3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    House90

Clamshell mode zonder lichtnetadapter aan te sluiten

Beste,

Ik vroeg mij af of er een extern programmatje is om een MacBook Pro in ‘clamshell-mode’ te krijgen zonder dat deze aan de lichtnetadapter is aangesloten. Ik heb liever niet dat de MacBook de hele dag aan de oplader hangt, dus trek deze er uit zodra de accu is volgeladen. Het probleem is dan dat ik de MB niet meer in clamshell mode krijg.

Ik heb het programma Insomnia al geprobeerd, maar deze werkt niet echt helemaal lekker (ik vermoed door de komst van Mavericks).

Iemand tips?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Niels

Om je even uit de droom te helpen, iedere keer loskoppelen van de lichtnetadapter is:

A) Slecht voor je accu, aangezien je elke keer een cyclus laat doorlopen. Als je de MB aangesloten houdt, blijft deze opgeladen en wordt deze vervolgens niet steeds doorgeladen.

B) Niet stroomefficient, aangezien je nu elke keer de accu moet opladen. Dit verbruikt vele malen meer stroom dan wanneer de lader standby in het stopcontact aangesloten is.

Overigens kun je eventueel het programma Caffeine gebruiken.

Bijdrager
    House90

Heb deze discussie vaak voorbij zien komen, maar ik houd mij gewoon netjes aan het advies dat Apple zelf ook uitgeeft, namelijk de batterij niet constant aan de stroom houden:

Standaardonderhoud
    Voor een lithiumbatterij is het belangrijk dat de elektronen in de batterij geregeld in beweging zijn. Apple raadt je af je notebook continu op het lichtnet aan te sluiten. Veel beter is het om je notebook bijvoorbeeld in de trein te gebruiken en hem vervolgens op kantoor op te laden. Hierdoor blijft de batterij actief. Als je daarentegen op je werk met een desktopcomputer werkt en je notebook alleen maar af en toe gebruikt, bijvoorbeeld tijdens een zakenreis, dan raden we je aan om de batterij minimaal één keer per maand volledig te ontladen en weer op te laden. Heb je een herinnering nodig? Zet een activiteit in de agenda op je desktop. Zodra de capaciteit niet meer aan je eisen voldoet, kun je de batterij vervangen. Als je notebook een ingebouwde batterij heeft, moet je die laten vervangen door een door Apple erkende serviceaanbieder

http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html

Ik heb dit al die tijd gedaan dat ik deze MacBook heb (sinds 2009) en mijn batterij verkeert nog in uitstekende staat met +1000 laadcyclussen. Zit nog op bijna 90% van de originele capaciteit (en nee de batterij is nooit vervangen in al die tijd).

Toch bedankt voor het advies ;)!

EDIT:

Bedankt voor de tip, even proberen!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.