11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Bobto

Clean install Mavericks vanaf USB-stick lukt niet

Ik heb sinds twee weken een nieuwe MacBook Air en wil mijn oude MacBook Pro 3,1 aan mijn vriendin geven. Om de machine weer wat soepeler te maken wilde ik een clean install van Mavericks uitvoeren. Ik heb mijn harde schijf gewist en ik heb Mavericks op een USB-stick gezet. Dit omdat mijn Superdrive al een tijdje kapot is. Het installeren van Mavericks lijkt goed te gaan, totdat het scherm heel lang blijft hangen op de melding ‘Ongeveer een seconde resterend’. Hierna krijg ik de melding ‘Er is iets misgegaan in de voorbereiding van de installatie’. Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen?

Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    SunKeeper

Een oorzaak die voor de hand ligt is dat de stick niet juist is voorbereid en een installatie ervan niet mogelijk is. Probeer de stick opnieuw te maken. Let op dat een stick als installatiebron niet door Apple is ondersteund.

Als dat het niet oplost is het een kwestie van Snow Leopard installeren (als die niet hebt, koop er eentje in de Apple Store, klik ) vervolgens combo-update 10.6.8 eroverheen en dan via de Mac App Store OS X 10.9 Mavericks installeren.

Uiteraard heb je voor bovenstaande een DVD-speler nodig, dus vraag daarvoor in het rond bij kennissen/familie of je die kunt lenen. Anders een Samsung-spelertje aanschaffen, voor een paar tientjes heb je al een goede. Gek genoeg zijn die heel goed compatible met de Mac, zelfs ervan opstarten gaat prima.

Bijdrager
    defores

Je kan gewoon een clean install via internet uitvoeren.
    Opstarten via hestel schijf, dan eerst schijf wissen en vervolgens installeren … echt heel simpel.
    Waarom moeilijk doen via USB en weet ik wat?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, het gaat hier om een MacBook Pro uit 2007, deze heeft geen Internet Recovery. (alleen 2011 modellen en nieuwer)

Voorbeeld van een externe DVD-speler: https://www.megekko.nl/product/189641/
    Alle winkels.

Voor € 30,- thuisbezorgd en al. Op factoren betrouwbaarheid/laagste prijs is dit de beste webwinkel.

Bijdrager
    Maurits

Onder Mavericks moet je de bootable USB installier iets anders maken dan voorheen.
    Nu met een script, en niet alleen de InstallESD.dmg op de usb disk zetten.
    zie http://support.apple.com/kb/HT5856 en http://www.macworld.com/article/2056561/how-to-make-a-bootable-mavericks-install-drive.html
    Heb je geen werkende mac meer, dan moet je even lenen lijkt me…
    Maar aangezien je wel kan opstarten van de USB disk lijkt me dat het process toch wel goed gegaan is.
    Nog een keer proberen? (en verfify disk voor je installeerd met disk utility)

Daarom tip 2:
    als de tijd fout staat (vorige jaar) komen er ook problemen voor met ‘ongeldige installatie pakketten’ (volgens jouw mac is het ondertekend in de toekomst) zie:
    http://support.apple.com/kb/TS5307

Bijdrager
    Bobto

De tip over de tijd en datum had ik ook al ergens gelezen maar een aanpassing daarvan mocht niet baten. Hij start inderdaad wel gewoon op. Ik de USB al verschillende keren opnieuw aangemaakt. Twee keer via commands in de terminal en een paar keer via Diskmaker X. Elke keer geeft hij echter dezelfde foutmelding. Nog andere mogelijke oplossingen voordat ik overga tot het aanschaffen van een externe dvd-speler?

Bijdrager
    defores

@sunkeeper, 2011?

Ik heb hier een iMac en MBA van 2011 en daar werkt het prima mee.

Bijdrager
    SunKeeper

Klopt, dat zeg ik toch ook?

De TS heeft echter een iets oudere Mac, waar het niet mee werkt.

Bijdrager
    feek

Dit probleem over de laatste ‘seconden’ komt vaker voor. Heel erg geduld hebben dus. Bij sommige gaat de installatie na enkele minuten verder en soms uren. Bij mij duurde de laatste seconde ruim drie kwartier!

Niet de installatie afbreken en/of opnieuw opstarten tijdens deze laatste seconde, maar wachten.

Bijdrager
    Multimediaknaller

Wat Feek beschrijft klopt, wat de iMac en of USB stick op dat moment dan aan het doen is?

Bijdrager
    Beech

Geduld is een schone zaak. Bij mij duurde de 1 seconde een half uur. Maar na de clean install doet mijn oude printer het niet die aangesloten is via een AE is aangesloten. Keurig de drivers opnieuw geĂ¯nstalleerd, in printervoorkeuren wordt ook aangegeven dat de printer het doet en dat ie even later klaar is, maar geen print! Ook doet mijn DVD-speler het niet. Daarom heb ik opgestart via een externe schijf waar een kloon van de ML-situatie op staat die ik geupgraded heb naar Mavericks en dan werkt alles naar behoren.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.