4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    BATTAL

Clean install

Goedemorgen (gaap) mensen,

Talloze topics over backups maken, maar toch nog even een vraagje. Ik heb een Powerbook G4 met 1Ghz en ik wil (lees: moet) nu echt mijn systeem updaten van 10.3.9 naar 10.5. Ik heb maar even een backup gemaakt van mijn bestanden (eigenlijk de gehele gebruikersmap, programma’s map en voor de zekerheid mijn bibliotheek, ik hoor graag als dit onvoldoende is). Mijn just-in-case-i’m-on-the-wrong-track vraagjes:

– Ik had geen backup programma, dus ik heb gewoon alles geklikt en gesleept naar mijn externe drive, moet goed komen toch?
    – Nu wil ik mijn gecopieerde bestanden verwijderen uit mijn mac om wat meer ruimte te creeeren en alles wat ik nog denk nodig te hebben ga ik gewoon koud terugzetten vanaf mijn externe drive na installatie van 10.5, kan dat?
    – Stiekem wil ik eigenlijk toch mijn mails niet verwijderen van het systeem omdat ik bang ben dat ik die niet meer terugvind, welke mappen moet ik dan laten staan?
    – Mijn superdrive is kapoet (gelukkig al een 1 jaartje nadat mijn 1 jaarlijks garantieperiode was verlopen:-( en ik gebruik een externe dvd drive, wordt deze ook herkent als ik alt ingedrukt hou bij het opstarten (verbonden via FireWire);

Ik hoop dat jullie even op weg kunnen helpen..

Greetz,

BATTAL

Bijdrager
    TRML
    BATTAL op 17 augustus 2011

- Ik had geen backup programma, dus ik heb gewoon alles geklikt en gesleept naar mijn externe drive, moet goed komen toch?

Het is meestal voldoende om alleen je thuismap te kopiĆ«ren, je programma’s kan je beter opnieuw installeren, en bij sommige programma’s moet je zelfs opnieuw installeren.

– Nu wil ik mijn gecopieerde bestanden verwijderen uit mijn mac om wat meer ruimte te creeeren en alles wat ik nog denk nodig te hebben ga ik gewoon koud terugzetten vanaf mijn externe drive na installatie van 10.5, kan dat?

Als je dat doet heb je ook geen backup meer, aangezien de bestanden op je externe harddisk dan de enige zijn en je dus alsnog alles kwijt bent als je externe harddisk defect raakt (wet van Murphy)

– Stiekem wil ik eigenlijk toch mijn mails niet verwijderen van het systeem omdat ik bang ben dat ik die niet meer terugvind, welke mappen moet ik dan laten staan?

in je thuismap/bibliotheek/mail en mail downloads

– Mijn superdrive is kapoet (gelukkig al een 1 jaartje nadat mijn 1 jaarlijks garantieperiode was verlopen:-( en ik gebruik een externe dvd drive, wordt deze ook herkent als ik alt ingedrukt hou bij het opstarten (verbonden via FireWire);

Die zal hij gewoon herkennen.

Ik hoop dat jullie even op weg kunnen helpen..

Greetz,

BATTAL

Bijdrager
    BATTAL

Thanks! Helemaal gelukt.. Jammer dat mijn mails onder geimporteerd blijven (ook al heb ik de mbox bestanden vervangen in de map), daarnaast kan ik mijn programma’s inderdaad niet allemaal zomaar koud overzetten van de ene applicatie map naar de andere.. Ook het aanvullen van de bibliotheken helpt niet. Helaas niet alle installatie bestanden voorhanden:-(

Thanks again!

Inactief
    Anoniem

En nu maar even snel TimeMachine activeren op een externe HD!

Let wel op met het slepen van mappen voor mail, iTunes, etc. Voor je het weet maak je een fout en dan kun je niets meer terugvinden. Het beste is om gewoon je hele thuismap te kopieren. Maar goed je bent al klaar, dus dit komt als mosterd na de maaltijd.:lol:

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.