14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    ElTollo1978

Clean install of niet?

Ik heb een MacBook Pro (najaar 2011) die ik redelijk intensief gebruik (foto’s/video’s/etc). De laptop werd echter steeds langzamer en dus heb ik ‘met de hand’ een flinke cleanup in bestanden en programma’s gedaan.

Nu heb ik het idee dat het misschien wel goed is om een een hele schone nieuwe mavericks installatie er op te gooien, hij is nl nog steeds niet echt snel. Met Windows-machines werkte dit altijd wel nl. Een clean install per jaar was wel aan te raden…

Mijn vragen:
    1. Is dit voor Mac ook zo? Gaat zo’n clean install mij snelheidsvoordelen opleveren?
    2. Zo nee, wat kan ik nog meer doen om ‘m wat sneller te maken
    3. Zo ja: Hoe doe ik dat dan? Ik lees dingen over schijfbeheer en vervolgens opnieuw opstarten met een toetscombinatie, maar wie heeft hier ervaring mee?

Dank voor de antwoorden!

Bijdrager
    computer space

Ik denk dat vooral de 5400 toeren HD je opbreekt. Ik zou er een SSD instoppen, Samsung 840 pro bijvoorbeeld.

Bijdrager
    koen

Een clean install is meestal een laatste redmiddel, tenzij je HD naar de knoppen is. Kijk eerst eens naar je activiteiten weergave (staat in Programma’s -> Hulpprogramma’s) om te zien of er bepaalde processen zijn die veel CPU gebruiken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Videobewerking kan erg veel geheugen vragen, dus hoeveel RAM zit er in? En kijk eens op het moment dat de Mac traag aanvoelt ook eens in activiteitenweergave naar de HD activiteit of de ‘druk’ die op het RAM geheugen staat. Mavericks vraagt zelf al minimaal 2GB, maar ga er maar vanuit dat 3GB nodig is om het systeem soepel te laten lopen. De rest is dan voor de programma’s, maar zoals gezegd: met name videobewerking vraagt ook veel RAM en dat is nu dan misschien te weinig omdat sinds het uitkomen van jou Mac de eisen ook steeds groter zijn geworden van de hedendaagse programma’s.
    Standaard heeft de ‘late 2011’ 4GB en dat is toch wel een beetje te krap tegenwoordig. Dus als dat er in zit zou ik voordat je iets anders doet RAM er bij plaatsen. Officieel kan er volgens Apple max. 8GB in, maar het werkt ook met 2 modules van elk 8GB dus in totaal 16GB.

Als de CPU of het RAM zwaar wordt belast helpt een clean instal overigens niet als je daarna alles weer gaat installeren inclusief de oorzaak.
    Bij Windows werd de traagheid vaak veroorzaakt door iets wat inherent is aan het systeem en dus weinig met een tekort aan RAM etc. had te maken. OS-X heeft dat euvel niet en daarom moet je de oorzaak elders zoeken en is een clean instal een laatste redmiddel en geen ‘eerste hulp’.

Is dit voor Mac ook zo? Gaat zo’n clean install mij snelheidsvoordelen opleveren?

Uiteindelijk niet. Want als je alles weer terug zet ben je terug bij af en keert meestal het probleem ook terug.

Zo nee, wat kan ik nog meer doen om ‘m wat sneller te maken

Naast bovengenoemde tips (kijken in activiteitenweergave of meer RAM) kun je en hoef je niet veel te doen om een Mac snel te houden. Het enige wat je zo nu en dan (om de paar maanden b.v.) kan doen is de bevoegdheden herstellen met schijfhulpprogramma.

Het opruimen van je harde schijf versnelt een Mac per definitie niet, tenzij de schijf tot de nok toe vol was. Maar had je nog 5 a 10 GB of meer over dan heeft het verwijderen van bestanden geen zin als snelheid je doel is.

Bijdrager
    ElTollo1978

Dank voor de uitgebreide reacties! Wordt gewaardeerd!:)

Upgrade naar 8GB had ik al gedaan, maar nu ook maar gekozen voor de Samsung 840 Pro SSD van 750 GB…:)

Daar ga ik dan een clean install van Mavericks op doen en bestanden knal ik terug met de Time Machine.

SSD zal ’t wel gaan oplossen, dank voor de suggesties!(y)

Bijdrager
    ElTollo1978

Die SSD is dus echt BRILJANT, dit zou iedereen moeten doen:-D

Het is nog de 1TB versie geworden ook, voor € 400 heb ik gewoon een nieuwe MacBook, zo voelt ’t in ieder geval…8-)

Bijdrager
    Haike

Een SSD is alleen sneller bij opstartten verder scheelt het helemaal niet zoveel, behalve dan in de prijs…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zal zelfs niks van het opstarten merken want dat doe ik zelden. Bij grote bestanden zul je wel wat merken, maar of het de prijs waard is, dat betwijfel ik ten zeerste.

@ElTollo1978
    Vergeet niet dat hier sprake is van een clean instal en dat je performance verlies zult bemerken als je een tijdje verder bent. Niet omdat de SSD dan vol raakt, maar omdat performance verlies hoe klein ook inherent is aan een SSD.

Bijdrager
    Haike

Nee ik start ook bijna nooit op dus ik zal het verschil ook niet merken. Plus dat ik voor een veel lagere prijs veel meer opslag heb. Dat heb ik voor die tien sec dat ik die enkele keer dat ik wél moet opstarten, en langer moet wachten, wel voor over.:wink:

Bijdrager
    ElTollo1978

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ’t snelheidsverschil op alle fronten merk, van iPhoto en iMovie, iTunes, maar ook gewoon OS X wat veel sneller werkt. Wellicht hebben jullie dus andere ervaringen hoor, maar ik ben helemaal blij.:)

Bijdrager
    heliasje

als ik mijn wachtwoord vergeten ben in mijn macbook air 2012, helpt een clean install dan of vraagt die steeds opnieuw dat wachtwoord ? hoe gebeurt dit op een air ?

Bijdrager
    Haike

Dat hangt niet af van welk type mac je hebt, dat is een softwarematige aangelegenheid. En als je een zogenaamde schone installatie doet ben je alles kwijt, dus ook je oude vergeten wachtwoord. Dus eerst een back-up maken van alles wat je dan na installeren terug kan zetten!!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ElTollo1978 op 04 april 2014

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ’t snelheidsverschil op alle fronten merk, van iPhoto en iMovie, iTunes, maar ook gewoon OS X wat veel sneller werkt. Wellicht hebben jullie dus andere ervaringen hoor, maar ik ben helemaal blij.:)

Het is best mogelijk dat het sneller aanvoelt. Maar na verloop van tijd zit je (zeker als je alle software weer terug zet) weer op het oude niveau. Bij de ene Mac merk je dat eerder of beter dan bij de andere. Zo zal je bij een dual core CPU eerder vertraging ondervinden dan bij een quad core omdat je daar meer capaciteiten hebt. Je hebt dus meer ‘speelruimte’ als het ware.

Bijdrager
    Joffry

@EITolli 1978: Je hebt volkomen gelijk en ook op de duur, met meer software zal je altijd het snelheidsverschil blijven bemerken.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.