5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    ugurtje

cellen met elkaar koppelen in Numbers

Hoi,

Ik heb 2 verschillende cellen met beide een venstermenu in de cel. Hoe kan ik nu de 2 cellen met elkaar koppelen zodat als ik bij één cel in het venstermenu een optie kies dat bij de andere cel de juiste gegevens worden weergeven.

Ter verduidelijking zie afbeeldingen.

Nu wil ik dus zodra ik voor baksteen soort ‘Lilliput II’ kies automatisch in de cel ernaast de juiste afmetingen, in dit geval ‘150*70*30’ worden weergeven.

Bij voorbaat bedankt!

Bijdrager
    Dwee8le

Hoi,

Ik zou een tweede werkblad aanmaken met een tabel met twee kolommen. Daar zet je de info die je wilt combineren. Dus eerste kolom Steen en dan tweede kolom afmeting. In je eerste werkblad gebruik je dan de formule “vertikaal zoeken” in cel C3. Die menu-optie kan je weglaten. Gewoon een normale cel met een formule.

Kijk maar in de helpfuntie van Numbers voor uitleg hoe dat precies werkt. Het is niet erg moeilijk hoor. Succes!

Bijdrager
    tarun

is het werken met de functie VLOOKUP geen oplossing voor je:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Is het de bedoeling dat de gebruiker in de tweede cel kan kiezen, of moet die altijd automatisch meegaan met de eerste cel?

Moet de gebruiker kunnen kiezen dan wordt het moeilijk, omdat je een celmenu niet automatisch kunt laten veranderen. Moet hij echter altijd „meegaan” met de eerste cel dan is het heel eenvoudig: maak een tweede tabel (op hetzelfde werkblad of op een ander) met twee kolommen; in de eerste kolom zet je precies dezelfde teksten als in het menu van de eerste cel; in de tweede kolom zet je de bijbehorende afmetingen.

Zet dan in de cel waarin de afmetingen moeten staan:

=ZOEKEN([adres eerste cel]; [eerste kolom van tweede tabel]; [tweede kolom van tweede tabel])

waarbij de waardes [tussen rechte haken] natuurlijk geldige verwijzingen zijn die je kunt maken door met de muis op de betreffende cel of kolom te klikken.

Bijdrager
    ugurtje

Hallo,

Het is wel zo netjes om te reageren op de zinvolle reacties. Het is idd zo dat hij altijd mee moet gaan met de eerste cel en met verticaal zoeken heb ik het op kunnen lossen.

Bedankt!!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.