7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    pouwt44

Classic probleem.

Hoi,

Een collega vroeg mij of ik hem niet eens wilde helpen omdat z’n iMac (rev. B, MacOS 8.6) niet meer wilde opstarten.
    Tijdens het opstarten kreeg hij een wit scherm met enkele regels tekst (terminal?) en voor de rest niets.
    Vandaag dus even maar langs geweest.

Na vragen kwam ik er achter dat hij met Diskwarrior voor MacOS X had geprobeerd om z’n harde schijf schoon temaken.

Na het in toetsen van “boot” en enter, kan weer worden opgestart.
    Na van alles te hebben geprobeerd, o.a. schone install van MacOS 8.6, blijft de iMac opstarten met een wit scherm.
    Geprobeerd om 9.2.2 te installeren maar kreeg de melding om de Firmware te upgraden, maar de aanwezige firmware blijkt niet geschikt te zijn voor de bewuste iMac, alleen geschikt voor G3 B.W..

Groetjes Peter
    Zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van dus wie heeft er suggesties

Bijdrager
    macpro

Een overzicht van firmware updates voor de iMac kun je hier vinden:

iMac: Welke Updates Zijn Relevant

Download de juiste versie en installeer die op de iMac.
    Ga vervolgens verder met de OS 9 installatie.

Bijdrager
    Sbojevets

Als je dan toch bezig bent…….installeer gewoon ff Panther of in ieder geval OSX Jaquar. Dan ben je van al het gezeur af!

Bijdrager
    pouwt44

Ik heb ondertussen de juiste firmware update gevonden, stond op een MacFan schijf.
    De MacFan schijf aan mijn collega meegegeven met de nodige instructies zodat hij de iMac zelf kan updaten.
    Als ik weer tijd heb zet ik 9 er wel op.

MacOS X is geen optie, heeft al moeite met 8.6 (na 6 jaar) en om dan een ander systeem erop te zetten kan ik hem niet aandoen.

Groetjes Peter

Moderator
    Poezenbeest

Los van dat iedereen in dit gedeelte van het forum ‘Classic’ altijd met problemen komt, die gerelateerd zijn aan classic –DUH– denk ik ook dat de bezoekers van dit onderdeel van het forum juist degene zijn die het (voorlopig) bij Classic willen houden.

Het oeverloos schreeuen van “Installeer er dan OSX op!” is ten eerste een loze opmerking in dit onderdeel van het forum en ten tweede lost het niet altijd wat op…. OSX is leuk, heel leuk zelfs, maar alles wat geen G4, G5, Power- of iBook, i- of eMac heet, moet het soms gewoon doen op OS9 of lager…

Mensen komen hier voor een oplossing, niet om te horen dat ze achterlopen en dat er geen redding mogelijk is.

So: be helpfull, or be quiet…… 8)

Bijdrager
    pouwt44

Update:

Omdat die collega nog steeds niet de firmware had geupgrade ben ik maar weer eens langs geweest. Na de upgrade van de firmware bleek de iMac niet meer te willen opstarten, ook niet meer met de originele cd. Na wat heen en weer geklooi uiteindelijk de pram gezapt. Dat bleek dus te helpen, de iMac start weer als vanouds op. Collega blij, ik ook omdat ik er een flas Jack Daniels mee verdiend heb.:)

Hopen dat mijn collega nog veel problemen krijg kan ik teminste mijn whisky voorraad aanvullen.:P

Peter

Moderator
    Poezenbeest

Blij dat het gelukt is! Dit soort updates horen ook met de software-updates mee te komen, maar dat vereist internet en zo…

Proost!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.