10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    nielsz

Classic installeren op X

Probleempje…

Opstarten met ‘C’ ingedrukt houden werkt niet, dan start Mac os X gewoon op.
    En vanuit X start de installatie niet op omdat hij juist dan om Classic vraagt.

Opstarten met C ingedrukt werkt helaas niet…zelfs al hou ik hem totdat alles helemaal opgestart is.
    Er gebeurt helemaal niks…………………….

En wat betreft starten met de installatiecd via als/de opstartschijf.
    Daar wordt de installatiecd (originele MacOs9 met sherlock2-cd) niet weergegeven.
    Er is daar wel de mogelijkheid om opnieuw op te starten in ‘doelschijfmodus’.
    Misschien dat dat jullie wat zegt?

Mijn mac draait nu trouwens op 10.4.6 als dat jullie qua info nog iets zou helpen.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    rvanheukelum

Wat voor Mac? Hij moet wel dual-boot zijn …

Bijdrager
    Esquare
    ”R_van_Heukelum”

Wat voor Mac? Hij moet wel dual-boot zijn …

Tsja, dat krijg je ervan als je gewoon weer een nieuw draadje over hetzelfde start… (Het is dus een G4 iMac.)

Bijdrager
    a la Mac

Ik heb vernomen uit betrouwbare bron dat het hier gaat om OS 9.0 en OS 9.1 is vereist (OS 9.2 wordt aanngeraden). Zit er bij die iMac G4 geen DVD met Tiger en de andere software (dat hoort normaal gezien)? Daar moet OS 9 bijzitten (bij mijn Mac mini was dat in een verborgen flapje aan de achterkant).

Geef ook eens wat meer details over de iMac. Kloksnelheid processor bijvoorbeeld (hoeveel MHz’en)?

Bijdrager
    nielsz

1 Ghz PowerPC G4, 512 MB DDR SDRAM
    MacOs X 10.2.3 ge-update naar 10.4.6

Heb de originele MACOS9 cd. Updates ook.
    Bij de installatie cd voor Tiger zit inderdaad een map genaamd ‘installeer programma’s en Classic Support. Maar die optie installeert geen systeemmap voor Classic.

Dual-boot zegt mij trouwens niks.
    Waar kan ik dat zien?

Verder heb ik al eens een Classic systeemmap erop gehad (zie mijn vorige forumonderwerp).
    Dus het zou mogelijk moeten zijn!

Is er nog verder info die jullie nodig hebben om tot een eventuele oplossing te komen?

Bijdrager
    cubizer

Als ik kijk naar deze info dan zie ik: minimum OS: 10.2.3. Dus een 9.0 cd gaat dan inderdaad niet werken.

Wat je ook kan doen is via een andere mac OS 9 erop zetten, mocht je bijvoorbeel een andere Mac met Restore cd’s hebben van OS X, dan zit daar ook een Classic install disk bij (vaak disk 2). Deze is altijd 9.2.2. Zet dan deze mac in target discmode en sluit hem aan die andere mac aan. Stop restore disk 2 erin, en kies als installatie schijf de externe Mac HD.

EDIT: Dual boot is het kunnen opstarten in OS 9 of OS X. Maar dat is niet mogelijk, omdat deze iMac uitgegeven is met een moederbord waar firmware in zit voor OS X. Niet meer om OS 9 als opstart systeem te gebruiken.

Bijdrager
    cubizer

Voor de duidelijkheid:

– Met dit model kan je geen OS 9 opstarten en gebruiken.
    – Wel kan je binnen OS X Classic opstarten en gebruiken.

Wat is het verschil: OS 9 is een compleet besturingssysteem, classic is een uittreksel ervan om programma’s te kunnen draaien, maar dit mist het gedeelte om de Mac zelf te kunnen draaien.

Bijdrager
    Nikita

Nou lees is hier wat over het installeren van Classic via de Target Disk modus, maar op de Restore cd / dvd van je Mac zit toch ook gewoon de Software Herstel functie? Daar kan je Classic (en nog wat meer programma’s) terugzetten op je computer. Zonder dat je hoeft te gaan hannesen met allerlei truukjes.

Bijdrager
    cubizer

Ja, dat is zo. Maar ik begreep dat de gebruiker geen restore cd’s bijgeleverd had gekregen. Alleen Systeem cd’s. Dus OS X. Hierop staat geen classic. Dat staat alleen op de restore cd’s.
    Als je die dus niet bij je computer hebt gekregen, moet je een beetje moeilijk gaan doen…

Bijdrager
    Nisei

Probeer es om de systeemmap van je OS9 CD naar je HD te slepen, die vervolgens in OSX als Classic systeem aan te wijzen en dan de installer van de OS9 CD op te starten. Ik denk trouwens dat het je alleen met een OS9.2 CD lukt.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.