13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Rholerio

Clean install MacBook Air? iLife behouden!

Beste Apple Fans,

Mijn vader heeft een MacBook Air en wil graag een clean install doen maar hier wil die wel iLife bij behouden. Ik weet dat mensen gaan zeggen Time Machine Back-up maar dit wil die niet! Zijn er andere oplossingen?

Mvg Jannes,

Bijdrager
    joshuaq1992

Een clean install betekent dat je vanaf nul (fabrieksinstellingen) begint. Je kunt hier, voor zover ik weet, niets “behouden”.
    Ik neem aan dat je bedoelt dat je vader de programma’s van iLife wilt behouden. Deze kun je toch nadien ook installeren?

Indien het om losse files gaat: zorg gewoon dat je die van te voren backupt op een ext hdd of een usbtje.

Bijdrager
    Rholerio

Hij wil gewoon een volledige clean install met de programma’s van iLife net zoals je het kreeg bij aankoop. Hij heeft er dus ook geen installatie dvd’s bijgehad. Weet iemand überhaupt hoe ik een clean install doe zonder dvd’s of usb? (Moet natuurlijk usb want heb geen superdrive!)

Bijdrager
    fred44nl

welk system staat er op ??
    Snow Leopard
    Lion
    Mountain Lion

Bijdrager
    wynand

Ilife wordt meegeleverd met een nieuwe Mac. Dus alleen met de originele dvd of usb stick die met je Mac is meegeleverd kan je opnieuw ilife installeren bij een clean install.

Bijdrager
    jobz

Je kunt toch alleen je applicaties van de time machine halen?
    Ik zou eerst vragen: Welk OS heb je? Waarom clean install. Waarom niet een deel back-uppen via Time Machine? Waar staat je gekochte software (DVD, App store) etc.

Bijdrager
    Rholerio

2012 versie met Lion word niet geleverd met USB of DVD. Hij heeft er teveel troep opstaan en wil weer met een schone mac beginnen!

Bijdrager
    jobz

Alternatief: ik zou zeggen: haal dan gewoon de troep eraf en laat staan wat je houden wilt.

En anders dit?
    Restoring iLife applications after Internet Restore of OS X Lion or OS X Mountain Lion

If you erase install OS X Lion or OS X Mountain Lion on a new Mac that shipped with OS X Lion or OS X Mountain Lion installed, you can download iPhoto, iMovie, and GarageBand from the Mac App Store.

After installation, start (up) from OS X.
    Double-click the App Store icon in the dock.
    Enter your Apple ID and password.
    Click Purchases.
    If you haven’t previously accepted your bundled iLife applications within the Mac App Store, you should see your iLife applications appear in the Accept portion of the screen. Click Accept.
    You may be asked for your Apple ID and password once again. Your iLife applications now move to the Purchased section. These applications are part of the software that came with your Lion based computer. Your account will not be charged for them. Click Install to complete installation of your applications.

Bijdrager
    fred44nl

je kunt met Cmd + R de recovery partitie benaderen:
    http://www.wikihow.com/Reinstall-Os-X-Lion

met het programma Recovery Disk Assistant kun je een bootable usb-stick maken.
    als je daar van opstart, kun je verder met het schijfhulpprogramma.
    zorg je wel voor een goeie backup ??

Bijdrager
    puchelaar

Klinkt als een oud-Windows gediende, waar je om de zoveel tijd je rotzooi loost door een clean-install, waardoor meteen je machine weer sneller aanvoelt.

Ik zou toch een complete TimeMachine backup draaien, dan een clean install, en dan met de migratie-assistent de programma’s en gegevens terugzetten die je hebben wilt.

Inactief
    Anoniem
    jobz op 15 augustus 2012

Alternatief: ik zou zeggen: haal dan gewoon de troep eraf en laat staan wat je houden wilt

Yep. Als je huis een zooitje is ga je toch ook opruimen, ipv verhuizen?

Bijdrager
    puchelaar

@ koen: Maar als je je huis nou heel snel zou kunnen opruimen door alles geautomatiseerd naar buiten te schuiven op een aanhanger, en dan alleen dat terug te zetten dat je hebben wilt terwijl de rest automatisch naar de stort gereden wordt… Da’s toch best snel opruimen, en misschien wel sneller dan dat eruit pikken dat je niet meer wilt…

Bijdrager
    jobz

Precies, dat kan met time machine, maar dat lusten ze niet :grin:. Maar alles weghalen en wat je wilt rerugzetten is alleen handig als
    rommel>niet/rommel

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.