24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    ReneSegers

Clean install El Capitan voorbereiden

Omdat onze MacBook Pro (2011) ondertussen behoorlijk traag is geworden wil ik een keer een clean install doen (El Capitan staat er op).

Ik wil deze handleiding gebruiken. Maar ik heb een paar vragen:

1. voor de zekerheid wil ik even de foto’s en muziek apart backuppen. Maar waar staat de fotobibliotheek sinds iPhoto vervangen is door Foto’s?

2. er staan niet heel veel programma’s op, maar ik weet wel van Office dat die na een clean install het als een nieuwe computer ziet en vraagt om een license key. Ik heb hier en daar opmerkingen van mensen gevonden dat je Microsoft kunt bellen voor een nieuwe license key. Iemand ervaring mee?

3. mail, contacten, notities, herinneringen, bookmarks enz staan op iCloud, dus zal dan geen punt zijn om alles terug te zetten na clean instap toch?

4. is er verder nog iets waar we rekening mee moeten houden?

Alvast heel veel dank!

Bijdrager
    abbenhui

1. op dezelfde plaats: in de map afbeeldingen. het heet daar ook Foto’s -bibliotheek.
    2. als je Office van de App store hebt heb je geen licensekey nodig. Als je het los gekocht hebt werkt in vrijwel alle gevallen de oorspronkelijke. Mocht het echt mis gaan: telefonisch activeren is een fluitje van een cent.
    3. Dat klopt. En bovendien: je hebt toch ook wel een Time Machine backup? Ik weet trouwens niet zeker of al je mails op iCloud staan; in elk geval de mails van je iCloud adres. Ga even op zeker: kopieer uit ~bibliotheek de map MAIL. Daar zit echt alles in, ook je accounts.
    4. Ik kan het even niet verzinnen.

Bijdrager
    ReneSegers

Veel dank voor de reactie!

1. ik keek met mn neus kennelijk, idd gevonden. Wel curieus dat daar ook nog steeds een iPhoto-bibliotheek in staat. Is dat dan eigenlijk gewoon dubbel? Die Foto’s is 160GB en de iPhoto 150GB…

2. ok dan is dat risico nihil, fijn

3. ja we hebben een TimeMachine backup. Voor de zekerheid zal ik nog even die mail-map backuppen

Bijdrager
    Joid

4. Hou er rekening mee dat een clean install niet heel veel snelheidswinst gaat opleveren. Je Mac is immers geen Windows machine. Wil je echt snelheidswinst hebben, overweeg dan een upgrade van je geheugen en/of een SSD schijf.

Bijdrager
    abbenhui

Wel curieus dat daar ook nog steeds een iPhoto-bibliotheek in staat.

Die kun je ook ongestraft weggooien.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    ReneSegers

4. Hou er rekening mee dat een clean install niet heel veel snelheidswinst gaat opleveren. Je Mac is immers geen Windows machine. Wil je echt snelheidswinst hebben, overweeg dan een upgrade van je geheugen en/of een SSD schijf.

Dank voor deze tip! Ik zou idd de clean instap voornamelijk doen omdat de Mac traag is. Hij was al best traag, maar sinds de update naar El Capitan is ie nog trager. Ik heb al allerlei quick wins geprobeerd: PRAM/NVRAM reset, SMC reset, safe boot opstarten, cahes verwijdert, enz. Eigenlijk werd ie daarna alleen maar trager.

Een SSD-schijf heb ik idd al eens overwogen. Waar moet ik dan aan denken qua prijs?

Werkgeheugen is tweemaal 2GB. Wat zou een upgrade kunnen zijn? En hoe groot is dan de investering?

Wil bovenstaande dingen dan wel afwegen tegen wat de Mac nog waard is na 5 jaar…

Bijdrager
    abbenhui

Gegeven de dingen die je al geprobeerd hebt (en het resultaat daarvan 😄) zou ik iig gewoon die clean install even doen.
    Zo ontzettend veel werk is het nou ook weer niet en dan sluit je alles uit.

Vwb de SSD: als je veel van je data op een ext HHD kunt zetten heb je voor apps e.d. aan 250 GB meer dan genoeg. Ik denk dat je dan voor 150 euro een heel eind komt.
    Samsung bij BOL

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  abbenhui.

Bijdrager
    GastonM

Bijdrager
    GoeieDag

Waarin uit zich dat ‘traag’? Veel standballen? Heb je de status van de HD al gecheckt?

Bijdrager
    ReneSegers

Waarin uit zich dat ‘traag’? Veel standballen? Heb je de status van de HD al gecheckt?

Ja heel veel strandballen. Ik heb idd al HD-check gedaan, althans Schijf EHBO als je dat bedoelt?

Bijdrager
    ReneSegers

Ik weet trouwens niet zeker of al je mails op iCloud staan; in elk geval de mails van je iCloud adres. Ga even op zeker: kopieer uit ~bibliotheek de map MAIL. Daar zit echt alles in, ook je accounts.

Heb, om dit uit te proberen, even die map “Mail” op externe HD gezet en daarna op andere MacBook (Air) een schone account aangemaakt en die map “Mail” in de Library gezet. Ik hoopte dat als ik dan Mail zou openen direct alles zo zou zijn als op de MacBook, maar Mail vraagt om een account aan te maken.

Hoe kan ik er voor zorgen dat Mail snap dat ie uit die map in de Library moet putten?

Bijdrager
    abbenhui

Mmmm… In de map Mail moet (onder V2 of V3) een map Maildata zitten met al je account info.
    Staat die er wel?

Bijdrager
    ReneSegers

Mmmm… In de map Mail moet (onder V2 of V3) een map Maildata zitten met al je account info.
    Staat die er wel?

Ja die staat in V2 en daarin zit 1 bestand dat heet ‘accounts.plist’

Bijdrager
    abbenhui

Dan heb ik geen beter antwoord dan: zo zou het moeten werken.
    Opnieuw opstarten nog een optie?

Bijdrager
    ReneSegers

Opnieuw opstarten nog een optie?

Nope, hij blijft vragen om een mailaccount aan te maken…

Bijdrager
    ReneSegers

Heb net nog geprobeerd ook de mail preferences plist in de preferences map te zetten, maar helaas mag dat ook niet baten.

Iemand nog een tip?

Bijdrager
    ReneSegers

En ook de andere locatie voor mail die ik online vond (in containers) werkt niet. Mail blijft vragen om een mailaccount in te voeren en doet dus alsof hij een nieuw programma is.

Als ik dit nu niet voor elkaar krijg dan durf ik niet te beginnen aan een clean install.

Ik hoop dat iemand nog kan helpen

Bijdrager
    GoeieDag

Het moet zo kunnen werken. Maar ik vermoed dat er een andere versie van het OS en/of Mail op de MBA staat; klopt dat?
    En als je gewoon ff een mail-account configureert, misschien dat ie dan wel de rest ziet?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    ReneSegers

Het moet zo kunnen werken. Maar ik vermoed dat er een andere versie van het OS en/of Mail op de MBA staat; klopt dat?

Nee allebei El Capitan…

En als je gewoon ff een mail-account configureert, misschien dat ie dan wel de rest ziet?

Net geprobeerd, lukt ook niet. Mijn iCloud account komt er keurig op te staan (omdat ik die configureer om langs die stap te komen), maar daar blijft het dan vervolgens bij

Bijdrager
    abbenhui

Ik ga er even van uit dat het imap accounts zijn; wanneer je dan toch de accounts opnieuw aanmaakt zou je lig de berichten die op de server staan weer binnen moeten krijgen.
    Daarna zou je de berichten die je “Op de Mac” bewaard hebt in Mail moeten kunnen importeren vanuit die oude MAIL-map

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  abbenhui.

Bijdrager
    ReneSegers

Ik ga er even van uit dat het imap accounts zijn; wanneer je dan toch de accounts opnieuw aanmaakt zou je lig de berichten die op de server staan weer binnen moeten krijgen.
    Daarna zou je de berichten die je “Op de Mac” bewaard hebt in Mail moeten kunnen importeren vanuit die oude MAIL-map

Ja eens, is ook een prima methode, maar ik vind het toch altijd jammer als je van die geimporteerde postbussen hebt staan. Het is een afweging tov wel of niet clean install en ik geloof dat mijn vrouw er al niet meer aan wil op deze manier…:-s

Case closed denk ik. Heel veel dank voor alle tips en hulp!

Bijdrager
    abbenhui

Laatste opmerking dan: als die postbussen eenmaal geïmporteerd zijn kun je ze vanuit “geïmporteerd” wegslepen naar “Op mijn Mac”.
    Daarna kun je de postbus “Geïmporteerd” gewoon weggooien.

Bijdrager
    ReneSegers

Laatste opmerking dan: als die postbussen eenmaal geïmporteerd zijn kun je ze vanuit “geïmporteerd” wegslepen naar “Op mijn Mac”.

Ja snap ik, maar dan is het dus lokaal geworden

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.