6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    goulashkanone

Cinema Display 23 inch 2 versies

Ik heb net een 2ehands 23″ Cinema Display gekocht.
    Voordat ik het scherm kocht heb ik al op internet zitten zoeken naar hoe je de 2 versies uit elkaar kan halen.
    Ook Mactracker heb ik geraadpleegd, maar echt duidelijk wordt het me niet.

Voor zover ik nu weet zijn er dus 2 versies, hieronder de gegevens uit Mactracker:

Apple Cinema HD Display (23-inch DVI)
    – June 2004 – August 2006
    – model number: A1082
    – order number: M9178LL/A
    – respons time: 16 ms

Cinema Display (23-inch DVI Late 2005)
    – August 2006 – November 2008
    – model number: A1082
    – order number: M9178LL/A
    – respons time: 14 ms

Je kunt zien dat er technische verschillen zijn (als dat klopt trouwens), zoals een iets snellere respons time voor het nieuwere versie II scherm.
    Dat zal wel zo zijn en er zullen misschien nog meerder technische verschillen zijn, maar dat dat is niet waar ik naar op zoek ben.

Ik zoek verschillen tussen beide schermen die je kunt waarnemen als je een scherm ziet.

Het scherm wat ik heb gekocht, zat bij een PowerMac uit 2004, dus ik ga er even voor de goede orde vanuit dat het scherm ook uit die periode afkomstig is en dus het versie I-scherm is.
    De aansluitkabel van mijn scherm is wit.

Nu zag ik laatst ook een 23″ Cinema Display op Marktplaats staan (advertentie staat er niet meer op) met een grijze aansluitkabel.

Zou het zo zijn, dat je de 2 versies van elkaar kunt onderscheiden door de kleur van de kabel?

Bijdrager
    1984

Apple Cinema Display 23-Inch (Aluminum)
    Introduction Date: June 28, 2004 Discontinued Date: November 17, 2008

Apple Cinema Display HD (23-Inch)

Bijdrager
    goulashkanone

Ja, hier staat ook dat het scherm een update heeft gekregen op 7 Augustus 2006.
    (*On August 7, 2006, Apple increased the quality of the display — providing brightness of 400 cd/m2 and a 700:1 contrast ratio.)

Hier noemen ze het dus een update, en bij Mactracker hebben ze het dus over een ander model.

Ik heb ook gehoord dat er met het versie I veel problemen zouden zijn geweest, en dat ze het stilletjes hebben verandert naar versie II.

Het onderste model is dan weer de voorloper van de Cinema Display versie I en II.
    Prachtig design trouwens.

Bijdrager
    1984
    goulashkanone op 13 oktober 2011

Ik heb ook gehoord dat er met het versie I veel problemen zouden zijn geweest, en dat ze het stilletjes hebben verandert naar versie II..

Aanschaf ACD 23″ – hoe staat het met de problemen? klik

Kwaliteit 23" Cinema Display (nog ergens nieuw te krijgen?)

Bijdrager
    computer space

Ik zou ze in ieder geval live bekijken. Een CD van 5 jaar oud kan behoorlijk op zijn. Vaak is de backlight boven en onder een stuk rozer geworden. Ik zou er eerder van NEC, Dell, Samsung, Eizo, HP, LG uit de gouden-eeuw van LCD schermen kopen 2007-2009. Toen was de kwaliteit in mainstream een stuk beter dan nu. Die zijn nog een stuk nieuwer en vaak nog in de garantie. Kijk eens op prad.de voor wat zeer-goed modelletjes.

Bijdrager
    goulashkanone

Dank voor de reacties.
    Wordt denk ik moeilijk om de verschilen boven tafel te krijgen.

De ACD die ik nu heb doet het prima, ik moet bijv. ook het backlight bijna helemaal op zijn laagste stand zetten, als je dat niet doet, dan moet je echt een zonnebril op.
    Dat is nu niet precies wat je verwacht van een wat oudere monitor.

Hij zal uiteraard niet meer zo goed werken als toen hij nieuw was, maar ik ben er wel content mee, zeker omdat het toch nog gewoon een erg mooi vormgegeven apparaat is.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.