30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:

Bijdrager
    Plankierkaarter

clean install vanaf Time Machine?

Mijn iMac (iMac (21.5-inch, Late 2013)) is nogal traag geworden de laatste maanden, ik zou willen clean install willen doen, om met weer met een schone lei te starten, om zo alle ‘rommel’ weg te filteren.

Ik gebruik een externe schijf om Time Machine reservekopieën te maken en zou de recentste kopie willen gebruiken om vanaf daar die clean install te doen.

Mijn vraag is nu:

Als ik een clean install doe, vanaf die Time Machine reservekopie, neemt mijn Mac dan niet alle ‘rommel’ gewoon over, aangezien hij een exacte kopie maakt van de rommel op mijn ‘trage’ Mac (die eigenlijk dezelfde mac is :-))?

Kan ik niet beter een andere manier dan Time Machine zoeken om die bestanden (vooral foto’s en muziek) over te zetten? En zo ja, welke zijn dan goede progamma’s hiervoor?

Alvast bedankt!

Moderator
    Night

Het antwoord op je eerste vraag: Ja

Is er een betere methode? Je kan verschillende onderdelen terugzetten uit Time Machine (zie stap 5).

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, uiteraard. Het terugzetten van een back-up, of dat nou TM, SD, CCC of welke backup dan ook, is nooit ‘schoon’. Het enige wat je kunt doen om het ‘schoon’ te houden is alles zelf opnieuw handmatig instellen en terughalen.

Maar misschien eens wat topics teruglezen over ‘trage Mac’ of zo, want het kan ook anders. En uiteraard ben je niet de eerste met dit ‘probleem’…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Zolang je geen SSD gebruikt zal je Mac traag blijven. Een SSD maakt een wereld van verschil. Een SSD inbouwen is niet zo eenvoudig, persoonlijk zie ik dat niet zitten maar ik ben nu eenmaal niet zo handig. Maar aangezien je Mac USB 3 heeft kun je eventueel een externe SSD overwegen. Dat is vandaag de dag helemaal niet duur. Een vriend van mij heeft dat aangeschaft. Met High Sierra onder HFS+ startte zijn iMac supersnel op. Met Mojave onder APFS had hij problemen dat de computer soms bleef hangen bij het opstarten, maar sedert de supplemental update 10.14.6 lijkt dat opgelost. Het duurt wel dertig seconden vooraleer zijn iMac is opgestart.

Lees- en schrijfsnelheden zijn ongeveer 4/5 van een interne SSD, en een hele verbetering tegenover zijn trage 5400 rpm ingebouwde harde schijf.

Bijdrager
    Plankierkaarter

<p class=”cite”>Night op 18 augustus 2019 om 10:38</p>
    Het antwoord op je eerste vraag: Ja

Is er een betere methode? Je kan verschillende onderdelen terugzetten uit Time Machine (zie stap 5).

Bedankt, ik zal maar meteen jouw advies volgen. Dus Time Machine gebruiken om mijn foto’s, muziek en documenten terug te zetten, maar zijn er daarnaast nog andere bestanden die mijn mac kunnen vertragen?

Bijdrager
    koen

Doe eerst eens wat meer onderzoek waarom je iMac traag is. Oude HD is vaak een oorzaak, maar rotte plugins etc kan ook wel eens bijdragen. Als je die terugzet uit TM ben je weer terug bij af. Je zou hier eens de log van Etrecheck kunnen plaatsen.

Verder, zoals hierboven al geopperd, zet een SSD in je iMac.

Bijdrager
    /dev/enschede

Je kunt natuurlijk een clean install doen en daarna relevante zaken (muziek, films, documenten, etc.) handmatig terughalen van je backup. Applicaties haal je dan opnieuw van het web. Deed ik in het verleden ook wel eens, het kostte me wel een zaterdag.

Maak van tevoren wel een lijstje wat je opnieuw wil installeren; applications, plus-ins die je wel gebruikt, etc.

Bijdrager
    Plankierkaarter

Wel, dat lijkt mij een goede manier.

Kan ik time machine (als back up schijf) gebruiken om deze losse onderdelen opnieuw te installeren?

Bijdrager
    Plankierkaarter

En doe ik beter

– een clean install, zodat ik als het ware een nieuwe mac heb, als dat goed is gedaan installeer ik daarna de verschillende onderdelen opnieuw, vanuit mijn Time Machine backup

– een clean install met time machine, waarin ik aangeef welke onderdelen opnieuw moeten worden geïnstalleerd.

maakt dit een verschil?

Bijdrager
    fred44nl

je kunt uit een TM-backup geen programma’s opnieuw installeren.

je dient de benodigde programma’s vanaf internet te halen en daarna op de gebruikelijke wijze installeren.

dat is iets heel anders dan terughalen uit de backup, want dan krijg je ook eventuele ongewenste zaken weer mee terug.

dit verhaal geldt niet voor data, zoals foto’s, films, tekstdocumenten, etc.etc.

die kun je door Migratieassistent of handmatig terug (laten) halen.

maar waarom is jouw Mac eigenlijk traag ??

draai es Etrecheck en plaats hier het rapport:)

Bijdrager
    GoeieDag

Het komt blijkbaar slecht aan bij jou, dus dan maar wat duidelijker: het probleem van een trage Mac ga je niet te lijf met de Windows manier van een ‘clean install’. Kost je veel te veel tijd en gedoe, en je weet nog steeds niet waarom ie traag is.

Dus beter is het de boosdoener van het traag worden op te snorren.

Daarom wordt een EtreCheck rapport gevraagd.

Bijdrager
    koen

Kun je via de Migratieassistent ook je KeyChain paswoorden terug halen?

Bijdrager
    Plankierkaarter

Eteececk heb ik gedaan, geen major issues, komt alleen uit dat 2 virusscanners heb 😊

Moderator
    Night

Wordt ie steeds langzamer met elke macOS update? Dat klinkt logischer.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Plankierkaarter op 20 augustus 2019 om 13:28</p>
    Eteececk heb ik gedaan, geen major issues, komt alleen uit dat 2 virusscanners heb 😊

het kan dan wel zijn, dat je geen major issues hebt, maar 2 virusscanners vind ik nog al een dingetje. misschien kun je die er eens afgooien en dan kijken hoe het gaat.

Bijdrager
    Plankierkaarter

Wel, nu je het zegt: ja. Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Mij klinkt dat niet logischer 😉 maar ik ben dan ook allesbehalve een expert 😊

Bijdrager
    TheBigZ

Kun je dat EtreCheck overzicht eens hier plaatsen?

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>Plankierkaarter op 20 augustus 2019 om 17:58</p>

Dan kun je de interpretatie van het EC rapport beter overlaten aan de experts 🤓

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Plankierkaarter op 20 augustus 2019 om 17:58</p>
    Wel, nu je het zegt: ja. Wat zou dit kunnen veroorzaken?

één virusscanner kan voor vertraging zorgen.

twéé virusscanners doen dat zeker.

daarbij komt, dat je je ook nog kunt afvragen of een virusscanner bij gebruik van MacOS zinvol / nodig is.

Bijdrager
    Plankierkaarter

Hier is het rapport.

Ik heb AVG en CleanMyMac staan, AVG heb ik intussen verwijderd.

EtreCheck version: 5.3.3 (5036)

Report generated: 2019-08-20 19:47:29

Download EtreCheck from https://etrecheck.com

Runtime: 21:22

Performance: Poor

Sandbox: Enabled

Full drive access: Disabled

Problem: Computer is too slow

Major Issues:
    Anything that appears on this list needs immediate attention.

More than one antivirus app – This machine has multiple antivirus apps installed.

Minor Issues:
    These issues do not need immediate attention but they may indicate future problems or opportunities for improvement.

Clean up – There are orphan files that could be removed.

Unsigned files – There are unsigned software files installed. They appear to be legitimate but should be reviewed.

Limited drive access – More information may be available with Full Drive Access.

Hardware Information:
    iMac (21.5-inch, Late 2013)

iMac Model: iMac14,1

1 2,7 GHz Intel Core i5 (i5-4570R) CPU: 4-core

8 GB RAM – Upgradeable

BANK 0/DIMM0 – 4 GB DDR3 1600  ok

BANK 1/DIMM0 – 4 GB DDR3 1600  ok

Video Information:
    Intel Iris Pro – VRAM: 1536 MB

iMac 1920 x 1080

Drives:
    disk0 – APPLE HDD HTS541010A9E662 1.00 TB (Mechanical – 5400 RPM)

Internal SATA 3 Gigabit Serial ATA

disk0s1 – EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB

disk0s2 [APFS Container] 1000.00 GB

disk1 [APFS Virtual drive] 1000.00 GB (Shared by 4 volumes)

disk1s1 – i**c (APFS) (Shared – 639.13 GB used)

disk1s2 – Preboot (APFS) [APFS Preboot] (Shared)

disk1s3 – Recovery (APFS) [Recovery] (Shared)

disk1s4 – VM (APFS) [APFS VM] (Shared – 5.37 GB used)

disk2 – LaCie P9233 6.00 TB

External USB 5 Gbit/s USB

disk2s1 – EFI [EFI] 315 MB

disk2s2 – T**********e (Journaled HFS+) 6.00 TB (1.29 TB used)

disk3 – LaCie P9223 Slim 500.11 GB

External USB 5 Gbit/s USB

disk3s1 – L***e (Journaled HFS+) 400.09 GB (57.45 GB used)

disk3s2 – L*********E (MS-DOS FAT32) 100.02 GB (19.81 GB used)

Mounted Volumes:
    disk1s1 – i**c

1000.00 GB (Shared – 639.13 GB used – 354.73 GB free)

APFS

Mount point: /

disk1s4 – VM [APFS VM]

1000.00 GB (Shared – 5.37 GB used – 354.73 GB free)

APFS

Mount point: /private/var/vm

disk2s2 – T**********e

6.00 TB (1.29 TB used – 4.71 TB free)

Journaled HFS+

Mount point: /Volumes/T**********e

disk3s1 – L***e

400.09 GB (57.45 GB used – 342.64 GB free)

Journaled HFS+

Mount point: /Volumes/L***e

Owners enabled: No

disk3s2 – L*********E

100.02 GB (19.81 GB used – 80.19 GB free)

MS-DOS FAT32

Mount point: /Volumes/L*********E

Network:
    Interface en0: Ethernet

Interface en6: iPad

Interface en5: iPhone

Interface en1: AirPort

802.11 a/b/g/n/ac

Interface en4: Bluetooth PAN 3

Interface bridge0: Thunderbolt Bridge

Interface en7: TomTom GO 5100

Interface en8: TomTom GO 5101

Interface en9: iPod

System Software:
    macOS Mojave 10.14.6 (18G87)

Time since boot: About a day

Notifications:
    Notifications not available without Full Drive Access.

Security:
    Gatekeeper: Enabled

System Integrity Protection: Enabled

Antivirus apps: CleanMyMac and AVG

Unsigned Files:
    Launchd: /Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Resources/com.oracle.java.Helper-Tool.plist

Executable: /Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Resources/Helper-Tool

Details: Exact match found in the whitelist – probably OK

Launchd: ~/Library/LaunchAgents/com.koingosw.MacCleanse4Helper.Reminder.plist

Executable: ‘~/Library/Application Support/com.koingosw.MacCleanse/MacCleanse 4 Helper.app’ –args -QuerySuggestRun

Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.microsoft.office.licensing.helper.plist

Executable: /Library/PrivilegedHelperTools/com.microsoft.office.licensing.helper

Launchd: ~/Library/LaunchAgents/com.koingosw.maccleansehelper.MonitorTrash.plist

Executable: ‘~/Library/Application Support/com.koingosw.MacCleanse/MacCleanse Helper.app’ –args -TrashChanged

Launchd: /Library/LaunchAgents/com.avg.userinit.plist

Executable: /Applications/AVGAntivirus.app/Contents/Backend/hub/userinit.sh

Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.avg.init.plist

Executable: /Applications/AVGAntivirus.app/Contents/Backend/hub/init.sh

Launchd: ~/Library/LaunchAgents/com.koingosw.MacCleanse4Helper.TrashWatcher.plist

Executable: ‘~/Library/Application Support/com.koingosw.MacCleanse/MacCleanse 4 Helper.app’ –args -TrashChanged

Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.oracle.java.Helper-Tool.plist

Executable: /Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Resources/Helper-Tool

Launchd: /Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Resources/com.oracle.java.Java-Updater.plist

Executable: /Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Resources/Java Updater.app/Contents/MacOS/Java Updater -bgcheck

Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.avg.update.plist

Executable: /Applications/AVGAntivirus.app/Contents/Backend/scripts/update/update.sh

Launchd: /Library/LaunchAgents/com.oracle.java.Java-Updater.plist

Executable: /Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Resources/Java Updater.app/Contents/MacOS/Java Updater -bgcheck

Launchd: /Library/Application Support/AVGHUB/com.avg.hub.app/Contents/scripts/com.avg.hub.schedule.plist

Executable: /Library/Application Support/AVGHUB/com.avg.hub.app/Contents/scripts/schedule.sh –ttl 14400

Launchd: ~/Library/LaunchAgents/ws.agile.1PasswordAgent.plist

Executable: ~/Library/Application Support/1Password/Agent/1PasswordAgent.app/Contents/MacOS/1PasswordAgent

Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.avg.hub.schedule.plist

Executable: /Library/Application Support/AVGHUB/com.avg.hub.app/Contents/scripts/schedule.sh –ttl 14400

Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.google.GoogleML.plist

Executable: /Library/Google/GoogleML/GoogleML.bundle/Contents/MacOS/googleml-modwatch

Launchd: ~/Library/LaunchAgents/com.koingosw.maccleansehelper.CleanupReminder.plist

Executable: ‘~/Library/Application Support/com.koingosw.MacCleanse/MacCleanse Helper.app’ –args -QuerySuggestRun

Kernel Extensions:
    /Library/StartupItems/DoubleCommand

DoubleCommand.kext (1.7 – SDK 10.8)

/System/Library/Extensions

EyeTVAfaTechHidBlock.kext (1.1)

EyeTVCinergy450AudioBlock.kext (1.1)

EyeTVCinergyXSAudioBlock.kext (1.1)

EyeTVEmpiaAudioBlock.kext (1.1)

EyeTVVoyagerAudioBlock.kext (1.1)

Startup Items:
    DoubleCommand Path: /Library/StartupItems/DoubleCommand

System Launch Agents:
    [Not Loaded] 16 Apple tasks

[Loaded] 173 Apple tasks

[Running] 110 Apple tasks

[Other] One Apple task

System Launch Daemons:
    [Not Loaded] 37 Apple tasks

[Loaded] 190 Apple tasks

[Running] 107 Apple tasks

[Other] 2 Apple tasks

Launch Agents:
    [Running] com.adobe.GC.AGM.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-05-16)

[Not Loaded] com.adobe.GC.Invoker-1.0.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-05-16)

[Not Loaded] com.avg.hub.plist (AVG Technologies CZ, s.r.o. – installed 2019-04-01)

[Loaded] com.avg.userinit.plist (? 3ed33f6f – installed 2019-05-07)

[Loaded] com.google.keystone.agent.plist (Google, Inc. – installed 2019-05-10)

[Loaded] com.google.keystone.xpcservice.plist (Google, Inc. – installed 2019-05-10)

[Loaded] com.intego.backupassistant.agent.plist (? f2f62dfd – installed 2014-08-27)

[Not Loaded] com.oracle.java.Java-Updater.plist (? 5d25fa41 – installed 2018-03-28)

Launch Daemons:
    [Loaded] com.adobe.agsservice.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-05-16)

[Loaded] com.adobe.fpsaud.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-07-29)

[Not Loaded] com.apple.installer.osmessagetracing.plist (Apple – installed 2019-07-29)

[Not Loaded] com.avg.hub.schedule.plist (? a81c8beb – installed 2019-04-01)

[Not Loaded] com.avg.hub.xpc.plist (AVG Technologies CZ, s.r.o. – installed 2019-04-01)

[Loaded] com.avg.init.plist (? b7d61217 – installed 2019-05-07)

[Other] com.avg.uninstall.plist (? 70fb3cd – installed 2019-05-07)

[Loaded] com.avg.update.plist (? 3d634b49 – installed 2019-05-07)

[Loaded] com.bjango.istatmenus-setapp.installerhelper.plist (Bjango Pty Ltd – installed 2018-07-25)

[Running] com.bjango.istatmenus.daemon.plist (Bjango Pty Ltd – installed 2018-12-12)

[Running] com.bjango.istatmenus.fans.plist (? 9a713d46 – installed 2018-12-12)

[Other] com.google.GoogleML.plist (? 1c408a2f – installed 2008-03-24)

[Loaded] com.google.keystone.daemon.plist (Google, Inc. – installed 2019-05-10)

[Running] com.intego.BackupAssistant.daemon.plist (? f4eb85c2 – installed 2014-08-27)

[Running] com.macpaw.CleanMyMac-setapp.Agent.plist (MacPaw Inc. – installed 2019-07-22)

[Loaded] com.microsoft.office.licensing.helper.plist (? 6d8cb30e – installed 2010-09-28)

[Not Loaded] com.oracle.java.Helper-Tool.plist (? e3fefdd2 – installed 2018-03-28)

User Launch Agents:
    [Loaded] com.adobe.ARM.***.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2014-04-15)

[Loaded] com.adobe.ARM.***.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2014-04-10)

[Running] com.bjango.istatmenus.agent.plist (Bjango Pty Ltd – installed 2018-12-12)

[Running] com.bjango.istatmenus.status.plist (Bjango Pty Ltd – installed 2018-12-12)

[Running] com.hp.devicemonitor.plist (HP Inc. – installed 2019-08-19)

[Loaded] com.koingosw.MacCleanse4Helper.Reminder.plist (? 0 – installed 2015-07-03)

[Loaded] com.koingosw.MacCleanse4Helper.TrashWatcher.plist (? 0 – installed 2015-07-03)

[Loaded] com.koingosw.maccleansehelper.CleanupReminder.plist (? 0 – installed 2015-05-02)

[Loaded] com.koingosw.maccleansehelper.MonitorTrash.plist (? 0 – installed 2015-05-02)

[Running] com.macpaw.CleanMyMac-setapp.HealthMonitor.plist (MacPaw Inc. – installed 2019-08-20)

[Running] com.setapp.DesktopClient.SetappAgent.plist (Setapp Limited – installed 2019-08-01)

[Running] com.setapp.DesktopClient.SetappLauncher.plist (Setapp Limited – installed 2019-08-01)

[Other] com.setapp.DesktopClient.SetappUpdater.plist (Setapp Limited – installed 2018-09-10)

[Running] ws.agile.1PasswordAgent.plist (? 0 – installed 2014-10-21)

User Login Items:
    GrowlLauncher (App Store – installed 2018-07-24)

(Modern Login Item – /Applications/Growl.app/Contents/Library/LoginItems/GrowlLauncher.app)

PopClip.app (App Store – installed 2018-07-24)

(Application – /Applications/PopClip.app)

BartenderStartAtLoginHelper-setapp (Surtees Studios Limited – installed 2019-01-24)

(Modern Login Item – /Applications/Setapp/Bartender.app/Contents/Library/LoginItems/BartenderStartAtLoginHelper-setapp.app)

CleanMyMac Menu.app (MacPaw Inc. – installed 2019-08-20)

(Application – /Applications/Setapp/CleanMyMac X.app/Contents/MacOS/CleanMyMac Menu.app)

SimpleTimerHelper (App Store – installed 2018-07-24)

(Modern Login Item – /Applications/SimpleTimer.app/Contents/Library/LoginItems/SimpleTimerHelper.app)

StartUpHelper (Spotify – installed 2019-05-19)

(Modern Login Item – /Applications/Spotify.app/Contents/Library/LoginItems/StartUpHelper.app)

Tunes Notifier Helper (App Store – installed 2019-03-28)

(Modern Login Item – /Applications/Tunes Notifier.app/Contents/Library/LoginItems/Tunes Notifier Helper.app)

Wallpaper Wizard.app (MacPaw Inc. – installed 2019-01-24)

(Application – /Applications/Wallpaper Wizard.app)

LoginItem (MacPaw Inc. – installed 2019-01-24)

(Modern Login Item – /Applications/Wallpaper Wizard.app/Contents/Library/LoginItems/LoginItem.app)

Internet Plug-ins:
    o1dbrowserplugin: 5.41.3.0 (? – installed 2015-12-16)

Google Earth Web Plug-in: 6.0 (? – installed 2018-07-24)

OfficeLiveBrowserPlugin: 12.3.6 (? – installed 2013-03-19)

Flip4Mac WMV Plugin: 2.3.8.1 (? – installed 2011-01-14)

AdobePDFViewerNPAPI: 11.0.23 (Adobe Systems, Inc. – installed 2018-07-24)

FlashPlayer-10.6: 32.0.0.238 (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-08-17)

Silverlight: 5.1.41212.0 (? – installed 2018-07-24)

Flash Player: 32.0.0.238 (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-08-17)

iPhotoPhotocast: 7.0 (Apple – installed 2011-11-06)

googletalkbrowserplugin: 5.41.3.0 (? – installed 2015-12-11)

SharePointBrowserPlugin: 14.1.2 (? – installed 2011-06-19)

AdobePDFViewer: 11.0.23 (Adobe Systems, Inc. – installed 2018-07-24)

VascoCardReaderPlugin: VascoCardReaderPlugin 3.2.3.2 (? – installed 2014-10-22)

JavaAppletPlugin: Java 8 Update 171 build 11 (? – installed 2018-07-24)

Audio Plug-ins:
    AppleTimeSyncAudioClock: 1.0 (Apple – installed 2019-05-21)

BluetoothAudioPlugIn: 6.0.14 (Apple – installed 2019-08-08)

AirPlay: 2.0 (Apple – installed 2019-08-08)

AppleAVBAudio: 760.6 (Apple – installed 2019-08-08)

BridgeAudioSP: 5.52 (Apple – installed 2019-08-08)

iSightAudio: 7.7.3 (Apple – installed 2019-08-08)

3rd Party Preference Panes:
    EarthDesk (installed 2018-07-24)

Flash Player (installed 2019-07-29)

Flip4Mac WMV (installed 2011-01-13)

Java (installed 2018-07-24)

Time Machine:
    Time Machine information not available without Full Drive Access.

6 local snapshots

Oldest local snapshot: 2019-08-19 21:21:34

Last local snapshot: 2019-08-20 18:18:11

Performance:
    System Load: 2.07 (1 min ago) 1.90 (5 min ago) 1.73 (15 min ago)

Nominal I/O speed: 3.89 MB/s

File system: 69.55 seconds

Write speed:  56 MB/s

Read speed:  57 MB/s

CPU Usage Snapshot:
    Type Overall

System 7 %

User 10 %

Idle 84 %

Top Processes Snapshot by CPU:
    Process (count) CPU (Source – Location)

Other processes 21.12 % (?)

SetappAgent 10.91 % (? – ~/Library/Application Support/Setapp/LaunchAgents/Setapp.app)

SetappLauncher 8.77 % (? – ~/Library/Application Support/Setapp/LaunchAgents/SetappLauncher.app)

cfprefsd 4.77 % (Apple)

com.apple.photos.ImageConversionService 4.01 % (Apple)

Top Processes Snapshot by Memory:
    Process (count) RAM usage (Source – Location)

com.apple.WebKit.WebContent (4) 753 MB (Apple)

com.apple.photos.ImageConversionService 617 MB (Apple)

EtreCheck 485 MB (App Store)

Safari 93 MB (Apple)

photolibraryd 91 MB (Apple)

Top Processes Snapshot by Network Use:
    Process Input / Output (Source – Location)

Other processes 12 MB / 18 MB (?)

com.apple.WebKit.Networking 14 MB / 722 KB (Apple)

SetappAgent 676 KB / 15 KB (? – ~/Library/Application Support/Setapp/LaunchAgents/Setapp.app)

SystemUIServer 0 B / 632 B (Apple)

routined 0 B / 0 B (Apple)

Virtual Memory Information:
    Physical RAM: 8 GB

Free RAM: 137 MB

Used RAM: 5.28 GB

Cached files: 2.59 GB

Available RAM: 2.72 GB

Swap Used: 60 MB

Software Installs (past 30 days):
    Install Date Name (Version)

2019-07-31 Gatekeeper Configuration Data (174)

2019-08-17 MRTConfigData (1.48)

2019-08-17 Adobe Flash Player

2019-08-20 EtreCheck (5.3.3)

Clean up:
    /Library/LaunchDaemons/com.avg.uninstall.plist

/Library/Application Support/AVGAntivirus/autouninstall/autouninstall.sh

Executable not found

Diagnostics Information (past 7 days):
    Directory /Library/Logs/DiagnosticReports is not accessible.

Enable Full Drive Access to see more information.

End of report

Bijdrager
    koen

MacCleanse en CleanMyMac in ieder geval meteen verwijderen. Dat soort apps doen vaker kwaad dan goed, zeker als je niet precies weet wat ze doen. Verder zie ik een hoop verouderde plug ins.

Probeer het ook eens met een verse gebruiker en kijk of je dan nog steeds problemen hebt.

Bijdrager
    fred44nl

naast 2 antivirusprogramma’s heb je ook nog MacCleanse

verwijder al die rommel maar es.

MacOS is geen Windows en heel goed instaat om zelf voor opruiming te zorgen, indien dat nodig  is.

Bijdrager
    Plankierkaarter

Ik dacht ik MacCleanse al eerder verwijderd had… ik zie het in ieder geval niet bij mijn programma’s staan.

een verse gebruiker, ok, met mijn eigen apple id?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Plankierkaarter op 20 augustus 2019 om 20:52</p>
    een verse gebruiker, ok, met mijn eigen apple id?

ja,ja, eigen apple id

Bijdrager
    GoeieDag

Als je een nieuwe gebruiker aanmaakt, kun je de Apple ID overslaan als optie. Nog beter.

Maar wat een zooi. En dan zeg jij “EtreCheck heb ik gedaan, geen major issues”. Terwijl EC zelf in het begin dit aangeeft: ‘Performance: Poor’.

Het valt op dat je blijkbaar wel een AVG installer hebt laten draaien, maar er nog allerlei zaken van AVG aanwezig zijn, en AVG processen draaien.

Met zoveel geïnstalleerde ellende lijkt me een clean install nog niet eens een slecht idee, maar zet dan zeker géén back-up terug.

Moderator
    Night

Gebruik Find Any File en zoek bv. op Cleanse. Dan zul je zien dat je er met alleen de app niet bent. Dat soort apps heeft zijn ‘zaden’ door heel macOS verspreid.

Bijdrager
    Plankierkaarter

Dus, het advies: alles opnieuw installeren?

Bijdrager
    koen

En een SSD.

Bijdrager
    Plankierkaarter

Sorry, wat is daar de meerwaarde van?

Bijdrager
    koen

Sneller en robuuster dan je huidige mechanische HD die al zes jaar oud is.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.