17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    CeKa_

Clean instal ,pre installed lion op mac book pro

Beste mensen,

Hoe kan ik een volledige clean instal uitvoeren als ik een mac book pro heb gekocht waar al lion op zat, dus heb geen cd en geen lion usb en niet gekocht op apple store.

Met vriendelijke groet.

Bijdrager
    AppleStef

Tijdens opstarten CMD+R inhouden en dan kun je het doen.

Inactief
    Anoniem

Waarom wil je een clean install doen?

Inactief
    Anoniem

dubbelpost

Moderator
    unSOUND

Met de komst van meer en meer switchers lijkt de vraag naar clean installs ook exponentieel te groeien…:sad:

Bijdrager
    Furbz

Misschien is het een idee om de vraag in te koppen voor
    ‘switchers’ door een topic te maken waarin wordt uitgelegd
    waarom het niet nodig is?!

Bijdrager
    Lapdog

@Furbz Goed plan. Ben 3 jaar geleden geswitched en ben inmiddels 3 macs rijker en heb op nog geen enkele clean install uitgevoerd. Problemen altijd opgelost middels dit forum of het daadwerkelijke probleem aangepakt.

Moderator
    unSOUND
    Furbz op 20 september 2011

Misschien is het een idee om de vraag in te koppen voor ‘switchers’ door een topic te maken waarin wordt uitgelegd waarom het niet nodig is?!

Weet je in hoeveel topics dat al wordt uitgelegd ? Zoek op de naam van een willekeurig “opruim” tooltje, en je vindt topics genoeg…

Bijdrager
    Furbz

Met alle respect voor de inzet van iedereen:

de hoeveelheid topics zegt niets over de duidelijkheid van de topics
    of de effectiviteit van de zoekfunctie. Blijkbaar is het onduidelijk voor
    een hoop mensen. De idee van dit forum is volgens mij elkaar helpen.
    Nu wordt er vaak verwezen (door velen) naar de zoekfunctie en dat
    ‘dit’ al zo vaak is verteld.

Het SSD topic, dat is duidelijk. Daar kun je even naar zoeken en is
    zo gevonden. Nog steeds mis ik een structuur, maar dat terzijde.
    Even een basaal voorbeeld:

http://www.onemorething.nl/community/zoeken?q=waarom+moet%20ik%20geen%20clean%20install%20doen

Daar vind ik geen antwoord op.

Ik heb de redactie van de site enkele weken geleden al een tip gestuurd over hoe dit soort
    vragen ingekopt kunnen worden, door een duidelijkere structuur aan te
    leggen.

Moderator
    unSOUND

Een zoekfunctie moet je laten zoeken naar kernwoorden, een complete zin als zoekopdracht levert maar zelden een goed antwoord op, laat staat een lijstje met relevante topics. Moet ik wel bij zeggen dat we momenteel een “nood” zoekfunctie hebben in de vorm van Google, er wordt achter de schermen druk gewerkt aan een hele coole zoekfunctie…

Maar goed, om te laten zien dat het wel te vinden is:

http://www.onemorething.nl/community/topic/defragmenteren
    http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-verwijder-is-veilig-nutteloze-instellingen
    http://www.onemorething.nl/community/topic/apple-schoonmaak

Systeem ineens van Nederlands naar Engels

Bijdrager
    CeKa_

Er doet er toch niet toe “waarom zou je een clean instal doen”. Dat is de vraag toch niet. Als iemand zoals ik een clean instal wil doen en ik vraag daarvoor, dan geef je toch antwoord op de vraag.

Zit er bij een clean instal ook al garageband, imovie ect voorinstaleerd. Of kun je die dan gratis downloaden.

Moderator
    unSOUND
    CeKa_ op 20 september 2011

Er doet er toch niet toe “waarom zou je een clean instal doen”. Dat is de vraag toch niet. Als iemand zoals ik een clean instal wil doen en ik vraag daarvoor, dan geef je toch antwoord op de vraag.

Maar als je nu uit ervaring weet dat de meeste mensen die het willen doen, niet weten dat het vaak zinloos is en meer ellende oplevert dan voordeel, wil je dat toch zeker weten om die mensen dat te besparen ?

Inactief
    Anoniem
    CeKa_ op 20 september 2011

Zit er bij een clean instal ook al garageband, imovie ect voorinstaleerd. Of kun je die dan gratis downloaden.

Dit is dus een van de redenen om geen clean install te doen.:evil:

Maar om even serieus te antwoorden. wanneer je GB en IM eerder hebt aangeschaft hoef je ze natuurlijk niet opnieuw te kopen en kun je ze installeren via de Mac App Store.

Bijdrager
    SunKeeper

En zo niet…dan uuhmm….kun je het gevecht aan met Apple en de APR’s.

Niemand lijkt een oplossing te weten om de software te krijgen die je wel hebt gekocht samen met je Mac, maar op geen enkele gratis (je hebt al betaald) wijze kunt verkrijgen.:nerd:

Edit: dus geen DVD’s/USB-medium erbij, wel een vrolijke melding van de Mac App Store of je zo vriendelijk wilt zijn om er € 11,99 per app voor te betalen. Ame-nooit-niet.

Inactief
    Anoniem

Wanneer je de option/alt toets indrukt bij het openen van de Mac App Store, en dan ook bij het klikken op ‘install’ van de app die je wilt installeren, kun je het opnieuw installeren zonder opnieuw de app te kopen. Er van uitgaande dat je de app al eerder hebt gekocht natuurlijk.

Bijdrager
    SunKeeper

Van die oplossing weet Apple kennelijk niet. (ik test het vanavond even, thanks :thumbsup: )

Bij de Apple Support-lijn kreeg ik zelfs te horen dat “zij niet van de Mac App Store zijn”, iets wat bij een APR weer als onzin werd bestempeld.

Nou ja, aangezien het topic nu toch al van onderwerp verdraaid is: weet iemand het antwoord op de vraag of iLife bij Lion inbegrepen zit IN de download op dit moment op een nieuwe Mac? (die clean install)

Ook iets wat Apple Support beweerde…

Inactief
    Anoniem

Hier staat het wat uitgebreider uitgelegd: http://hints.macworld.com/article.php?story=20110803234424130

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.