6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    sannetijmen

Clean Instal (Updaten) en TimeMachine..

Beste,

Ik heb een vraagje. Reden: ik heb de vooronderstelling dat als ik mijn OS update en mijn TimeMachine nog op de vorige OS staat, dat ik dan mijn data niet meer kan overzetten naar verhoogde OS versie.Klopt dat wel?

Ik heb een MBP 15 inch 2017.

Mac draait op: 10.14.6 en wil wel de overstap maken naar Big Sur via een Clean instal.

Of is gewoon in het systeem updaten even goed mbt stabiliteit en ruimtegrbruik?

Bijdrager
    fred44nl

je hebt de gegevens op de interne schijf staan.

daarnaast heb je een TM-backup.

op het moment, dat je een clean install gaat doen, heb je dus geen data meer op de interne schijf.

dan heb je dus alléén de TM-backup.

als die backup struikelt, heb je niks meer.

maak dus vóór de clean install óók nog een aparte backup op een aparte externe schijf.

Bijdrager
    GoeieDag

Een clean install uitvoeren en daarna een TM backup terug zetten heeft m.i. geen enkel voordeel boven upgraden. Met het terugzetten van een TM zet je immers dezelfde ‘zooi’ weer terug.

Een TM backup terugzetten naar een Mac met een recenter macOS is geen enkel probleem. Andersom wel, maar dat zul je niet snel doen.

Bijdrager
    fred44nl

als je een clean-install doet, dan moet je eigenlijk alleen de benodigde software downloaden en opnieuw installeren.

van de TM-backup zou je dan alléén de data moeten terugzetten.

hierdoor zal de “puinhoop” zo klein mogelijk blijven.

Bijdrager
    sannetijmen

Dank voor de reacties. Het is lang gelden dat ik zelf veel met Macs knoeide dus veel is weg gezakt.

En ben het eens met de comments elders op dit forum dat de nieuwsberichten hier wel advertenties lijken. Inspiratie- en inhoudsloos gewauwel. Doe mij maar de inhoud van weleer.

Bijdrager
    sannetijmen

<p class=”cite”>fred44nl op 16 november 2020 om 23:33</p>
    als je een clean-install doet, dan moet je eigenlijk alleen de benodigde software downloaden en opnieuw installeren.

van de TM-backup zou je dan alléén de data moeten terugzetten.

hierdoor zal de “puinhoop” zo klein mogelijk blijven.

Check!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.