8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Fabfacee

Clean install mavericks

Beste allen,

Ik heb op dit moment Mavericks draaien op mijn MacbookPro en wil een clean install doen om alles weer wat sneller te laten draaien. Met Lion heb ik dit al een aantal keer eerder uitgevoerd. Ik heb van alle bestanden/programma’s die ik belangrijk vindt een back-up gemaakt op een externe harde schijf. Nu wilde ik net als bij Lion de computer opstarten met CMD+R, de harde schijf formatteren in het schijfhulpprogramma, en daarna het systeem opnieuw installeren via internet en mijn Apple ID. Toen ik dit deed zag ik bij het Schijfhulpprogramma naast mijn harde schijf nog een ‘Mavericks disk’ staan. Welke moet ik formatteren? Of moet ik, zoals ik op veel websites lees eerst een USB-disk aanmaken van Mavericks?

Alvast dank.

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik snap hier niets van.
    Hoezo draait de Mac na een paar maanden niet meer goed?
    Normaal is een clean install bij een Mac niet nodig. Zelfs niet na jaren gebruik.
    Tenzij je het systeem naar de filistijnen hebt geholpen natuurlijk.:roll:

Bijdrager
    Fabfacee

Beste Dick,

Het systeem is verre van naar de filistijnen, gelukkig maar.
    Op mijn eigen computer heb ik nog nooit een ‘clean install’ gedaan, bij familieleden wel (in Lion en omdat het systeem daar niet meer goed draaide). Ik draai inmiddels al op mijn derde Mac na 7 jaar Apple plezier en steeds met een time-machine kopie het hele systeem overgezet. En nu dacht ik om in mijn vakantie mijn eigen systeem eens op te frissen na al die jaren.
    En tweede reden is dat ik komende week bij LJS (Apple reseller in Den Haag) een SSD geheugen in ga laten bouwen. Het leek mij een fijn idee om vanwege die reden ook met een ‘schoon’ systeem verder te gaan.

Bijdrager
    GoeieDag

Die ‘Mavericks disk’ is gewoon de DMG met de 10.9 installer die ergens op je HD staat.
    Als je die installer nou even op een usb stick zet, dan moet het helemaal lukken wat jij wilt.

Bijdrager
    makasa

3de Mac in 7 jaar. Mijn 7 jaar oude Mav drasit nog steeds erg goed. Nu op Mavericks. Waarom zoveel Mac’s?

Bijdrager
    penseel

Opnieuw opstarten met alt toets ingedrukt houden. Dan kiezen voor de recovery schijf dan kiezen voor op nieuw installeren.
    Voor de usb stick, http://www.appletips.nl/10-9-os-x-mavericks-installatie-usb-stick-maken/

Inactief
    Anoniem

Het is al zo vaak hier gezegd, je kunt beter je tijd gebruiken om uit te vogelen waarom je Mac trager is. Als je een clean install doet en daarna alles terugzet heb je grote kans dat de oorzaak van je trage Mac er nog steeds opstaat. Bijvoorbeeld een verouderde plugin of app. Kijk eens in het programma activiteitenweergave of er een proces is dat veel CPU gebruikt.

Bijdrager
    Gnuus

Als je in de loop der jaren honderden onzinnige programma’s hebt geinstalleerd, zoals ik dus, staat je systeem ook vol met onzin die de werking behoorlijk kunnen verzieken. Dan is een clean install sneller gedaan dan alle overbodige files op te sporen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.