22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Jack Rabbit

cd/dvd writer (superdrive) vervangen Mac Pro 3,1

Ai, ai, dat ouwe beestje heeft toch maar kuren de laatste tijd zeg…
    Vorige week al de RAM (solved), nu is de superdrive overleden.
    Een nieuwe erin dan maar.
    Ik zie een hoop mogelijkheden (al vanaf zo’n 20,- a 25,-) maar mijn vraag is waar ik op moet letten.
    Kan iemand mij hierin adviseren?
    (BluRay brandertje lijkt me ook wel wat als dat kan)

Alvast bedankt!

MvGroet
    Jack

MacPro 3,1 (early 2008)
    2 x 2,8 GHz Quad-Core Xeon
    14 GB RAM

Bijdrager
    Wiki Post
    Bijdrager
    TheBigZ

Zo heel veel keuze is er niet meer. Asus en LG liggen voor de hand voor jou:
    http://tweakers.net/pricewatch/325568/lg-bh16ns40-retail-zwart.html
    http://tweakers.net/pricewatch/348486/asus-bw-16d1ht-zwart.html

Bijdrager
    Brombeer

Voor optische units is Plextor van oudsher hèt merk. Het frappante is dat op de Amerikaanse Plextorsite meer producten als Apple-compatible worden gekwalificeerd dan in Europa. De reden zal wellicht de duurdere meertalige support in Europa zijn.

Bijdrager
    KR1275

Als je er een BD brander in doet, moet je ook een S-ATA kabel kopen. Als het goed is, heb je nog een vrij slot op het moederbord.
    Je huidige drive (waarschijnlijk Pioneer) is IDE, BD-branders met IDE zijn er volgens mij alleen in het begin even geweest.

Bijdrager
    Jack Rabbit

Dank voor de reacties.
    Ik begrijp dat ik dus niet zomaar iedere cd/dvd brander er in kan stoppen.
    Waar moet ik nu precies op letten dan? Ik dacht alleen sata? Niet dus blijkbaar.
    Een goedkoop dingetje als deze https://www.conrad.nl/nl/asus-drw-24f1st-interne-dvd-brander-bulk-sata-zwart-562524.html?sc.queryFromSuggest=true
    kan ik er dus niet indoen?
    Ik ga even opzoeken wat IDE betekent…

So far, so thanks…

(en ik krijg trouwens nog steeds geen e-mailtjes wanneer er op mijn topic is gereageerd, ook al heb ik de optie aangevinkt, dus mocht er iemand van omt meelezen … )

Bijdrager
    Jack Rabbit

@ TheBigZ

Dit zijn allebei bluray branders zag ik net.
    Da’s tof, maar hoezo is mijn keuze beperkt eigenlijk?
    Heeft dat met de aansluiting te maken?

mvgroet
    Jack

Bijdrager
    Brombeer

Je kunt eens bij Other World Computing (Macsales) kijken naar wat er past. Die weten wel wat je in een Mac kunt stoppen.

IDE heet ook wel ATA, later PATA (parallel) genoemd. Dit voor het onderscheid met de opvolger SATA (serieel).
    De brede IDE-lintkabels stoorden de luchtdoorstroom in de computerkast in een tijd dat koeling (we zaten midden in de megaherzenrace) steeds belangrijker werd. Toen is SATA uitgevonden, dat waren dunne kabels, waar de wind wat makkelijker omheen woei.

Een ander punt is dat je misschien toch eens een alternatief voor deze machine moet gaan voorbereiden. Dat is niet leuk, maar een overhaaste noodaankoop is dat nog minder.

Bijdrager
    TheBigZ
    Jack op 26 januari 2015

Dit zijn allebei bluray branders zag ik net. Da’s tof, maar hoezo is mijn keuze beperkt eigenlijk?

Omdat er maar weinig firma’s zijn die BluRay branders aanbieden.:-D

Jack op 26 januari 2015

Ik begrijp dat ik dus niet zomaar iedere cd/dvd brander er in kan stoppen. Waar moet ik nu precies op letten dan? Ik dacht alleen sata? Niet dus blijkbaar.

Iedere SATA drive is goed. Er is alleen niet zoveel keus meer in dit segment, zeker niet als je een drive zoekt die ook BluRay kan schrijven.

Bijdrager
    Jack Rabbit
    TheBigZ op 26 januari 2015
    Jack op 26 januari 2015

Dit zijn allebei bluray branders zag ik net. Da’s tof, maar hoezo is mijn keuze beperkt eigenlijk?

Omdat er maar weinig firma’s zijn die BluRay branders aanbieden.:-D

Jack op 26 januari 2015

Ik begrijp dat ik dus niet zomaar iedere cd/dvd brander er in kan stoppen. Waar moet ik nu precies op letten dan? Ik dacht alleen sata? Niet dus blijkbaar.

Iedere SATA drive is goed. Er is alleen niet zoveel keus meer in dit segment, zeker niet als je een drive zoekt die ook BluRay kan schrijven.

O, maar dan heb ik dus wel een overvloed aan betaalbare cd/dvd writers als ik geen bluray zou kiezen.
    Begrijp ik dat goed?

Bijdrager
    Jack Rabbit

Resumé..

Effekes een SATA kabeltje kopen en dan kan ik alle SATA writers (voor het gemak cd/dvd writers) erin stoppen!?
    Dan rest mij de volgende vragen.
    Any SATA kabeltje will do? Of moet dat een speziale zijn?
    Stel dat ik de apple usb superdrive zou willen aanschaffen (want misschien handig ivm de mbp zonder cd/dvd) scheelt dat dan in snelheid?
    En dan bedoel ik op de macpro, want dan gebruik ik usb.
    Is dat iets waar een mensch rekening mee dient te houden, extern of interne brander?

Een oplossing komt almaar closer in beeld, waarvoor dank allen!

Groet
    Jack

Bijdrager
    TheBigZ
    Jack op 25 januari 2015

Ik zie een hoop mogelijkheden (al vanaf zo’n 20,- a 25,-) …

Hoe lang kan een mensch dubben om een paar tientjes uit te geven.:-D

Bijdrager
    Jack Rabbit
    TheBigZ op 26 januari 2015
    Jack op 25 januari 2015

Ik zie een hoop mogelijkheden (al vanaf zo’n 20,- a 25,-) …

Hoe lang kan een mensch dubben om een paar tientjes uit te geven.:-D

Hahaha. Nee hoor, niet vanwege die paar tientjes, maar of ie er wel inpast

Voor de zekerheid…. ik heb dan dus wel een apart SATA kabeltje nodig? (and any SATA kabeltje will do???)

Bijdrager
    Jack Rabbit

Lieve mensen,

Misschien ben ik niet in staat om uit alle reacties de juiste oplossing te destilleren, of stel ik domme vragen, maar letterlijk antwoord op mijn vraag zou ik best fijn vinden.

Aldus. Wanneer ik een cd/dvd brandertje koop, laat ik zeggen een samsung of LG, zo’n ding van 20, 25 euro, zijn die allemaal compatible en kan ik die zonder extra SATA kabetjes in mijn mac aansluiten?????

Heb ik dit nu goed of niet?

Ik hoor het graag.

Groet
    Jack

Bijdrager
    trabant

De enige incompatibiliteit (wat een rotwoord) die ik verwacht is dat de drive niet fysiek in het daarvoor bedoelde vakje past.

Als je niet een drive vervangt, zullen er geen kabeltjes voor stroom en data vrijkomen dus is het zeer waarschijnlijk dat je zo’n snoerke moet kopen. Elk nerdpaleis heeft zoiets liggen. En het kost je niet eens je huis, je vrouw en je eerstgeborene.
    En tenzij je de ene schijf na de andere moet branden en er dus echt op moet wachten is voor een externe drive de brandsnelheid, danwel usb/firewire/e-sata ook niet zo het punt. Verreweg de meeste tijd gaat zitten in het componeren van de te branden schijf.

Ik heb wat huiswerk voor je. Drie boekjes, samen in een zipje van 87.8 MB. Reparatiemanuals voor de Mac Pro.Succes met draadjes tellen.:evil:

Bijdrager
    Jack Rabbit

Duidelijk.
    De beren zijn van de weg.
    Dank je wel!

Ben niet geheel onbekend met het binnenste van m’n Mac, dus de boekjes zijn leuk hoor, maar niet echt nodig. :-P
    Maar bedankt voor de moeite. Appreciated!

Groet
    Jack

Bijdrager
    Jack Rabbit

Okay
    Update
    Ik heb naar jullie advies (Iedere SATA drive is goed) geluisterd en een SATA samsung SH-224DB/BEBE aangeschaft.
    Kwam goed uit diverse reviews, dus why not.

Ik sta nu op het punt om het te installeren, maar zie dat er op de achterzijde slechts 1 aansluiting zit. (zie fotootje)
    Ik had gezien dat er in mijn huidige (kapotte) brander nog een tweede, kleiner pluggetje zat.
    Kan ik deze Samsung met slechts 1 pluggetje wel gewoon aansluiten?

Groet
    Jack

Bijdrager
    TheBigZ

Je hebt een lange (1m) SATA 7-pins data kabel nodig die naar je moederbord loopt.
    En je hebt een SATA voedingskabel nodig die je op de powerconnector aansluit.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Bijdrager
    Jack Rabbit

Thanks!

Bijdrager
    Jack Rabbit

ifixit handleiding gevolgd…. klaar & gelukt !

dank voor de support allen.

Bijdrager
    TheBigZ

(y)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.