je snelle antwoord.

Profielfoto van aartjan

aartjan op 06 mei 2017 #

Zeer interessant! Sorry, ik weet het antwoord dus niet maar ben wel benieuwd!

Profielfoto van vuurvreter

vuurvreter op 06 mei 2017 #

Heb je PhotoSync al geprobeerd?
Ik weet alleen niet of het programma in al jouw wensen voorziet, maar het kan een hoop.

Superdude op 06 mei 2017 #

Ik heb PhotoSync bekeken, maar dat is niet precies wat ik bedoel. Ik wil graag mijn bestanden (meest foto’s) automatisch in de nacht laten uploaden naar mijn cloud-opslag. Ik gebruik hiervoor Cryptomator om de bestanden te encrypten en daarna Cyberduck om de bestanden te uploaden naar de cloud. Zowel Cryptomator als Cyberduck vragen om een wachtwoord.

Ik heb dit geprobeerd met Automator, daarmee kun je “opnemen”. Ik heb alle handelingen en mijn wachtwoorden via het toetsenbord ingetoetst. Als ik dan Automator stap voor stap alles uit laat voeren gaat het fout bij het wachtwoord invoeren, op een of andere manier herkent de computer dit niet….?

Profielfoto van vuurvreter

vuurvreter op 06 mei 2017 #

Het automatisch uploaden is wel een van de mogelijkheden, maar zoals ik al aangaf wist ik niet of het al je wensen kan vervullen.

Vraag:
Om welke reden moeten je uploads versleuteld worden?

Profielfoto van Franky Mac

Franky Mac op 06 mei 2017 #

Soms wil het wel eens helpen om een pauze toe te voegen voor je het paswoord ingeeft met automator. Dit om te voorkomen dat de computer sneller is dan de cloudopslag.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 06 mei 2017 #

Twee mogelijkheden:

1) dat je de desktop versie van Stack gebruikt, je hierbinnen aanmeldt, een bepaalde folder als upload-folder aanmerkt en dan gewoon je bestanden in die map dondert. De app doet de rest.

https://www.transip.nl/vragen/752-de-desktopversie-van-stack-installeren/
https://www.transip.nl/vragen/110000579-de-stack-desktopapplicatie-gebruiken/

Wil je alleen ’s nachts uploaden/synchroniseren, dan kan je er ook voor kiezen om een scriptje te maken dat om een bepaalde tijd de app start en na een x-tijd weer afsluit.

2) een andere mogelijkheid is een netwerkschijf aan te maken en op een bepaalde tijd m.b.v. Carbon Copy Cloner of soortgelijke de inhoud van een bepaalde folder “kopieert” naar die netwerkschijf. Als het goed is wordt je password in Keychain opgeslagen, zodat je dat niet telkens hoeft in te geven. Je kan deze netwerkschijf ook toevoegen aan opstartbestanden door deze in het venster te slepen. (Systeemvoorkeuren > Gebruikers en Groepen > Login items)

https://www.transip.nl/vragen/753-stack-als-netwerkschijf-toevoegen-aan/

Superdude op 07 mei 2017 #

Bedankt voor jullie reacties. Het lukt dus niet om ’s nachts te uploaden. Ik heb het geprobeerd met Automator maar dat lukt me op de een of andere manier niet. Ik moet een wachtwoord voor Cyberduck en een wachtwoord voor Cryptomator invoeren. Ik heb het al geprobeerd met pauzes toevoegen, dit bied geen succes.

Ik wil graag mijn bestanden versleutelen voor de veiligheid. Dit is voor de eerste keer dat ik een cloudopslag ga gebruiken en ik ben er nog wat huiverig voor, daarom de versleuteling.

Kan iemand mij helpen met een script voor Automator maken, het lukt mij niet op de goede manier….!

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 07 mei 2017 #

Hier heb je vast de basis. Je kunt het vast zelf verder uitbouwen:

http://editkid.com/upload_to_ftp/

Maar waarom geen CCC automated task naar een netwerkdisk? Dat lijkt me echt de makkelijkste oplossing waar je verder geen omkijken naar hebt.

Superdude op 11 mei 2017 #

Ik heb een link gevonden, ik denk dat ik dit eerst ga uitproberen.

http://www.reindejong.nl/automatisch-gratis-back-uppen-naar-stack
Dit is met het programma Duplicati, wat ook gratis voor Mac bestaat.

Ik zal wel aangeven hoe het me bevalt, dus ik kom weer terug in deze discussie!

Superdude op 19 mei 2017 #

Ik heb het een hele tijd zitten proberen om Duplicati werkend te krijgen. Helaas is me dat tot nu toe nog niet gelukt… Voor de laatste stabiele versie (v1.3.4) heb je nml. Mono Framework nodig. Dit heb ik geïnstalleerd, maar nu blijft Duplicati zeggen dat ik Mono Framework nog een keer moet installeren. Het lijkt er dus op dat Duplicati niet ziet dat Mono Framework is geïnstalleerd. Weet iemand misschien een oplossing of is er misschien een andere, liefst gratis(!), oplossing om mijn bestanden encrypted op Stack te zetten.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 19 mei 2017 #

Dit begint te lijken op de noodzaak een stoomlocomotief uit te vinden, alleen omdat je neus verstopt zit (stoombadje)…:roll:

Over dit topic

Gestart op 06 mei 2017 door Superdude

Laatste reactie door Night

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?