6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    in absentia

Chronologie Albums in iTunes & iPod

Wellicht een simpele vraag, maar ik weet 1,2,3 niet zo snel een antwoord hierop.

Hoe stel je iTunes (8.0) in dat de albums van een bepaalde band chronologisch (i.p.v. alfabetisch) worden weergegeven.
    Ik weet dat je bij “weergave-opties” het jaar kunt toevoegen en dat je dan op “jaar” kan selecteren (zie foto).

Maar deze instelling wordt niet bewaard. (m.a.w. na opnieuw starten iTunes staan albums weer op alfabetische volgorde)
    Voorheen “tagde” ik elke album met het jaartal ervoor om een discografie van een bepaalde band chronologisch te “forceren” (bv; band: AC/DC, album: [1985] Fly On The Wall), maar dit kan volgens mij niet de enige manier zijn om een discografie chronologisch te houden in iTunes, tòch?

Bijdrager
    iDude

Ik had hetzelfde probleem. in ‘browse-modus’ sorteert itunes de albums op ‘sort album’, en niet op album .
    Zorg dus dat je je gegevens in het vak (‘sort album’) op orde hebt.

Ik heb hiervoor 1 van ‘doug itunes scripts’ gebruikt. (je moet ff google-en)

suc6

Bijdrager
    in absentia

Ok, dus als ik bij “sorteer album” het jaartal intyp, dan volgt hij die chronologische volgorde op.
    Thanks for the tip :D

Bijdrager
    in absentia

Helaas… Ik dacht dat ik er al was… maar ik stuit toch weer op een probleempje.

Als ik namelijk een album van een bepaalde band (in dit geval The Gathering) ‘tag’ met een bepaald jaar (1996) in “album-sortering” dan ziet alles er goed uit in de nieuwe (raster) modus van iTunes. Netjes chronologisch geordend, precies zoals ik het wilde hebben. (zie plaatje)

MAAR… als ik de discografie check in de oude lijst weergave dan staan ALLE albums van 1 jaar (in dit geval “1996”) door elkaar heen “gehusseld” (zie plaatje)

Wellicht zie ik iets over het hoofd waardoor mijn iTunes wel in Raster-weergave de volgorde van één album handhaaft maar in lijstweergave volledig “los gaat”. (de ellende is dat op mijn iPod ook alles er “gehusseld uitziet alsmede de coverflow in iTunes)

Voor de volledigheid, zo ‘tag’ ik een album, hopelijk doe ik zelf iets vaudt en is het géén bug van iTunes :?

(ik heb ondertussen wel “deel van een verzameling” weer uitgezet, want hier lag het ook niet aan).

Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen.
    :D

Bijdrager
    kolko

Misschien kan je schijfnummer en tracknummer aanvullen?

Bijdrager
    nuclear waste

Ik heb dat probleem opgelost door de in het veld albumsortering niet alleen het jaar te zetten.

Als je alleen het jaar zet wordt er inderdaad goed gemixt. Je kan er een nummer achter zetten bv

1996-1
    1996-2

Wat je ook kan doen is de albumnaam achter het jaar zetten (zo doe ik het)

bv:
    1977-Live from the Atlantic studios

Met de laatste methode kan je ook prima shuffle gebruiken per album.

Dit alles met iTunes voor windows (vista) btw. (sja, je moet wat als je de power van een MacBook Pro nodig hebt voor de prijs van een MacBook :P , gelukkig nog een oude iBook ernaast…)

PS: goeie smaak btw, Procupine Tree, AC/DC :)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.