10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    JoeriGorter

Circusact van accu laat me staan voor een raadsel

Dag allemaal,

Sinds afgelopen zaterdagavond ben ik de eigenaar van een Macbook Pro 15″ van begin 2008. Hartstikke blij mee natuurlijk, omdat ik een laptop nodig heb voor mijn studie. Hoewel ik opgegroeid ben met Apple sta ik echter voor een raadsel. Het heeft zoals vele andere MacBooks van hetzelfde jaar een beetje last van accu-kuren. Er zit een nieuwe accu in, die slechts 4 cycli had toen ik hem erin deed.

Het begon toen ik op de batterij bezig was. Op ongeveer 45-55 % lading viel hij zonder waarschuwing uit. Ik leg ‘m aan de lader en boot opnieuw. Accu was toen op 0% en er stond ‘Onderhoud vereist’. Heb het een en ander gegoogled en kwam erachter dat ik misschien de accu moest kalibreren. Dus dat heb ik gedaan, volledig opgeladen, toen op de batterij verder gegaan totdat hij helemaal leeg was. Maar ook toen weer, rond datzelfde percentage weer uit. Toen de rest van de nacht en de volgende dag uitgelaten.

Vanmiddag rond 5 uur weer aangezet en volledig opgeladen tot 100%. Accu is dus gekalibreerd. Toch grote schommelingen tussen hoe lang ik er nog op kon werken (dan weer 2:35 en dan weer 1:44). Na een aantal dingen te hebben opgezocht en geprobeerd (waaronder sluimeren, herstarten en vervolgens uit- en aanzetten, achter elkaar. Bleek ook niet te werken) heb ik een SMC reset gedaan. Alles leek zoals het zou moeten zijn.

Ging toen vrolijk op de laptop dingen doen, denkende dat het euvel verholpen was. En toen kwam het weer. Ongeveer rond de 40-55% lading zonder waarschuwing in 1 klap uit. Ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen.

Mijn vraag nu aan jullie, kunnen jullie me helpen? Wat kan ik doen zodat mijn MacBook gewoon naar behoren werkt?

Specs:
    MacBook Pro
    15″, begin 2008
    Processor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
    Geheugen: 4 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
    Videokaart: NVIDIA GeForce 8600M GT 256 MB
    Software: Mac OS X Lion 10.7.4 (11E53)

Bijdrager
    SunKeeper

Waar heb je de nieuwe accu vandaan? Nog garantie op dat onderdeel?
    Het lijkt me dat die accu DOA is. (al defect bij aankoop)

Voor kalibreren moet je eerst op 0% komen, dus een kalibratie heb je nog niet kunnen uitvoeren. Onverwacht uitvallen mag nooit, wanneer een MacBook bij een lege batterij automatisch in sluimer (en daarna Deep Sleep) gaat wordt eerst nog de inhoud van het RAM op de harde schijf gezet. Daar moet altijd voldoende voeding voor zijn.

Bijdrager
    MBPuser

Sunkeeper +1

Die accu die je heb is gewoon naar de klote

Bijdrager
    JoeriGorter

M;n vader had een aantal (lees; 3) laptops gekocht, 2 voor de verkoop en een voor mn studie. Op die manier wilde hij via de winst van de andere 2 dus besparen op de prijs voor deze. De accu heeft dus geen garantie, aangezien hij tweedehands is.

Nu is het vermoeden bij mn pa en ik opgekomen dat de accu wel op 0% zat maar dat dat niet goed gecommuniceerd werd met de Macbook. Of juist dat de accu hoger zat, ongeveer op die 45% maar dat de computer reageerde alsof er 0% lading was. Dit omdat hij niet in slaap viel voordat hij uitviel, en ook omdat ik via Coconutbattery zag dat de current capacity hoger was dan de design capacity. Althans, voordat de melding ‘onderhoud vereist’ kwam dan.

Maar goed, voor nu dus geen flauw idee hoe nu verder eigenlijk .. Voel niet veel ervoor om nogmaals de SMC te resetten, of kan dat geen kwaad?

Bijdrager
    GoeieDag

Kan geen kwaad, maar gaat je ook niet helpen als de accu overleden is -zoals hier het geval lijkt.

Bijdrager
    JoeriGorter

Ja het rare is dus, dat na die SMC reset hij weer normaal leek, hij gaf nog tekenen van leven om maar even in dezelfde metafoor te blijven .. Anders is het dus nieuwe accu aanschaffen? Is iemand op de hoogte van hoeveel dat me gaat kosten?

Bijdrager
    Buzz

€139 http://store.apple.com/nl/product/MA348G/A/oplaadbare-batterij-15-inch-macbook-pro

Niet zo raar dat een batterij uit 2008 gewoon helemaal op is. Waarschijnlijk is hij nauwelijks gebruikt (4 cycli) en heeft de MacBook dus altijd op de power adapter gewerkt. Dat is meestal na een jaar of twee al funest voor de batterij. Het rare gedrag dat je beschrijft komt in zulke gevallen vrijwel altijd voor. Calibratie en dergelijke hebben dan niet echt zin meer.

Bijdrager
    jf

De batterij kan natuurlijk ook recent vervangen zijn en daardoor maar weinig cycli hebben gedraaid. In dat geval had TS mogelijk nog aanspraak kunnen maken op garantie op de nieuwe accu, maar dan moet je natuurlijk wel het bonnetje hebben.

Deze batterij vertoont in ieder geval alle tekenen van een (naderend) einde. De enige oplossing is dan een nieuwe batterij. Dat kan via Apple zelf, maar er zijn ook andere leveranciers. Met een beetje googlen kom je die ook wel op het spoor, kan toch weer een paar tientjes schelen.

Bijdrager
    JoeriGorter

Die man van wie we het hebben gekocht had de accu een paar maanden terug aangeschaft; daar zit ongetwijfeld nog garantie op. Maar het slechte nieuws is dat hij er geen bonnetje meer van heeft (kwijt of iets dergelijks). Lekker voor de administratie zeg maar …
    Heb in ieder geval nu de originele accu erin, met een capacity van 68%. It’ll do for now denk ik, even kalibreren straks en misschien voor de zekerheid een SMC reset, om een schone lei te hebben met deze accu, en dan is het op hoop van zegen! Eventueel later een andere accu aanschaffen, zal inderdaad even googlen naar andere leveranciers zoals jf zegt.

Bedankt voor jullie advies in ieder geval, houd jullie op de hoogte middels dit topic!

Bijdrager
    GoeieDag

Was die ‘nieuwe’ accu niet van Apple zelf, vermoed ik…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.