10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    steveb

clean install met mac box set 09

ik heb in der tijd mac box set gekocht om een upgrade te doen voor mijn mac pro 1.1 (2006)
    inhoud: – mac osx leopard upgrade
    ilive 09
    iworks 09

ik heb toen een upgrade van de geïnstaleerde gedaan.
    ondertussen is mijn mac wat vertraarg wegens overvolle harddisk
    zou het nuttig zijn om een clean instal te doen

kan ik deze dvd gebruiken om een clean instal te doen van osx 10,5 of kan ik enkel eerst tiger weer instaleren en dan weer de upgrade doen

Bijdrager
    steveb

ondertussen wordt 10,5 niet meer geupdate (sinds 10,5,8)
    zal ik na de clean instal van 10,5 weer de updates kunnen doen tot 10,5,8?

kan 10.5.8 ifoto ’11 draaien

Bijdrager
    MouseMighty

De nieuwe iLife ’11 kan je aanschaffen in de App Store (niet te verwarren met de iTunes Store). Daar staat bij: Mac OS X 10.7.5 of hoger. Dus ik denk niet dat het draait op 10.5.x

Op zich logisch aangezien de huidige versie van OS X al 10.8.x is.

Een overvolle harddisk haal je leeg. Heeft niets met je systeem te maken. Opruimen is het devies niet een “clean install”, dat is met een kanon op een mug schieten.

Bijdrager
    steveb

ik dacht de oude bestanden van de ios 10,4 enkel te kunnen verwijderen door een clean instal.
    aangezien ik de upgrade van 10,4 naar 10,5 gedaan heb zonder clean instal te doen

Bijdrager
    MouseMighty

Je hebt geen OS 10.4 bestanden meer. Die zijn overschreven/vervangen met 10.5 upgrade. Wat is nu de reden dat je een nieuwe installatie wil? Als je computer wat traag wordt heb je wat meer opties dan uiteindelijk een schone installatie. Als je HD vol zit moet je opruimen. Je hebt een MacPro, waarom geen extra schijven plaatsen waar je je werkbestanden op zet? Zo hou je de opstartschijf alleen voor systeem en programma’s. Scheelt ook weer. RAM bij plaatsen kan ook nog wel eens in snelheid uitmaken.

Bijdrager
    steveb

ik zou enkele dingen willen verbeteren

iphoto upgraden
    (omdat ik 20000 foto ’s heb die ik aan het tagen ben en aangezien de iphoto 11 beter gezichten herkend, wat heel gemakkelijk zou zijn voor het retro archief van onze jeugdbeweging)
    maar iphoto 11 draait dus niet op 10.5.8

ik zou mn osx ook willen upgraden (om te kunnen syncen met onze iphone maar
    1. aangezien mijn mac pro al van 2006 is kan ik niet naar moutain lion
    2. ik wil er niet heel veel geld in stoppen omdat hij al zo oud is
    3. de vorige versies van iphoto kwamen om de 2 jaar op de markt dus verwacht ik 1 voor 2013
    4. ik heb de indruk dat er om de 2 jaar een mac box set (osx+ilive+iworks + enkele % korting) komt en de vorige waren in 2009 en 2011 dus verwacht ik in 2013 osx 10,9+ iworks ’13 + ilive ’13

hierdoor denk ik dat ik beter wacht tot september ofzo om te weten of die box er komt. tegen dan worden de hardware prijzen mss nog iets goedkoper, makkelijker werken en een betere facebook sincronisatie

Bijdrager
    MouseMighty

1. Mac Pro 1.1 : Maximum OS Mac OS X 10.7.4 (Lion) dat betekent dat iPhoto’11 hier dus ook niet op draait. Kortom een dood spoor wat dat betreft.
    2. Op zich kan je nog jaaaaaaaaren vooruit met deze hardware. Misschien kiezen voor andere software? Zeker met zo’n grote collectie zou Lightroom een oplossing kunnen zijn. HD en RAM zijn tegenwoordig goed betaalbaar.
    3. Een nieuwe iLife staat bijna vast en zeker op de agenda voor 2013
    4. Er is, volgens mij, maar 1x een set verschenen en wel de set die jij hebt aangeschaft.

Heel kort gezegd, ga sparen voor een nieuwe Mac Pro, er gaan ook geruchten dat er dit jaar een nieuwe Mac Pro komt. Dat zal je in 1 klap verder helpen:wink:

Bijdrager
    steveb

1. standaard kan de pro 1;1 idd niet overweg met moutain lion
    maar daar bestaat een trukje voor

2 light room? nooit mee gewerkt. heeft deze ook gezicht herkenning? is die compatibel met de gezichten die ik nu al heb (150 personen tot nu toe)
    ik weet niet of ik ooit de collectie volledig zal doen (ik denk het niet) maar voorlopig toch al een 1000 tal foto ’s in mijn bezit denk ik en dat is al een serieus stukje werk om alles te verifiëren

3 daar ben ik ook van overtuigd

4 er zijn er toch 2 geweest dacht ik. dit zijn de foto ‘s
    http://www.dooyoo.co.uk/operating-system/mac-box-set/1290646/
    http://nl.hardware.info/productinfo/114882/apple-mac-box-set-11-nl

idd mac pro is een droom, upgrades zijn duurder dan een 2de hands 3,1
    maar ik heb niet echt een pro nodig. maar toch, het is mijn eerste mac, zou ik hem missen

Bijdrager
    MouseMighty

Om met het laatste te beginnen. Waarom zou je hem wegdoen?

Zo te lezen gebruik je de Mac echt als consument en nee Lightroom (Adobe) heeft geen gezichtsherkenning. Dus wat dat betreft geen optie.

4 Je hebt gelijk twee boxen voor opvolgende systemen van 10.4 naar 10.5 en van 10.5 naar 10.6. Daar hield het dan mee op.

Bijdrager
    steveb

stel dat ik een update doe dan lig ik snel aan
    1. ram: snel 100 euro
    2. ssd 128 gb 105 euro
    3. nieuw os 20 euro
    4; nieuw iphoto 14 euro (waarvoor ik dit alles zou doen)
    5. nieuwe keynote 18 euro

alles samen 257 euro
    waarde van de mac die ik nu heb is 600 euro
    samen 900

2de ahnds mac pro 3.1 met 2 quadcore 2.8 ipv mijn 2 dual core 2 ghz
    en al 8 gig ram ipv de 2 die ik heb
    en de nodige orriginele instal cd ’s (om zeker te zijn dat het geen hackintosch is)
    dit alles kan je soms vinden voor 900 a 1000 euro

dit alles is in hoofzaak om beter gezichtsherkenning te hebben om minder manueel verifieerwerk te hebben.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.