10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Niet meer hier

Centrale opslag van bestanden

Hallo,

We hebben hier een netwerk met daarin een aantal Mac’s en een aantal Windozen. Ze worden gebruikt om video te monteren, te ontwerpen, ondertitelen etc. Aan elke computer hangen nu een aantal losse HD’s. Het probleem met deze ‘opstelling’ is dat de bestanden niet centraal opgeslagen zijn en er dus gehannes is met het loskoppelen en aankoppelen van HD’s om bestanden over te zetten. We willen nu dus een centrale opslag van deze bestanden hebben.

Hiervoor is een Xserve RAID natuurlijk erg handig, maar moet dit gebruikt worden in combinatie met een server? (bijvoorbeeld een Xserve). Volgens mij wel, en zoja: is een Xserve dan geschikt? Of zijn er handigere, goedkopere of betere oplossingen?

Bedankt,
    Dr. Rengers

Bijdrager
    walterb

Hoi, ikzelf heb dan wel geen ervaring met een xserve, maar volgens mij heb je geen server nodig met een xserve, zo’n systeem is een NAS, een Network Attached Storage, je kan volumes aanmaken en delen, via mac en pc. We hebben hier een Dell 705 NAS draaien, je zet zo’n ding aan, hangt de netwerk kabel erin, logt in via safari of explorer, stelt ‘m in en je bent klaar, alle werkstations kunnen erop en bestanden uitwisselen.
    Voor zwaardere systemen is een server in combinatie met RAID wel aan te raden, zeker als snelheid een pre is. Ik ben wel een mac-gek, maar een goed windows 2003 server systeem met 1 Tb opslag is wel goedkoper dan een gelijkwaardig mac systeem. Maar het principe is hetzelfde.
    Maar als je snel veel opslag wilt dan is een xserve of een andere NAS schijf het makkelijkst. Ook is dit handig voor de backups!

Bijdrager
    Niet meer hier

Bedankt voor de snelle reactie!

Met xserve bedoel je Xserve RAID (HD’s dus) neem ik aan?
    Als ik het goed begrijp kun je een Xserve RAID dus gewoon aan een netwerk hangen, instellen en dan ben je klaar?

Gaat dit dan ook werken met Windows, aangezien Windows een andere bestandsstructuur gebruikt dan MacOSX. Of is het dan nodig om een Xserve aan het netwerk te hangen, en aan die Xserve weer een Xserve RAID. Zodat die Xserve-server de bestanden kan ophalen en ‘doorgeven’ aan de computers.

Dr. Rengers

Bijdrager
    walterb

Als het goed is wel, kijk eens anders op de apple site voor meer informatie. Xserve is ook RAID, het zijn gekoppelde harde schijven, alleen heb je verschillende typen Xserve, en standaard zijn ze te klein (zeker als je met video gaat werken)
    Er is geen probleem met verschillende systemen, mac, pc en linux, als je altijd met extensies werkt (voor de zekerheid) moet het gewoon goed gaan.
    Apple heeft goede documentatie en je kan bijvoorbeeld de handleiding voor de xserve downloaden en alvast lezen. Als het budget geen apple toelaat; o.a. dell heeft ook prima NAS oplossingen hoor, er zijn nog meer bedrijven die ze leveren. Onze 705N draaide binnen 5 minuten.

Bijdrager
    Niet meer hier

Bedankt, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met Xserve. Bedoel je de ‘gewone’ Xserve G5 (de server dus, met een aantal kleine HD’s), of de Xserve RAID. De Xserve RAID is toch alleen een rack met daarin een aantal Harde Schijven in RAID opstelling? Of klopt dit verhaal niet?

EDIT: ik zie net dat in de Xserve G5 maximaal 1,5 TB aan ruimte kan. Dit lijkt mij wel genoeg voor het moment.

Bedankt,
    Dr. Rengers

Bijdrager
    walterb

Ja, ik zie wat je bedoelt, ik heb nl geen ervaring met de xserve, volgens mij moet je dus los schijven hangen aan het netwerk die je met de xserve G5 beheert. De Xserve RAID is de complete set zo te zien. Vandaar dat de xserve slechts een 80 Gb schijf heeft.

Bijdrager
    Niet meer hier

Bedankt voor de reactie.

Ik heb nog even wat uitgezocht, en ik kan dus het volgende doen:

• Een Xserve G5 met 1,5 Tb HD aan het netwerk hangen. Dan kunnen alle werkstations alle bestanden benaderen (incl. Windows)
    • Later eventueel nog een Xserve RAID aan de Xserve G5 aansluiten. Dit voor backups en extra HD-ruimte.

Bedankt,
    Dr. Rengers

Bijdrager
    Niet meer hier

Ik zat nog even te denken:

Zou dit niet mogelijk zijn met een normale versie van MacOSX i.c.m. een PowerMac en externe HD’s? Als dit ook kan, is het wel een stuk goedkoper. Of heeft MacOSX server erg veel voordelen t.o.v. een gewone MacOSX-cliënt?

Dr. Rengers

Bijdrager
    babysnake

je kan ook een centrale draadloze HD nemen. Iets als dit: http://www.zdnet.nl/mobile.cfm?id=35290

Bijdrager
    G3Lay-Z
    ”Dr.

Ik zat nog even te denken:

Zou dit niet mogelijk zijn met een normale versie van MacOSX i.c.m. een PowerMac en externe HD’s? Als dit ook kan, is het wel een stuk goedkoper. Of heeft MacOSX server erg veel voordelen t.o.v. een gewone MacOSX-cliënt?

Dr. Rengers

Dit lijkt mij geen goede opstelling. Het is toch aan te raden om gebruik te maken van een Xserve of inderdaad een Windows 2003 Server met een aantal raid schijven. Ik ben wel bang dat dit vele malen meer tijd en ervaring kost om op te zetten dan het systeem van apple.

Cheers! :apple:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.