7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    OMT-fan

Clickable cel in Excel

Ik heb een tellijst gemaakt in excel.
    Nu kan bij elke regel in die lijst een keuze gemaakt worden uit 3 mogelijkheden:

Ik wil dus bijv. op 1,2 of 3 klikken en dan moet dat getal toegevoegd worden aan “telling”
    Dus bij lopen zou de telling naar 28 moeten gaan bij de keuze 3.
    Omdat de telling meerdere malen moet worden herhaald en dus de telling steeds hoger wordt kan dat volgens mij niet met gewoon optellen.
    Wie weet hier een formule voor?

Moderator
    Night

You cannot do exactly what you wish, but something very easy with a macro would be to set-up a column for input, then copy-paste with the add option on and clear the content. Put a button to run the macro. The advantage is that if you input several numbers you can check them before adding. For example if your data start in A1, put a button in b1 with the appended following code.

[cpde]Range(“a1:a4”).Select
    Selection.Copy
    Range(“a1”).Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteAll, Operation:=xlAdd, SkipBlanks:= _
    False, Transpose:=False
    Range(“a1:a4”).Select
    Selection.ClearContents[/code]

Let say you want to add 23 & 3 to the ale and stout inventory, respectively. Once you’ve finished you just press the button.

Je zou het dus met macro’s moeten doen. Bovenstaande is een voorbeeldje, maar je kan dus buttons maken die een waarde-toevoeging uitvoeren.

Bijdrager
    OMT-fan

Ok, ga ik proberen via een macro

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat jij wilt doen, is iets waar een spreadsheet niet op gemaakt is. De bedoeling achter een spreadsheetprogramma is dat je in een cel iets uit kunt laten rekenen gebaseerd op waarde(s) in één of meer andere cellen — met andere woorden, dat een cel kan reageren op andere cellen, maar niet dat de ene cel de waarde in een andere cel kan veranderen.

Een manier om wat jij wilt „netjes” (d.w.z. te doen op de manier waarvoor het programma gemaakt is) te doen, is bijvoorbeeld zo:

De cellen in kolommen C t/m G (of hoe ver je dan ook wilt gaan) zijn in dit geval keuzemenu’s met de waardes die je in de afbeelding kunt zien, en in kolom B staat een formule die de waardes van de cellen in C t/m G optelt. Je zou het ook met een stappenregelaar kunnen doen, of door gewoon met de hand een getal in te typen.

Bijdrager
    OMT-fan

Heb via via het bestand gekregen met Macro’s gemaakt in Windows.
    Nu heb ik Office for the Mac, maar kan de macro niet draaiend krijgen.
    Werken de macro’s, gemaakt in Excel Windows niet op Office Excel for de Mac?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Welke versie van Excel gebruik je? Als hij oud genoeg is kun je er geen VBA-macro’s in gebruiken, maar in de nieuwere (van de laatste vijf jaar of zo, geloof ik) wel.

Moderator
    Poezenbeest

De werking van VBA verscilt op Mac en Windows… Raadpleeg de site van Ron de Bruin even… (Google op VBA ron de bruin)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.