8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Thymen

Chinese tekstverwerker onder Mac OS-X

Hallo;

na jaren Windows te hebben gebruikt, wil ik overstappen op Apple. Met de introductie van de nieuwe Powermac op Intel-basis denk ik een prima machine te hebben gevonden.

Echter, de machine wordt beroepsmatig ingezet, en het is noodzakelijk dat er een goede manier is om chinese teksten mee te genereren. In Windows gebruik we daarvoor een zogenaamde IME, een Input Method Editor, aangevuld met MS Proofing Tools. Hierin zitten de fonts en spellings-controle.

De chinese karakters voer je dan in door te typen (in bv. Word) in het PinYin, een fonetisch chinees. In een apart, klein venstertje krijg je dan alle relevante karakters te zien, waar je uit kunt kiezen. Uiteraard zit er een heel stuk intelligentie achter, en als ik mijn vrouw de teksten zie inkloppen gaat dat rapper dan in het engels…

vraag: is er zoiets beschikbaar voor de Mac? Ik heb al geGoogeld, maar in vond niet de info die ik nodig had.

En zo niet, werkt het Windows bij een DualBoot (met BootCamp) precies hetzelfde als bij een native windows machine? Dan kunnen we dat eventueel overwegen.

Groeten,

Thymen

Bijdrager
    Nikita

Met Windows op je Mac, is je Mac een doodnormale Windows PC, alleen supersnel. Overigens denk ik niet dat je een Quad Xeon nodig hebt voor tekstverwerking. Met een iMac ben je beter af, en nog voor de helft van het geld van een Mac Pro.

Bijdrager
    vegeta

De enige manier dat ik ken is dit.
    http://www.yale.edu/chinesemac/pages/os_x4.html

Er is ongetwijfeld wel een andere beter manier, want dit is vrij omslachtig denk ik

Bijdrager
    Thymen
    ”vegeta”

Er is ongetwijfeld wel een andere beter manier, want dit is vrij omslachtig denk ik

Ja, die site had ik ook al gevonden. Is inderdaad omslachtig, ik zoek eigenlijk een goede PinYin IME, qua functionaliteit vergelijkbaar met de QuanPing IME onder Windows**. Mijn vrouw werkt er al 10 jaar mee, en als ik niet met een goed alternatief aankom, kan ik die Mac wel schudden…. Mijn schoonbroer is in China al op zoek, en ikzelf zal er eens en mailtje naar Mr. Apple himself aan wagen. Moet lukken. Want, na jaren gekl**i met Windows wil ik héél erg graag een Mac….

Thymen

(** de kenner begrijpt dit hopelijk, de leek mag het worst zijn)

Inactief
    Anoniem
    ”Thymen”

De chinese karakters voer je dan in door te typen (in bv. Word) in het PinYin, een fonetisch chinees. In een apart, klein venstertje krijg je dan alle relevante karakters te zien, waar je uit kunt kiezen. Uiteraard zit er een heel stuk intelligentie achter, en als ik mijn vrouw de teksten zie inkloppen gaat dat rapper dan in het engels…

Dit is een standaard onderdeel van Mac OS X.
    Ik type Chinees met PinYin (bijvoorbeeld in Word) simpelweg door een andere tekenset te selecteren.
    Hiervoor heb ik geen aparte software hoeven te installeren.

Stel ik type ‘shanghai’, dan verschijnen er 2 opties, waarvan de 1ste de juiste is (als je het tenminste over de stad Shanghai hebt).

Als je zin hebt getypt en de juiste karakters hebt geselecteerd, en je typt de zin daarna opnieuw in PinYin, dan hoef je niet opnieuw de karakters te kiezen. Dit heeft ‘ie onthouden. Natuurlijk kun je wel wijzigingen aanbrengen.

Bijdrager
    flyinghigh

Hallo Tymen,

Ni Hao! Ik kan je vertellen dat in OSX het besturingssysteem standaard een aantal invoermethodes voor Chinese karakters zitten. Hanin, Changjie, Jianyi, Dayi(pro) en PinYin. Dat kun je activeren in Landinstellingen en vervolgens de tap Invoermenu. Vervolgens kun je de invoermethode eenvoudig selecteren door te klikken op het vlaggetje bovenin je scherm (naast tijd, verbinding). Je kunt zelfs de hele look en feel van OSX in het Chinees zetten als je dat wilt.

Mijn vriendin heeft een Chinese OSX account en ikzelf heb een Nederlandse OSX account. Dat is erg gemakkelijk voor haar. Niet alleen voor tekstverwerking maar ook voor websites en diverse chatprogramma’s.

Verder zullen er vast nog wel specifieke Chinese softwareprogramma’s zijn voor OSX. China is groot en booming Business, dus er verschijnen ongetwijveld meer softwaretitels voor Apple.

Tsai Tsjen :)

Bijdrager
    Thymen

We zijn er nog niet helemaal uit. Vandaag bij het Apple Centre op een Mac Mini de standaard invoer methodes geprobeerd. Het werkt…. maar niet goed genoeg voor professioneel gebruik. Ook een ander stuk software gedownload/geprobeerd (QIM), en dat werkt naar het zich laat aanzien iets beter. Helaas, echt uitproberen kan pas als je de Mac aanwezig hebt. Misschien maar een tijdje er eentje huren om rustig alles op een rijtje te zetten.

Ik wacht eerst nog even af wat mijn zwager in China voor informatie kan opduikelen bij de lokale Mac-bakker.

Thymen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.