8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    bert1976

clean install nieuwe ssd

Hallo allen,

Ik ben van plan om een nieuwe ssd van 250gb aan te kopen (samsung evo 850) voor in mijn mac mini late 2012 met El capitan. Ik heb begrepen dat je best eerst je oude harde schijf kan klonen alvorens deze te installeren. In mijn mac mini zit een 500gb HD. Ik ga deze ssd enkel gebruiken voor snelheid, dus ik geef liever geen geld aan een 500gb. Hoe kan ik het best hierop mac osx installeren, zonder dvd want heb geen optical drive.

Ik heb nog wel 250gb vrij op mijn huidige hd, kan ik deze kan klonen op een ssd van 250gb?

Of zijn er andere en betere oplossingen?

Grts,

Bert

Bijdrager
    pruus

Een tip: zoek op deze site eens op SSD. En dan zie je links en adviezen te over.

Bijdrager
    computer space

kloon je toch enkel os en apps. Laat je rest op die hd.

Bijdrager
    Marcel

1. Koop huis voor SSD van Sjarkoon Quickstore portable voor € 12 en plaats de SSD erin (simpel)
    2. Maak een kopie van je HD met Carbon Copy Cloner gratis met volledige functies voor een aantal weken naar je SSD
    3. Plaats nu de SSD in je Mac mini en start.
    4. Je kan nu de HD uit de mini in het huis plaatsen en zo heb je er een externe HD bij
    5. Je kan ook de HD samen met de SSD in je Mac mini zetten, je moet daar wel een onderdeel bijkopen.

SSD instellingen
    Bij instellingen energie de vinkjes uitzetten Plaats harde schijven…..
    Schakel sluimerstand…
    Trim inschakelen via de terminal

Marcel

Bijdrager
    makasa

Clean install doen en eventueel via time machine zaken terugzetten die je wil. Clonen geven wel eens problemen met ssd’s.

Bijdrager
    Marcel

Time machine is natuurlijk ook een goede optie maar niet iedereen kan daar goed mee omgaan daarom is Carbon Copy Cloner veel gebruiks vriendelijker. Probeer het zelf maar eens, het werkt perfect. Alleen zou ik als ik Bert was voor de Samsung 850 EVO 500 gaan die uitstekend uit de test is gekomen en hij is in de aanbieding

Marcel

Bijdrager
    bert1976

Ik ga het volgens marcel zijn manier doen. Ik heb beslist om een samsung 850 evo 250gb te kopen en ook 16gb geheugen.

Moet ik ook nog een extra sata III kabel kopen om deze ssd ten volle kunnen gebruiken, of gewoon de 5400 van mijn mac mini blijven gebruiken?

Bijdrager
    Marcel

Ik gebruik de kabel die in de mini zit voor de SSD en de HD uit de mini met de behuizing gaat via USB in de mini. Voor 16 GB raad ik je deze site aan , je kan de gegevens invullen en dan ziet dan de compatibele geheugen.

http://eu.crucial.com/eur/en

Bij mij zit er Crucial Apple 16 GB SODIMM DDR3-1600 2×8 in en draait probleemloos. De 8 GB staat via marktplaats te koop

Crucial is ook te koop bij Coolblue.

Die van de sata kabel en 5400 mini snapte ik niet zo goed maar ik kom net van een feestje…..

Marcel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.