5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Ratz

CD’s importeren>> VBR aanvinken?

Net ongeveer 50 CD’s van mijn eigen collectie in iTunes gezet (met het oog op aan te schaffen iPod) op m’n iMac. Nog 200 to go! Maar voordat de rest gaat heel even een vraag………

Vraag: ik zet m’n eigen CD’s op 320 kbps (wil gewoon best mogelijke sound) in MP3 formaat maar zie bij de instellingen dat ik tot nu toe:
    1-VBR uit had staan!
    2-het vakje ‘ slimme codering’ ook niet had aangevinkt!
    3-en dan heb je ook nog het vakje ‘ filter frequenties lager dan 10hz’ die stond volgens mij wel aangevinkt.

Zou iemand kunnen aangeven wat die 3 zaken aangeven/doen als je eigen CD’s op 320 kbps op de Apple zet. Is het nodig?
    Bij downloaden van een plaat maakt het volgens mij niet uit toch?
    Dank u!

Bijdrager
    jspr

VBR comprimeert sommige stukken van een audio file meer waar het “kan” en zo “blijft” de kwaliteit enigzins behouden en worden de MP3’s kleiner.

Persoonlijk vind ik het echter een weinig toevoegende functie om dat tegenwoordig iedereen GB’s genoeg heeft om op volle MP3 kwaliteit (320Kbps) cd’s op te slaan. Zelfs 256Kbps is in mjn ogen nog prima genoeg om CD’s te rippen.

Bijdrager
    Nikita

VBR staat voor Variable Bit Rate, wat zoveel wil zeggen als dat in rustige stukken de bitrate van een liedje heel laag liggen en in drukke stukken de bitrate juist heel hoog. Dat kan schijfruimte besparen. Als je het alles op een vaste bitrate van 320 kbit importeert, heb je gewoon een hele hoge kwaliteit.

Slimme codering ken ik niet…

En frequenties lager dan 10 Hz kunnen wij mensen toch niet horen, dus da’s onzin om die er in te laten zitten.

Overigens een kanttekeningetje van mijn kant, als je je liedjes importeert in AAC op 192 of 256 kbit zal je het verschil waarschijnlijk nauwelijks horen, t.o.v. MP3 op 320 kbit. Tenzij je een heel gevoelig gehoor hebt:wink:
    Zeker met 250 cd’s kan dat nog heel wat verschil in schijfruimte zijn :D

Bijdrager
    Tante Henk

10 Hz hoor je niet, maar kun je wel voelen!

Bijdrager
    Ratz

het is mij helemaal duidelijk. Overigens was ik vergeten om eens de help functie op de mac zelf te checken; daar staat het ook…..

Blijft mij 1 dingetje onduidelijk, namelijk de ‘ Joint stereo’ daar staat:

‘Stereomodus’: Als u ‘Normaal’ selecteert, bevatten de MP3-stereobestanden één spoor voor het rechterkanaal en één spoor voor het linkerkanaal. Deze twee kanalen bevatten vaak vrijwel identieke informatie. Als u ‘Joint Stereo’ selecteert, wordt het ene kanaal gebruikt voor informatie die voor beide kanalen gelijk is, terwijl het andere kanaal wordt gebruikt voor unieke informatie. Als u een bitsnelheid van 160 kbps of minder gebruikt, kan hierdoor de geluidskwaliteit van de geconverteerde audiobestanden worden verhoogd.

Wat zouden ze bedoelen met unieke info? Ik las her en der wat geluiden dat de joint stereo een afbreuk kan doen aan de kwaliteit…..?

Als iemand daar nog iets zinnigs over weet te zeggen ben ik helemaal happy
    Grtz

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.