20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Moderator
    Koen van Tongeren

Chroma Key: groen of blauw?

Hallo video pro’s!

Ik heb een chromakey doek gekocht. Zoals de meesten is het aan 1 kant blauw en aan 1 kant groen. Kan iemand mij uitleggen waarom altijd tussen die twee kleuren gekozen wordt en nog belangrijker: welke van de twee kan ik het beste gebruiken?

Bijdrager
    Wiki Post

Wiki post aangemaakt

Bijdrager
    brinkey

Blauw is het best, in de States noemen ze het ook wel Blue Screen. Heeft te maken met de kleur van de huid en de kleur blauw die de complementaire kleur is van de huidkleur.
    Overigens werkt groen in de meeste gevallen ook. daarnaast is met groen makkelijker een matje te maken dan met blauw.

(Opgetikt uit het hoofd en na 1 google search) So correct me if I’m wrong.

Bijdrager
    Bor

De volgende podcastaflevering zitten jullie in een enooooooorme studio?

Bijdrager
    sven-
    Bijdrager
    Pieterr

We verwachten nu inderdaad Hans Klok-achtige taferelen voor de volgende OMT video podcast! ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromakey#Background

Background
    Blue is generally used for both weather maps and special effects because it is complementary to human skin tone. The use of blue is also tied to the fact that the blue emulsion layer of film has the finest crystals and thus good detail and minimal grain (in comparison to the red and green layers of the emulsion.) In the digital world, however green has become the favored color because digital cameras retain more detail in the green channel and it requires less light than blue. Green not only has a higher luminance value than blue but also in early digital formats the green channel was sampled twice as often as the blue, making it easier to work with. The choice of color is up to the effects artists and the needs of the specific shot. In the past decade, the use of green has become dominant in film special effects. Also, the green background is favored over blue for outdoors filming where the blue sky might appear in the frame and could accidentally be replaced in the process. Although green and blue are the most common, any color can be used. Red is usually avoided due to its prevalence in normal human skin pigments, but can be often used for objects and scenes which do not involve people.

Groen (maar let op je kleren).

Moderator
    Koen van Tongeren

OK

<trekt zich stilletjes en beschaamd terug omdat ie niet eens goed ge-googled heeft>

Bijdrager
    Job Versloot

Het hangt natuurlijk ook af van de kleding die de persoon aan heeft die voor het doek staat.

Bijdrager
    Pieterr

Inderdaad. Als Koen hetzelfde truitje als z’n avatar aanheeft, kan ie beter blauw kiezen…

Bijdrager
    Bergbewoner

Ik snap er nooit zoveel van. Ik snap hoe keyen werkt, maar waarom ze nou dan weer groen en dan weer blauw kiezen is mij een raadsel. De laatste jaren zie je bij filmproducties altijd groen gebruikt worden, terwijl het daarvoor allemaal blauw was.

Het lijkt erop dat groen de overhand heeft gekregen, misschien heeft het te maken met digitale opnames ten opzichte van film(materiaal)opnames.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Bergbewoner”

maar waarom ze nou dan weer groen en dan weer blauw kiezen is mij een raadsel.

(kuch) Wordt volgens mij vrij duidelijk uitgelegd in het eerder genoemde Wikipedia artikel.

Bijdrager
    Tjerker

Groen, jongens, groen… neem voldoende afstand (paar meter) van het doek en als het ff kan krijg je het doek egaal door ‘m onscherp te houden.

:mrgreen:

Bijdrager
    Jesse

Blue Screen wordt niet meer zo vaak gebruikt i.v.m. de spijkerbroek, die voornamelijk blauw is vandaar. Dat is dacht ik de reden waarom blauw plaats heeft gemaakt voor groen!

Bijdrager
    MichMich

en vergeet niet goed te belichten (ook van achter!)

Bijdrager
    BBB

en vergeet niet goed te belichten (ook van achter!)

En let ook vooral op de schaduw die op het doek valt… Da’s namelijk niet handig… Ga er dus zover mogelijk vanaf staan.
    Maar: belichting is toch echt het belangrijkste… (naast het feit dat je natuurlijk geen groen truitje moet aantrekken…)

Bijdrager
    iGert

Op Lynda.com staat een splinternieuwe cursus online voor Final Cut Pro over keying.
    Alles wordt hierin belicht (letterlijk en figuurlijk). Mocht je nog geen Lynda.com ‘lid’ zijn, dan kun je ook een week lang gratis rondkijken. Daar staat ergens een linkje voor op de website.

De kleur van het doek is geheel afhankelijk van de situatie. Wat ga je filmen? Hoe is de persoon gekleed, wat voor licht zit er in de scene enz. enz. Normaliter wordt in een studio vaak groen gebruikt. Zoals al eerder vermeld moet je wel uitkijken dat je niet te dicht op het doek gaat zitten. Doe je dat wel, dan kan het gereflecteerde licht (groen) weer op de persoon en zijn kleren belanden en zo een deel van het beeld ongewild transparant maken. Ga dus ook geen groen pak of shirt dragen voor een groen doek. Je wordt live geperforeerd in het beeld.

Zorg voor een goed verdeeld diffuus wit licht op de achtergrond. Belicht het van meerdere kanten (links/rechts/boven) en probeer de persoon op de voorgrond in het donker te houden. Ga daarna met een apparte belichting de persoon in beeld brengen. Zo hou je een ultieme controle over je eindresultaat.

Denk ook aan de kleur temperatuur settings van je Canon camera….niet geheel onbelangrijk.

Bijdrager
    Brammetjebammetje

TEST

Moderator
    Koen van Tongeren

TEST

Bijdrager
    Brammetjebammetje

TEST2

Moderator
    Koen van Tongeren

TESTEST

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.