10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    RBoere

Cisco Ziggo modem; Wel of geen router functie?

Vandaag heb ik een voor mij nieuw modem ontvangen, de draadloze Cisco EPC3925. Ik vraag me nu af of ik deze het beste met of zonder routerfunctie kan gebruiken (Wordt door Ziggo uitgeschakeld)

Mijn aan te sluiten apparaten, ongeveer:
    1 Airport Extreme (Wil ik graag een gastnetwerk op maken)
    2 x 1000MB switches,
    1 Mac Mini 2014
    1 Mac pro 2011
    3 iPhones
    1 iPad
    1 Apple TV
    1 Synology Nas 211J
    1 Samsung smart TV 2011
    een aantal Windows PC’s/laptops

Uiteraard heb ik nu al een netwerk, maar ik wil alles opnieuw en zo goed mogelijk functionerend hebben.
    Wat bevelen jullie mij aan?

Bijdrager
    fred44nl

als je een gastennetwerk wilt, dan moet je de Cisco in bridge mode laten zetten.

Bijdrager
    websania

Let op dat daarmee je recht op het gebruik van Ziggo WiFiSpots vervalt, omdat je zelf geen WifiSpot meer kan zijn.

Inactief
    Anoniem

Ik heb dezelfde combinatie. Routefunctie van Cisco-apparaat uit laten zetten door Ziggo. Werkt prima allemaal. Je verliest inderdaad je Wifispot functionaliteit, maar ik gebruik gewoon de gegevens van m’n ouders daarvoor (als ik ’t al is gebruik..)

Bijdrager
    RBoere

Dank je wel voor de reacties. Ik denk dat ik inderdaad het Cisco modem in de bridge mode laat zetten. Ik ga er mee aan de slag.

Bijdrager
    Schrijnie

Ik heb mijn Airport Express aangesloten op het modem zonder deze in bridgemodus te zetten. Nu heb ik dus een router achter de router en kan ik gebruik blijven maken van de hotspots. Hoe je dit doet lees je hier ;

https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/stappenplannen/router-achter-router

Bijdrager
    RBoere

Ik heb (voorlopig) het volgende gedaan:
    De Cisco modem/router niet in de bridgemode laten zetten. Wel de aan het modem 3 switches gezet (Deze verdelen alle bedrade verbinding in huis, in de huiskamer en 2 bovenverdiepingen) Mijn Mac direct op het modem/router. De AE achter een switch.
    De WiFi functie van het modem/router heb ik wel uitgeschakeld.
    Het eigenaardige verschijnsel doet zich nu voor dat alle apparaten op het draadloos netwerk elkaar wel herkennen. De apparaten die ik direct op de modem/router heb aangesloten hebben wel een internet verbinding, maar kunnen de andere apparaten in het netwerk niet vinden.
    Het lijkt er op dat door de WiFi functie uit te zetten de modem/router ook meteen niet meer als router functioneerd maar de overige poorten een apart IP adres geeft.

Wordt vervolgd…

@ Schrijnie, ik denk dat ik dat ook ga proberen.

Bijdrager
    TheBigZ

(verkeerd gelezen)

Bijdrager
    RBoere

Laatste probleem is opgelost.Het eigenaardige verschijnsel lag aan het feit dat de direct op het modem/router aangesloten PC’s (en Macs) nog hun oude instellingen hadden, dwz een vast IP adres.
    Dat is nu aangepast en alles lijkt nu goed te werken.

ik heb nog een Sitecom draadloze router liggen. Ik denk dat ik daar een gastnetwerk van maak.

Bijdrager
    RBoere

Nog niet helemaal naar mijn zin. Mijn Nas maakt wel verbinding met de router, ziet het ook als default gateway maar ‘ziet’ ook de AE en sitecom als gateway. terwijl ik die toch duidelijk op “bridge” heb gezet. Hierdoor kan ik dus niet extern verbinding maken met mijn Nas.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.