13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    marrty

Clean install vraagje

Hallo iedereen,
    Ik vroeg me het volgende af. Als Leopard komt, wil ik die graag installeren op mijn MBP via een clean install (dus niet upgraden). Ik heb ook een .mac account en gebuik Mail vaak. Als ik een clean install doe, ben ik dan al mijn emails kwijt? En moet ik die dus op een of andere manier backuppen? Of blijven die mails gewoon op een server staan en worden ze gewoon weer in de nieuwe Mail geimporteerd zodra ik Leopard heb geinstalleerd?

Moderator
    unSOUND

Het woordje CLEAN zegt het eigenlijk al… je raakt ALLES kwijt bij deze methode. Maar waarom zou je de upgrade-optie niet gebruiken ? Die werkt toch prima ? Of heb je de angst tussen je oren dat een clean install misschien om de 1 of andere reden toch “beter” is ?

Wat je zoal moet back-uppen voor een clean install staat hier onder andere:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=106299

Bijdrager
    marrty

Bedankt, Unsound. Maar is het niet zo dat vaker een clean instal wordt aangeraden boven de upgrade omdat dat de computer sneller zou maken (of in ieder geval zo snel als toen ie nieuw was)?

Bijdrager
    fatboysmart
    ”unSOUND”

Maar waarom zou je de upgrade-optie niet gebruiken ? Die werkt toch prima ? Of heb je de angst tussen je oren dat een clean install misschien om de 1 of andere reden toch “beter” is ?

Nou… zo gek vind ik die ‘angst’ eerlijk gezegd niet. Ik zou dat idee ook hebben. Totaal ongefundeerd welliswaar. Misschien kun je een beetje uitleggen waarom een upgrade net zo goed is als een clean install? Leer ik ook weer eens wat…

Alvast bedankt.

Moderator
    unSOUND
    ”marrty”

Maar is het niet zo dat vaker een clean instal wordt aangeraden boven de upgrade omdat dat de computer sneller zou maken (of in ieder geval zo snel als toen ie nieuw was)?

Nee. Een computer LIJKT sneller na een clean install, omdat er nog niks op staat. Zet je alle software en documenten terug die je ook had op de vorige versie van OS X, ben je weer even snel ( of traag ) bezig…

Misschien kun je een beetje uitleggen waarom een upgrade net zo goed is als een clean install?

Bij een upgrade worden simpelweg alle bestanden vervangen die anders zijn geworden. Dus wallpapers die ook al in Tiger zaten blijven bijvoorbeeld staan, en nieuwe worden erbij gezet. Zelfde geldt met elk ander bestand op je harde schijf. Als het hetzelfde is gebleven hoeft het niet vervangen te worden… het scheelt dus gewoon wat tijd, en je hebt het voordeel dat je je huidige bestanden en instellingen gewoon houdt.

Bijdrager
    fatboysmart

Bij een upgrade worden simpelweg alle bestanden vervangen die anders zijn geworden. Dus wallpapers die ook al in Tiger zaten blijven bijvoorbeeld staan, en nieuwe worden erbij gezet. Zelfde geldt met elk ander bestand op je harde schijf. Als het hetzelfde is gebleven hoeft het niet vervangen te worden… het scheelt dus gewoon wat tijd, en je hebt het voordeel dat je je huidige bestanden en instellingen gewoon houdt.

Ok, logisch. Lijkt me dus dat een clean install alleen zin heeft als er ‘gebreken’ in je huidige installatie zitten. Programma’s kunnen immers wel eens corrupt raken (zelden, maar toch), dus systeemprogramma’s ook. Toch geeft een clean install wel een ‘lekker’ gevoel… al slaat het misschien nergens op. Voorlopig nog geen Leopard voor mij trouwens… Ik kom wel een keer als 10.5.4 uit is of zo. Bedankt!

Moderator
    unSOUND
    ”fatboysmart”

Programma’s kunnen immers wel eens corrupt raken (zelden, maar toch), dus systeemprogramma’s ook.

Maar als dat het geval is, zou je dat nu merken door niet werkende programma’s…

”fatboysmart”

Toch geeft een clean install wel een ‘lekker’ gevoel… al slaat het misschien nergens op.

Het heeft inderdaad meer waarde tussen je oren dan op je harde schijf…

Ikzelf blijf voorlopig ook gewoon bij Tiger hangen… Tiger is een beproefd systeem wat gewoon werkt, en Leopard heeft voor mij veel te weinig nieuws te bieden… Dit wordt de eerste OS X versie waarvoor ik niet gelijk naar de winkel ren…

Bijdrager
    macpro
    ”fatboysmart”

… Nou… zo gek vind ik die ‘angst’ eerlijk gezegd niet. Ik zou dat idee ook hebben. Totaal ongefundeerd welliswaar. …

Laat de upgrade van Tiger naar Leopard op dit moment nou net 1 van de 2 overgebleven bugs zijn in de laatste release van Leopard…

”AppleInsider”

Of the two known issues in build 9A559, one relating to archive installs appears to be the most critical. Those people familiar with the matter say archive installs from Tiger to Leopard may fail on some Power PC systems if the user attempts to preserve their user settings. To remedy this problem, Apple reportedly suggests that users perform an upgrade install, a clean install or opt out of preserving user settings.

Maar dat is uiteraard toeval en dat wordt opgelost voordat Leopard echt op de markt komt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Let wel op;
    Adobe CS3 lijkt niet/niet goed te werken op Leopard. Volgens Adobe is het
    nog niet helemaal zeker of CS3 werkt op Leopard, maar mocht het zo zijn
    dat CS3 niet of niet goed werkt zouden ze snel met een update komen die
    dat verhelpt.

Dus even opletten en kijken of het voldoende werkt als je Leopard als
    je werk-OS wilt gebruiken.

Bijdrager
    Rapatski

Iets anders: ik heb het idee dat zeker niet alles netjes gedeinstalleerd wordt als je de app naar de prullenbak sleept. Verder heb je de talloze updates en andere ongein die mij het idee geven dat mijn tiger-schijf wel degelijk aan het dichtslibben is, al is dat dan niet op gebied van snelheid.

Moderator
    unSOUND
    ”Rapatski”

Iets anders: ik heb het idee dat zeker niet alles netjes gedeinstalleerd wordt als je de app naar de prullenbak sleept. Verder heb je de talloze updates en andere ongein die mij het idee geven dat mijn tiger-schijf wel degelijk aan het dichtslibben is, al is dat dan niet op gebied van snelheid.

Tegen waanidee├źn en angsten helpt zelfs een clean install niet…

Moderator
    Poezenbeest

Het enige argument dat ik kan bedenken voor een clean-install is dat alle systeembestanden weer keurig vooraan op de HD staan en je dus tijdswinst boekt in het opstarten. Ik satm nog uit de tiijd dat HD’s zo langzaam waren, dat Apple aanbevool om SpeedDisk (later Norton) te gebruiken. Echter zijn de HD’s van tegenwoordig vele malen sneller en maakt het dus niets meer uit (op die paar picoseconde na).

Ander voordeel zou kunnen zijn dat je al je voorkeuren kan reviseren en dus ook van ongebruikte voorkeurenbestanden afbent, caches zijn weer lekker leeg en je weet ook weer zeker dat je geen enge cookies op je schijf hebt staan en dat de volumebevoegdheden weer kloppen…

Nadeel is dat je echter uren en uren bezig bent om alles weer in te stellen en te installeren, wachtwoorden moet je ook weer naar boven halen en het laden van dingen als websites, foto’s en andere dingen duurt weer langer (dus in feite wordt je Mac er helemaal niet sneller van, in tegendeel!!!)…
    . :sotp: :sotp: :sotp:
    Overigens om op de vraag van de TS terug te komen: als jij Mail.app voor de eerste keer opent, zal hij vragen om je Mac-account. Aangezien er op je computer nog geen synchronisatie-log staat van dit Mac-account, zal .Mac je computer als een nieuwe computer herkennen en dus alles van .Mac naar je computer halen en niet heel .Mac leeghalen omdat je computer leeg is..

Bijdrager
    Rapatski
    ”unSOUND”

Tegen waanidee├źn en angsten helpt zelfs een clean install niet…

Pfff.. Nee okee ik heb het gecheckt. Hij laat de spullen in de library gewoon staan.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.