2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    _Rob

Clients onderdeel maken van netwerk

Goedemorgen,

Relatief nieuw dat ik hier ben waag ik me toch maar eens aan een forum post. Sinds vorige week hebben we hier de nieuwe Mac OsX server software binnen en geïnstalleerd. De clients waren al aanwezig voordat de server er stond. Ze werken allen op zichzelf en hebben geen verband met elkaar. We zouden graag de clients omzetten zodat ze inloggen via de server en ook daadwerkelijk in een netwerk staan. Is dit mogelijk zonder herinstallaties?

Ik heb zelf het kleine boekje die bij de server software stond erop nageslagen. Maar ik kan niet echt iets vinden over “preparing the client” o.i.d. Best eenzijdig.

Ik hoop dat ik enigzins duidelijk overkom. Bedankt iig!

_Rob

Bijdrager
    nicobos

Beste Rob,

Hoewel het simpel kan gaan werken, valt of staat alles met hoe DNS functioneert op je MacOSX server.
    Als dat niet goed werkt, dan wordt het niks.
    In een notendop:
    1) Op de server TCP/IP instellingen verwijs DNS naar zichzelf, voeg de interne domeinnaam als zoekdomein toe. Verwijder andere DNS servers.
    2) Voeg DNS forwarders voor internet toe aan /etc/named.conf onder de sectie ‘options’.
    Controleer dat de server zichzelf kan resolven en dat internet bereikbaar is.
    3) Zorg dat je een share hebt op je server die gedeeld is als Network Home Folders share. (WGM)
    4) Maak gebruikers aan op de server, verwijs hun homefolder naar de betreffende share. (WGM)
    Let op: als je niet als naam van de share een fully qualified hostname ziet zoals bijvoorbeeld: macserver.intern.mijndomein.nl/users/
    maar zoiets als: 192.168.1.10/users/
    Dan werkt je DNS niet goed.
    5) Maak een computerlijst op basis van de MAC adressen (WGM), regel in de voorkeuren van inloggen dat netwerk gebruikers getoond worden.
    6) Stel TCP/IP van clients zo in dat de MacOSX server de DNS server is, voeg ook juiste zoekdomein in. Een en ander is ook te regelen in de DCHP server van MacOSX.
    7) Indien DHCP server op de MacOSX server draait, dan zou het nu moeten werken. Zo niet, dan moet op de clients Adreslijsttoegang worden aangepast. Voor onder LDAPv3 een nieuwe regel toe. Indien je een zoekpad moet opgeven, geef dan op: dc=intern, dc=mijndomein, dc=nl (op basis van voorbeeld in stap 3).
    8) Zorg ervoor in Adreslijsttoegang dat je Macosx Server vermeld staat onder tabblad ‘Identiteitscontrole’ Eventueel toevoegen via optie ‘Aangepast pad’.

Als het niet lukt, reageer dan even. Dan kunnen we nader overleggen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.