6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    lengerke

Clean install van macOS High Sierra: wat gebeurt er dan met de sleutelhanger?

Best mensen,

Ik ben van plan een clean install uit te voeren van macOS High Sierra. Ik heb een rijkelijk gevulde sleutelhanger daarop staan. iCloud sleutelhanger is geactiveerd.

Als ik de clean install gedaan heb, hoe krijg ik dan de sleutelhanger weer terug?

Hebben jullie nog ideeën voor de voorbereiding, zodat ik snel weer de zaak snel in de lucht heb daarna?

Alvast dank!

Bijdrager
    tarun

Als je je sleutelhanger synchroniseert met iCloud dan komen alle wachtwoorden netjes terug.

Bijdrager
    lengerke

Tarun, dank voor je snelle reactie.

Ik twijfelde een beetje omdat de wachtwoorden niet in iCloud worden opgeslagen. Maar dan komen ze gewoon via iCloud van mijn andere apparaten.

Mooi om daar nu zekerheid over te hebben.

Bijdrager
    McMeller

Goed om te weten, is dat alleen de wachtwoorden die in Safari zijn opgeslagen worden gesynchroniseerd, plus wifi-wachtwoorden, en de instellingen en wachtwoorden die je in Systeemvoorkeuren onder Internet-accounts hebt ingesteld. Wachtwoorden van bijvoorbeeld servers en AirPort-stations gaan niet naar iCloud.

Graag stel ik ook een vraag. Want hoewel ik bovenstaande goed begrijp, is de werking van iCloud-sleutelhanger mij altijd wat onduidelijk geweest. lengerke schrijft zelf dat wachtwoorden niet op iCloud worden bewaard, maar alleen worden gesynchroniseerd. Zoiets heb ik eerder gelezen, maar hoe werkt dat dan? Ik merk bijvoorbeeld wel eens, dat sleutelhanger-items na een herinstallatie niet direct binnenkomen. Dat gebeurt zodra ik een ander apparaat ontgrendel, en soms lijkt het openen van Safari de trigger om te gaan synchroniseren. Toch heb ik ook al regelmatig alle apparaten van een gebruiker eerst helemaal gewist, en daarna van scratch weer opgetuigd, waarna de wachtwoorden gewoon weer terugkwamen. Maar, ook wel eens meegemaakt dat er dan oude wachtwoorden bij zaten, die we kort voor de herinstallatie hadden gewijzigd, en op alle apparaten was bijgewerkt.

Bijdrager
    GoeieDag

<p class=”cite”>McMeller op 29 maart 2018 om 08:43</p>
    Want hoewel ik bovenstaande goed begrijp, is de werking van iCloud-sleutelhanger mij altijd wat onduidelijk geweest. lengerke schrijft zelf dat wachtwoorden niet op iCloud worden bewaard, maar alleen worden gesynchroniseerd. Zoiets heb ik eerder gelezen, maar hoe werkt dat dan?

Ik begreep bovenstaande juist niet. Want hoezo worden die ww niet in de cloud bewaard?

https://support.apple.com/nl-nl/HT204085

Moderator
    Night

Neem gewoon het zekere voor het onzekere: Sleep alle keychains (dus ook uit élke ‘map’ en van élke gebruiker) in een aparte folder en bewaar die ergens veilig. Na herinstallatie sleep je ze gewoon weer terug (of importeert ze).

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.