7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Classic RIP software in combinatie met OSX 10.4

Ik heb hier een oude G4 staan met OS9 als rip bij onze belichter.
    Deze computer draait zeer onstabiel en hangt meerdere malen per dag, dit kost ons vele meters
    film per week, zonde dus.
    Tijdens het zoeken met google ben ik een PowerMac G5 tegen gekomen (SP 1.6Ghz. / 2GB)
    Bij deze Mac zit een OSX 10.4 CD bij, als ik het goed heb is dit de laatste versie die met classic
    over weg kan.
    Heb ik naast OSX 10.4 ook een installatie CD van OS9 nodig?
    Het classic programma wat ik wil draaien is “Agfa Apogee PDF RIP”
    Is dit verstandig om het via OSX/OS9 te draaien, of kan ik OSX beter vergeten en alleen OS9 draaien?

Moderator
    Poezenbeest

Een G5 kan niet opstarten vanaf OS9 en kan dus instabiel worden. Ik zou voor een erg snelle G4 gaan, dan kan je OS9 native draaien en werkt alles stabieler.

In OS9 is het trouwens vooral een geheugenprobleem als het blijft hangen tijdens het rippen, ga dus op zoek naar een G4 met een erg goede grafische kaart en erg veel geheugen.

Bijdrager
    Pivni Pes

Is maar goed dat ik deze vraag hier stelt, ik was bijna voor die G5 gegaan.
    Als native OS9 stabieler is, dan zal het native zijn 8) (rippen is het enige wat deze Mac moet doen)
    Maar een van de laatste G4, was dat niet zo’n windtunnel? (veel lawaai)
    Ik heb ook een beetje gesnuffeld op tweedehandsmac.nl, maar is het wel zo verstandig om
    via zo’n site een oudere machine te kopen?

[edit]
    Nou zit ik zo te denken, het maakt eigenlijk niet uit dat het een windtunnel is, hij
    komt toch in de doka te staan naast en lawaaierige accuset.
    [/edit]

Bijdrager
    kay-tong

Vreemd dat die G4 onstabiel is, wij hebben hier een G4 400mhz, ondertussen uitgebreidt naar 2GB RAM. Hij draait heel stabiel.
    En de programma’s van toen werken ook nog altijd snel.
    Nieuwe programma’s werken wel behoorlijk traag erop. Zo is er OSX en dreamweaver opgezet, en dat gaat zeer traag, evenal gewoon even surfen.
    Photoshop Elements 2.0 werkt wel normaal erop. (uiteraard gaan filters ed heel traag, maar dat ben ik gewend van die computer)

Is het geen mogelijkheid om deze computer gewoon van een verse install te voorzien?

Op dit ogenblik heeft de computer alleen nog een backup functie, maar het zal nog jaren duren voor we hem weg doen, sommige mensen zijn zeer conservatief, of blijven gewoon heel trouw aan hun computer, waar ze op den duur een emotionele band mee hebben denk ik.

Moderator
    Poezenbeest

Ik denk dat je met een G4 van rond de 1,2 GHz met een goede grafische kaart prima uit de voeten kan…

Zoals gezegd zou ik alleen de broodnodige software er op laten draaien en het systeem zoveel mogelijk uitkleden… Denk aan alle regelpanelen en extenties, die er doorgaans op OS9 staan…

Om problemen te voorkomen, zou ik geen lettertypesoftware gebruiken, maar gewoon alle letters in het systeem pleuren… kost wat meer opstarttijd, maar dar merk je niks van, voor het rippen is het veiliger. Ik weet dat Suitcase 3 indertijd niet erg stabiel was, ik gebruikte ATM, omdat het iets betrouwbaarder was, maar ook daar had ik wel eens problemen met het rippen…

Bijdrager
    Pivni Pes
    ”kay-tong”

Vreemd dat die G4 onstabiel is, wij hebben hier een G4 400mhz, ondertussen uitgebreidt naar 2GB RAM.

Deze G4 heb ik tweedehands gekocht, ik weet niet wat de vorige eigenaar er mee heeft uitgespookt.
    Ik heb al meerdere malen een verse instal gedaan, geheugen gewisseld, andere harde schijf, maar hij wil niet
    stabiel draaien.
    Van de week heb ik maar besloten om het op te geven.

”Zerk”

Ik denk dat je met een G4 van rond de 1,2 GHz met een goede grafische kaart prima uit de voeten kan…

Zo’n machine lijk me perfect, maar zijn moeilijk te krijgen, zoals Kay-tong zegt “een emotionele band mee hebben”
    Ik denk dat dat aardig klopt.

Via tweedehandsmac.nl heb ik al 2 computers gekocht, alle 2x heb ik slechte ervaring aan overgehouden, ik
    kijk er dan ook wel een beetje tegen op om zo een computer te kopen.
    Zojuist heb ik gebeld met iemand van Macbizz.com, maar zij hebben geen G4 systemen meer staan, alleen
    maar G5’s (SP’s ook niet meer trouwens, alleen maar DP’s)
    Voordeel als het programma classic draait en het loopt vast, dan kun je makkelijk via geforceerd stop het
    programma het nekje omdraaien, of zie ik verkeert?

Bijdrager
    Pivni Pes

Gisteren heb ik een G4 (M8570 / P57) gekocht met 1,5GB geheugen.
    De bijnaam windtunnel is zeker niet overdreven:wink:
    Ik heb er en tweede schijf bij in gezet, op een schijf wil ik Tiger met classic ondersteuning, en
    op de andere wil ik alleen OS9 installeren.
    Op deze manier wil ik kijken wat het fijnste voor mij werkt.

Ik heb wel een originele installatie DVD van 10.4, alleen niet voor de PPC.
    Bij de oude G4 zat wel een kopie van 10.4, maar dat was maar 1 schijfje.
    Klopt het dat de classic ondersteuning op de tweede schijf staat?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.